10 comentarii

Sankta Lucia in Suedia

Am scris si aici despre aceasta sarbatoare, care pentru noi e o sarbatoare comuna, insa pentru suedezi inseamna mult. Pe an ce trece incercam sa intram si in atmosfera lor de sarbatoare, sa intelegem mai multe din evenimentele la care ei tin si pe care le sarbatoresc. Luni va avea Silvia serbarea de Lucia, e singura serbare de iarna in Suedia. Am sa pun luni poze si sper inregistrari de melodii. Pana atunci va las sa cititi despre Sankta Lucia in Suedia si sa ascultati corurile frumoase.

Suedia: Sarbatoarea Sfintei Lucia
‘God Jul!’

Majoritatea scandinavilor o onoreaza pe Sfanta Lucia in fiecare an pe 13 Decembrie. Celebrarea Sfintei Lucia a inceput in Suedia dar s-a raspandit in Danemarca si Finlanda pana la mijlocul secolului 19.

In aceste tari sarbatoarea este considerata inceputul sezonului de Craciun si din aceasta cauza este numit cateodata si ‘Micul Yule’. In mod traditional cea mai mare fiica din fiecare familie se scoala devreme si ii trezeste pe ceilalti membri ai familiei imbracata in o rochie alba lunga cu o esarfa rosie, purtand o coroana facuta din crengute cu 9 lumanari aprinse. Toata ziua ea este numita ‘Lussi’ sau ‘Lussibrunden’ (mireasa Lussi).

Vanatorile si partidele de pescuit de ziua Sfintei Lucia erau facute la lumina tortelor si oamenii isi iluminau pe cat posibil casele. Noaptea barbatii, femeile si copiii carau torte in o parada, noaptea terminandu-se cand toti isi aruncau tortele pe o claie de paie, facand astfel un foc urias

Aici pe Gotland se organizeaza anual un concurs pentru desemnarea celei care va fi Lucia anului. Anul acesta a castigat cea care are numarul 2 si maine dimineata devreme, pe la 5 va fi spectacolul de Lucia la biserica mare din oras. Castigatoarea va purta coroana de Sankta Lucia si va conduce procesiunea. Pacat ca e asa devreme, am fi mers si noi…dar asta e traditia, daca cititi mai sus, veti sti de ce…

10 comments on “Sankta Lucia in Suedia

  1. Impresionant primul tău post cu impresii despre tradiţiile de Crăciun ale suedezilor!

  2. Sarbatori fericite alaturi de cei ce te iubesc, Mihaela!
    Va pup cu mare drag!

  3. Asteptam poze de la serbarea Silviei.

  4. Mie imi plac sarbatorile noastre traditionale cum e Craciunul..se maninca pina explodezi ori pina termini CAR-ul, se bea pina explodezi… apoi se merge la Urgenta unde se sta pina dupa Revelion.. Distractie ce mai !

    • Ninu ca de obicei :)…aici e bine ca se mananca toata luna decembrie ca de Craciun, dupa cum am scris…nu lasa lumea pentru Craciun totul, o iau catinel ca suedezii…cuvantul care ii caracterizeaza este “lagom” si se traduce prin “incetisor”. Asa si cu sarbatorile…incetisor…ei nu tin post asa ca nu ii tine nimeni sa manance…

  5. how was the oral test????? common give us some good news :)…everything good?
    kiss (yeah, yeah i know is coming, I promise)

    • Yeah, I wrote in a new post how was that. I’m tired but I will try, it’s a chance and I don’t want to miss that.

      Wow, e chiar greu cand trebuie sa scriu mai, zici ca mi se inchide mintea :). Oi vedea ce va fi, daca nu am sa mai invat un semestru si gata! Pup…mai am inca rabdare, dar nu multa…:).

  6. eu am făcut Filologie. și am învățat că toate obiceiurile din popor sunt tradiții păgâne, integrate de creștini. când tradițiile au și ceva spectaculos, îți vine să le duci mai departe, cu voioșie. pe mine m-au impresionat la spanioli sărbătorile care țin de cei trei magi, cele care sunt pe 7 ianuarie, iar Crăciunul e pe locul 2. mie mi se pare ciudat că în mass media în loc să se spună despre lucrurile frumoase din țările din jur, să se scoată în evidență cele mai multe aspecte diferite și interesante, pe care am putea și noi să le sărbătorim (dacă ar fi după mine aș ține-o tot într-o sărbătoare! :-) , indiferent de țara din care vine! ) , ei descriu crimele cu lux de amănunte.
    uite, că mi-ai dat o idee, să caut la fiecare țară tradiții interesante și să le fac publice. vezi că e bine să vină sfârșitul lumii mayaș, ca să pot sta și eu liniștită cu un ceai în brațe și blogul de suedeză în față? :-)

Lasă un răspuns

