4 comentarii

Sarbatori de iarna in Suedia(sau 20 de zile dupa Craciun)

Au trecut si sarbatorile de iarna 2007…repede, pentru noi. E primul Craciun facut in afara Romaniei. A fost cu totul aparte, am invatat cum sarbatoresc suedezii, am avut multe lucruri noi de facut…oare ce culoare facem bradul(eu voiam o combinatie morbida dar eleganta:alb-negru si pana la urma a iesit rosu-auriu), ce ornamente sa luam, ce beculeteze, de unde luam bradul, ce pregatim la masa de Ajun, un amestec de preparate suedeze si romanesti…intrebari peste intrebari…apoi Ovi a fost, pentru prima data de cand facem Craciunul impreuna, liber timp de 3 saptamani. Inainte era vesnic de garda…ori in 24 dec, ori in 25 dec, ori in 31 dec, ori in 1 ian…mereu trebuia sa ne strecuram intre garzile lui,sa mergem la mama si la nasii de la Cluj. Plus ca lucra intre Sarbatori, doar daca Statul dadea liber atunci avea si el parte de vacanta de Craciun. Poate s-a intamplat vreo 2 ani sa nu lucreze…insa zilele libere s-au recuperat in sambetele care au urmat Sarbatorilor :(.

In Suedia atmosfera de Craciun in magazine incepe pe la mijlocul lunii noiembrie, atmosfera placuta, cantece de Craciun, magazine pline de produse care mai de care mai frumoase.
Sarbatoarea Adventului incepe in primele zile de Decembrie, cu 4 duminici inainte de Craciun. Atunci se ridica brazii in oras, sunt zeci de brazi in fiecare comunitate micutza, intre blocuri.

Apoi geamurile se umplu de luminitzele de Advent care impodobesc tot orasul. Mai tarziu apar si stelutze luminate, ghirlande cu luminitze la balcoane, pomisori iluminati in curtile caselor. Toate geamurile si curtile se scalda in lumini…e o sarbatoare a Luminii. Eu asa am perceput-o…pe langa sarbatoarea religioasa care este la fel de importanta pentru cei credinciosi:

Adventul cuprinde patru duminici, sfârşindu-se întotdeauna înainte de 25 decembrie.În biserica luterană, noul an bisericesc începe cu prima duminică de Advent, iar în timpul slujbei se aprinde câte o lumânare cu simbol religios.

– în prima duminică lumânare se aprinde pentru iertarea lui Adam si Eva. Ei mor pe pãmânt, dar trãiesc în Dumnezeu;

– în cea de-a doua duminică se aprinde cea de-a doua lumânare ce simbolizeazã credinta patriarhilor. Ei au crezut cã vor primi ţara promisă;

– în cea de-a treia duminică se aprinde cea de-a treia lumânare ce simbolizeazã bucuria lui David. El celebrează alianţa şi veşnicia ei;

– în cea de-a patra duminică se aprinde ultima lumânare ce simbolizeazã învătătura profeţilor care anuntă împărţirea iubirii, dreptăţii şi păcii .”

Practic, Sarbatorile de iarna incep aici cu sarbatoarea Sfanta Lucia(Sankta Lucia) care e in 13 decembrie si la care am participat si noi prin Diana si Silvia care au marcat acest eveniment prin spectacole.

„Ziua Luciei in Suedia
Inaintea de aparitia crestinismului, suedezii celebrau „midvinterblot” in noaptea solstitiului de iarna. Cuvantul s-ar traduce ca mijloc-iarna-sange si se refera atat la sacrificiul uman, cat si la cel animal. Acest ritual se desfasura in locuri sacre.
Fiecare biserica veche din Suedia a fost cladita pe un asemenea loc. Aceasta traditie pagana a fost abandonata in jurul anului 1200 d.C. datorita misionarilor. ”
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
„Cea mai lunga sarbatoare din Suedia este Craciunul. Celebrarea incepe in data de 13 decembrie cu Ziua Luciei, care, dupa cum spune legenda este cea mai lunga noapte a anului, cand omul si bestia deopotriva simt senzatia de foame. Imbracata in alb si purtand pe cap o coroana cu lumanari aprinse, Sankta Lucia este urmata de o suita de fete, tot in alb. O sarbatoare a curatiei, a candorii, a copilariei. Cantecul Sanktei Lucia in suedeza este cel mai reusit si cel mai frumos, putand sa dezghete si cele mai inghetate suflete.

Cantecul Sfintei Lucia

Noaptea merge cu pasi grei
in jurul curtii si al hambarului;
parasit de soare, pamantul ca
un ou este clocit de umbre.
Atunci in casa noastra intunecata,
Cu lumini aprinse urca
Sfanta Lucia, Sfanta Lucia.
Noaptea se apropie mare si muta,
acum se aud bataile aripilor sale
in toate camerele tacute,
murmur ca de aripi.
Iata, in pragul casei noastre sta
imbracata in alb cu lumini in par
Sfanta Lucia, Sfanta Lucia.
Intunericul va pleca in curand
din toate vaile pamantului
de indata ce ea ne spune
un cuvant minunat.
Ziua va rasari din nou
din cerul rozaliu.
Sfanta Lucia, Sfanta Lucia.


(Traducere si adaptare din limba suedeza de N.Gliga)”


Sarbatoarea Sfintei Lucia ne-a incantat pe toti, am savurat 2-3 saptamai inainte de spectacolele copiilor cand ne cantau acasa cantecele repetate la scoala si camin. Cea mai vestita dintre ele e chiar Sfanta Lucia:

Si inca o melodie foarte frumoasa, care se canta impreuna cu cei din sala. Noi n-am stiut anul acesta versurile, promit ca la anul sa cantam si noi impreuna cu copiii.

Ovi a avut 9 zile de concediu pentru cele 3 luni jumate lucrate si le-am savurat din plin. Am avut timp sa facem impreuna cumparaturile, cu calm si in liniste…brad, ornamente, cadouri, mancaruri, preparate. Superb…
Sarbatorile au fost mai linistite ca niciodata…am impodobit bradul in stil suedez, adica cu 2 zile inaintea Craciunului. Un brad frumos, nu stiu daca cel mai frumos brad de pana acum, dar cu siguranta cel mai bogat…ca si coroana si ca ornamente. Pentru prima data am aranjat si casa cu ornamente specifice Craciunului, pur si simplu nu m-am putut abtine sa nu cumpar (si mi-a fost greu sa aleg) din multitudinea de ornamente din magazine.
Singurele lucruri care ne-au lipsit, au fost vizitele la socru’ , la mama si la Cluj, la nasii mei, erau Sarbatori pe care le faceam pe drum…ne placea. Acum n-a mai ramas mancare si prajituri ca in alte dati…:)).
In Ajunul Craciunului am facut pepparkakor adica turta dulce a suedezilor, o casutza de turta dulce, apoi mancare romaneasca. Dar am avut pe masa si mancare suedeza: julskinka, julsylta, senap si prinskorv (sunca de Craciun, toba de Craciun, mustar si carnaciori de Craciun). Am baut julmust adica o bautura racoritoare specifica de Craciun si glögg o bautura alcoolica (‘) ca si vinul fiert romanesc, foarte aromat si dulce, care se serveste cu migdale si stafide.
Fetele au fost foarte incantate de ce le-a adus Mos Craciun, am pastrat traditia desi in Suedia nu vine mosul ci tomte(pitic). Piticul Craciunului se numeste Jultomte (Jul=Craciun).

„In 24 decembrie, dupa o cina copioasa, este asteptat Tomte, spiridusul Craciunului care traieste in subsolul caselor. Tomte este cel care aduce daruri copiilor, iar acestia deseori lasa peste noapte cite o farfurie cu mancare pentru ca spiridusul sa nu sufere de foame. Suedezii obisnuiesc sa mearga la biserica in primele ore ale diminetii de Craciun.”


In seara de Ajun am fost la biserica, in ideea de a asculta un concert de orga. Ne-am trezit in plina slujba acompaniata de orga, a fost ceva nou si ne-a placut…

Zilele urmatoare au curs intr-o leneveala continua, dormit/mancat/plimbat/mancat/dormit. Cu pauzele de rigoare de cafelutza, privit la tv si la computer. 🙂

Revelionul a fost in aceasi nota ca si Craciunul. Pregatit mancare, tort, luat sampanie, lumanari, pahare. Mancat, ascultat muzica la computer, dansat, la ora 24/ora Romaniei iesit pe balcon si tulburat linistea vecinilor…strigat La Multi Ani Romaniaaaaaa!!!!!…Silvia a strigat cu cea mai mare inflacarare :)…la ora 24 suedeza, auzit muuuulte focuri de artificii si iesit in strada cu pahare, sampanie si julmust in maini…vazut artificii multe si frumoase, baut sampanie si julmust printre pupaturi si urari de bine, Silvia repetat la infinit:”mamaaaa, mi-e frica de artificii, vreau acasa…” si venit in casa. Mai dansat putin, copiii gasit un film interesant la tv, sunat telefonul…surprise! Cristina(sisteru’)…cu care vorbit…3 ore si ceva…copiii adormit la tv pe jos :)) si GATA!

Cam asa am petrecut primele noastre Sarbatori in Suedia!

„Spiritul sarbatorilor dureaza pana in data de 13 ianuarie, ziua lui Knut, cand brazii sunt goliti de ornamente.
In Suedia, bradul ramane impodobit inca 20 de zile de la Craciun.”

Azi trebuia sa desfacem bradul…l-am mai lasat cu beculetzele aprinse ca sa ne luam ramas-bun de la el, maine nu-l vom mai avea…



4 comments on “Sarbatori de iarna in Suedia(sau 20 de zile dupa Craciun)

  1. ce sărbători liniștite aveai atunci și cât de agitate sunt cele de acum. 🙂
    când am ajuns acolo și am aflat despre piticul respectiv mi-am zis că eu dacă aș fi copil suedez l-aș căuta zi și noapte pe pitic prin casă, pe sub casă, pe sub pământ, pentru ca să aducă daruri și în timpul anului, nu doar o dată pe an 🙂
    de asemenea am participat la multe sărbători în cadrul bisericilor lor. și am fost uluită și de educația muzicală pe care o au (mă rog, ține de faptul că protestanții pun accent ca toți să cânte), dar și de o chestie foarte … nenaturală pentru mine.
    bisericile lor cu sonorizare, cu ustensile adică 🙂 , pe care oricine le-ar fura în România, sunt deschise non stop și toate obiectele au prețul pe ele, oamenii pot să ia tot ce vor și să pună banii în cutiuța respectivă… ideea e că și în Franța puteai asta 🙂 , doar că trebuia să bagi banii înainte și-ți cădea ce ai comandat, pe când în Suedia, de-a lungul și de-a latul, puteai lua ce voiai și ei credeau că tu ai lăsat banii, nu erai condiționat de plătit în avans.
    și toți erau corecți, pentru că niciunul nu se bucura să calce legile pentru cât valorau lucrușoarele respective.
    p.s. eu țin bradul până în iunie… (atunci l-au desfăcut alții, că altfel îl păstram până acum 🙂 – ador luminițele lui; ce vrei, copil mic! )

Lasă un răspuns

