5 comentarii

Scoala in Suedia

Zilele trecute mi-am pus serios problema daca merita sa o stresez pe Diana facand materia de matematica si de romana din manualele romanesti de cl.5-a. In perioada cat a invatat suedeza n-am stresat-o, am considerat ca e suficient si foarte important pentru ea sa puna bazele limbii suedeza si rezultatele s-au vazut. A avut un singur „gand” si a reusit intr-un timp record, asa cum am mai spus, sa invete suedeza suficient incat sa intre in clasa normala. Iar acum mama ei(asta sunt eu) a inceput sa se streseze ca (‘) copilul ei nu isi foloseste destul neuronii, adica nu destul cat ar trebui…de fapt mai bine spus cat o fac copiii de aceasi varsta din Ro. Citesc pe net despre copilasii de a 5-a si toti invata la istorie, franceza, geografie, fac probleme la matematica cu duiumul, merg la Olimpiada…iar aici matematica pe care o face Diana e la nivel de cl.3-a din Ro si Diana „sufla” problemele un-doi.
Insa nu are chef defel sa lucreze la mate din manualul romanesc. L-am lasat la „clocit” o vreme, am crezut ca stand asa pe noptiera va fi curioasa sa vada ce ar fi invatat daca nu plecam din Ro. Vezi sa nu…si asa negociaza la sange cu mine numarul de probleme. Inca nu am intrat in materia de a 5-a, suntem la partea recapitulativa, sunt niste teste de inceput in care se recapituleaza materia facuta, dar plange in fata problemelor…e greu. Am sa o las mai incet si mai in ritmul ei, la o adica aici nu trebuie sa depaseasca pe nimeni, doar pe ea insasi si asta poate face si intr-un ritm mai lent. Aici elevii primesc note doar din clasa a 7-a, pana atunci ei primesc numai aprecieri, au niste nivele bine stabilite la care trebuie sa ajunga la fiecare materie si nu exista nici un clasament. Doar invatarea pentru sine…si multa educatie, sport, plimbari, joaca.
La muzica au lectii foarte interesante, jocuri si concursuri interactive, bazate pe cunostinte generale despre muzica…sa recunoasca interpretul unei piese de muzica usoara, sa cante un cantec care sa inceapa cu o anumita litera, ghicirea notelor scrise pe tabla de catre profesoara, etc.
La engleza fac o sceneta, o joaca pe grupe…
La istorie li se citeste in clasa lectia, mai mult li se povesteste despre ceea ce e in carte, nu li se cere sa retina date, evenimente, nimic.
La natura au de facut pe grupe de cate 3-4 copii, cate un referat despre o pasare…cu desene si fotografii, pe langa explicatiile scrise, pe o plansa mare format A2.
La orele de bucatarie invata sa gateasca…toti, fete si baieti!
La lucru manual au 2 feluri, le fac pe rand, deopotriva fetele si baietii: la textile au facut o posetutza-croit, cusut la masina….iar la lucru cu lemn urmeaza sa inceapa. Cat a fost la scoala unde a invatat suedeza, a frecventat cateva ore de lucru manual cu lemnul si a facut un suport de condimente.

Vorbeam si despre manualul de limba romana, pe acesta il accepta cu placere, mai ales cand i-am spus ca nu-i pretind nimic sa retina, doar sa citeasca textele si sa raspundem impreuna la intrebari, e mai relaxant si de ce sa nu recunosc, imi place si mie!

In plus, zilele de vineri are o ora jumate de romana cu T, profesoara de romana de aici de pe insula care merge la cei 4 copii de aici (2 ai mei si 2 ai altei romance) la scoala si ii ajuta sa mentina contactul intre limba materna si limba suedeza. E un alt lucru apreciabil al sistemului de invatamant suedez, acesti profesori sunt pentru toti emigrantii sau copiii nascuti din parinti micsti, daca acestia doresc ca (‘) copii lor sa studieze si aprofundeze limba unuia dintre ei…arabi, thai, rusi, biosnieci, etc.

Am gugalit putin ieri si am gasit cateva articole care mi-au atras atentia:

Guvernul suedez obliga copiii intre 7 si 16 ani sa frecventeze cursurile scolare. Cursurile primare si secundare sunt gratuite pentru copiii suedezi. Guvernul suedez detine, de asemenea, toate universitatile si marea majoritate a colegiilor tehnice si de alte specialitati in tara. Scoala primara, numita „grundskola” are un ciclu de trei ani. „Juniorii” sunt copii intre 7 si 9 ani, grupa intermediara cuprinde copii intre 10 si 12 ani. „Seniorii” sunt copii de la 13 la 15 ani. La varsta de 13 sau 14 ani elevii incep sa-si aleaga propriile obiecte de studiu, iar la 15 ani ei isi aleg unul din cele noua cursuri. Cei mai multi copii isi continua studiile. Altii invata lucruri practice in scoli economice sau grupe de munca. Cativa aleg cursurile de limbi straine, tehnologie sau comert. Fiecare copil intre 10 si 13 ani este obligat sa studieze limba engleza si peste 90% dintre ei continua studiul englezei si dupa perioada obligatorie.

Furtună este dezamăgit de sistemul de învăţământ suedez
Revenit de curând din Suedia, unde a participat prin programul Arion la o vizită de studiu în scopul de a cunoaşte sistemele educaţionale practicate în Europa, Corneliu Furtună, directorul Şcolii nr. 1, şi-a împărtăşit experienţele acumulate. Potrivit afirmaţiilor acestuia, cursul la care a luat parte a reunit 12 participanţi, din cele nouă ţări care au avut reprezentare. Această experienţă, i-a oferit profesorului botoşănean şansa de a vizita unităţi publice de învăţământ începând de la grădiniţe şi terminând cu universităţile, intrând în contact cu sistemul de învăţământ suedez. „Poate că cel mai constructiv factor al deplasării mele l-a constituit discuţiile avute cu participanţii din celelalte ţări cu privire la sistemele de învăţământ din celelalte ţări. Am dat fiecăruia un CD, cuprinzând descrierea sistemului educaţional din România, o succintă prezentare a judeţului Botoşani, fotografii şi date biografice ale personalităţilor de nivel mondial din judeţ” , a declarat Furtună, mulţumit de faptul că a reuşit să surprindă plăcut organizatorii şi colegii din celelalte ţări. Deşi impresionat pozitiv de gradul de civilizaţie din Suedia, care apreciază că se află cu o sută de ani înaintea noastră, directorul Şcolii nr. 1 s-a arătat dezamăgit de învăţământul practicat de nordici, mult diferit de cel al majorităţii ţărilor europene. În acest sens, acesta afirmă că „sistemul suedez este după părerea unanim împărtăşită de către cei 12 participanţi nepotrivit şi inaplicabil în alte ţări, nemţii arătându-se cei mai dezamăgiţi. Cu toate acestea, merită consemnat faptul că elevii sunt educaţi în spiritul toleranţei, păcii şi poate cel mai important, al respectării regulilor”. Considerând acest sistem un paradox prin faptul că până în clasa a XI-a nu a văzut practic învăţământ, ci doar educaţie, deşi nivelul lor de trai este foarte ridicat, cadrul didactic botoşănean consideră că acest sistem nu poate fi aplicat în momentul de faţă la noi în ţară. Principala motivaţie este diferenţa de mentalitate între cele două state. „Nu putem copia sau adapta la noi faimosul sistem de învăţământ suedez, dar putem lua părţile bune care pot fi adaptate în România. Esenţa este reprezentată la suedezi de respectul reciproc şi mai ales al regulilor, de la care nu dau înapoi întrebându-se de ce trebuie să nu se abată de la ele”, susţine Furtună. Găsind constructivă experienţa celor câteva zile petrecute alături de omologii săi străini, directorul botoşănean doreşte să organizeze cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani seminarii, cu obiectivul de a împărtăşi concluziile trase colegilor din judeţ. (Bianca ALBU)

Dascăli de la Todireşti, în vizită prin şcoli suedeze
Câteva cadre didactice de la Şcoala cu Clasele I-VIII Todireşti s-au întors recent din Suedia, unde au efectuat o vizită în cadrul programului Comenius „My 24 european hours”. Potrivit unui comunicat trimis redacţiei, alături de partenerii de proiect din Spania, Chipiona School, Claremont School din Manchester, Anglia, de la Skola Podstawowa din Jaslo, Polonia, dascălii suceveni au vizitat 3 şcoli din Suedia şi au aflat câte ceva despre sistemul de învăţământ suedez: „Ne-au impresionat lucrul în echipă şi faptul că, dincolo de aşa-zisa răceala a nordicilor, sistemul de învăţământ suedez este o alternativă a lucrului bine gândit şi viabil. Am avut ocazia să fim împreună şi să urmărim o zi de muncă din 3 şcoli diferite ca profil.”Primul exerciţiu l-am făcut în Şcoala Öregrund, cunoscută ca şi «şcoala de pe insulă», unde fiecare dimineaţă începe cu o scurtă şedinţă de 10 minute, în care se stabilesc obiectivele din ziua respectivă, metodele aplicate la clasă fiind centrate pe elev. Ne-a impresionat programarea riguroasă a timpilor, amenajarea şi dotarea în şcoală, o şcoală deschisă comunităţii. Am vizitat şi «Secon-dary school Vallon», din regiunea Östhammar, unde elevilor cu vârste cuprinse între 12-14 ani li se oferă o alternativă voca-ţională. Ne-au impresionat atelierele de croitorie, tâmplărie, bucătărie şi calculatoare, foarte bine utilate, unde regulile şi normele de protecţie a muncii sunt respectate cu sfinţenie”, precizează comunicatul. Todireştenii au fost şi la şcoala din Graso, unde învaţă copii cu dizabilităţi: “Deşi mică ca spaţiu, şcoala pentru copii cu dizabilităţi din Graso nu este un loc al durerii, ci un loc al speranţei şi al valorilor umane. Nu a fost numai o vizită formală, ci şi un exerciţiu; ne-a interesat în special cum se poate lucra cu copii autişti, deoarece avem şi noi un caz în scoală”. Profesorii de la Todireşti au mai fost im-presionaţi şi de preocuparea gazdelor pentru mediul înconjurător şi de curăţenia de acolo.

Schimb de experienta

Published by AndR3i at 4:46 pm under Personal

Va povesteam ca un prieten a mers in suedia la schimb de experienta. Am aflat intre timp ca a fost si o colega de-a mea si azi la ora de mass-media ne-a povestit ce a vazut pe acolo.

Din cate am inteles sistemul de invatamant de acolo e mai libertin cine vrea sa invete, invata, cine nu sta si o freaca la rece. Colega mea povestea ca a aparut si un articol intr-un ziar chiar pe prima pagina in urma unui interviu care a fost luat de la elevii nostri si titlul suna: Sistemul de invatamant din Suedia: Haos.

Acolo elevii au 3-4 cursuri pe zi fiecare dureaza 1 ora si jumatate profesorii sunt la pertu(asa se scrie ?) cu elevii, acestia fac ce vor daca au chef participa la ora daca nu asculta muzica ies cand vor din clase, chestii de genul asta.

In opinia mea sistemul lor nu este neaparat unul haotic, doar diferit. Si la noi la ore unii asculta muzica, altii se joaca pe telefon etc. Cine e interesat si vrea sa invete e atent la lectie si isi vede de treaba lui, cine nu problema lui.Bine nu la toate orele, unii profesori stiu sa impuna respect(prin frica sau pur si simplu prin felul de predare) dar nici cei din suedia n-au participat decat la o ora, asa ca nu si-au putut face chiar o impresie clara si nu pot generaliza.

Sistemul de notare e si el diferit, elevii nu sunt ascultati la ore ei primesc teste o data pe luna sau o data la doua luni si sunt astfel verificati.

Sincer as fi preferat sa fiu acolo in anii trecuti, sa ma pot concentra pe materiile care ma intereseaza nu sa fiu obligat sa invat o gramada de chestii care pot sau nu sa-mi fie la urma urmei utile.

In concluzie, chiar daca sistemele sunt diferite in esenta peste tot in lume un lucru e clar: daca vrei sa ajungi mai departe decat un muncitor necalificat, trebuie sa te pregatesti, sa inveti nu sa freci menta in liceu si facultate. Am spus ca vreau sa ma pun pe invatat nu m-a crezut nimeni, nu ma refer ca doar asta vreau sa fac toata ziua stau si tocesc, dar vreau sa invat, si am posibilitatea sa invat unele lucruri utile asa ca de ce nu as face-o?

––––––––––––––––––––––––––––––––-
Cam acesta este sistemul suedez, m-am consolat oarecum pentru ca e un sistem la care romanii doar viseaza, eu sunt aici si in loc sa profit pentru copii mei de el, vreau sa ma pun contra curentului…:)).

5 comments on “Scoala in Suedia

  1. Lasa fata in pace🙂
    Asa cum probabil ca stii al meu e in clasa a cincea in RO.
    Well, nu-i o fericire, are tot timpul de facut cate ceva, de invatat la ceva, concursuri, evaluari, teste, proiecte daca vrea sa se mentina in frunte. Stresul e mare atat pentru el cat si pentru noi, parintii.
    Am noroc ca e copil bun, ce inca invata de placere, cu drag.
    Nu stiu cat il va mai tine placerea.

    Daca sistemul vostru e mai lejer e mai bine pentru copil, o fi buna competitia si neuronii lucrati insa la noi sar calul cu muuuult…

    Programa de mate de cl a V a e stufoasa, completata cu 3 culegeri carate la scoala zilnic si lucrate cu sarg. De la inceputul anului si pana in prezent are 4 caiete studentesti completate.

    Nu cred ca e ceea ce ti-ai fi dorit pentru Diana. Eu nu am incotro, in sistemul asta suntem, in el dansam insa nu e de departe unul perfect, din contra.

    • Lala, multumesc de comentariu! Postul e scris acum trei ani🙂, l-am refacut azi ca era ceva ciudat la el si nu se putea citi, cred ca a aparut cumva ca postare noua…Nu-i bai, nu ma supar deloc de feed-back, la vremea aceea blogul era nou si nu am primit comentarii.

      Sigur, am lasat-o pe Diana in pace apoi, acum e clasa a 8-a si perfect adaptata sistemului de aici, e greu deja in clasele mai mari, au de invatat dar nu se compara cu ce e in Ro. Stiu ca nu mi-as fi dorit pentru fete sistemul romanesc, ne-am adaptat cu cel de aici si gata!

      Spor mult voua, mai citesc pe blogul tau si pe DC cat de solicitat e baiatul tau si il felicit ca face fata. Asa e, fiecare trebuie sa dansam cum se canta, asta e.

      Pupici!

  2. Salmi,
    Mâine dimineață, revin să (re)citesc materialul.
    Mulțumesc mult!

  3. al meu e acum în clasa a 7-a și la un moment dat am vrut să-l iau să facă școală acasă, de prea multă carte pe care le-o băgau ăia pe gât… și tu voiai să îi îngreunezi situația…
    mie mi-e cam greu că am un băiat care e deștept, dar lent. soțul meu zice că seamănă cu el și că se va dezgheța el. dar mie îmi pare rău că-i trec zilele și nu citește cât am citit eu la vârsta lui… asta-i problema cu băieții, pornesc greu… dar și când reușesc să găsească drumul…🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: