6 comentarii

zi de istorie

Azi toamna s-a instalat boieroaica la noi in ograda…vant, ploaie, apoi soare si iar vant si ploaie. Nu era frig, termometrul a urcat sa masoare 12-14 grade, dar nu era vreme de golanit. Cum de multa vreme vrem sa ajungem la vestitul Fornsalen(am pus link in engleza ca sa fie mai usor de inteles, pentru cei care stiu suedeza pot da la pagina principala. Muzeul cu pricina e chiar primul, site-ul prezinta toate muzeele de pe insula), muzeul de istorie al insulei, azi am gasit momentul potrivit. Eu cu fetele mai fusesem, fiecare de la scoala si camin, dar Ovi a fost azi in premiera. E un muzeu frumos aranjat, situat in orasul vechi si construit pe o casa veche din sec. XII. Are 3 nivele, unde sunt adunate incepand de la pietrele vikinge cu runele lor, la obiecte bisericesti din sec. 13-15, monede arabe aduse de vikingi, bijuterii gasite in morminte, pana la o casa din evul mediu aranjata frumos cu beci si prezentata cu sistemul de latrina din acea vreme. Caci da, locuitorii medievali ai hanseaticului Visby aveau sistem de latrina in case, un fel de bazin vidanjabil la susolul casei care era curatat periodic. Apoi am ajuns in perioada daneza a insulei, cand Valdemar Atterdags, regele danez din acea vreme, a cucerit insula si a adunat bogatiile populatiei. Apoi perioada neagra cand spanzuratoarea era la ea acasa, oamenii decapitati iar vrajitoarele erau arse pe rug. E un loc in partea de nord a orasului unde e pastrata o veche spanzuratoare, am fost acolo in primavara…e o priveliste superba pentru asa un loc horor. Muzeul ne arata si cum traiau oamenii incepand din epoca de piatra pana in zilele noastre, geologia insulei si cele mai frumoase si mari fosile gasite pe malul marii…fosile am gasit si noi, e ceva la ordinea zilei sa dai peste fosile printre pietrele de calcar, dar muuult mai mici. Apoi pescarii, agricultorii, turismul si industria insulei, evolutie si involutie…foarte frumos aranjate.
Insa atractia cea mai mare mai ales pentru copii dar nu numai, e Fenomenalen , o sala dispusa pe 2 nivele cu tot felul de jocuri si tehnica, jocuri logice si de istetime, jocuri aduse de la arabi, echilibru, sanatate si muuulte altele. Pe scurt un loc unde poti face cunostinta deopotriva cu tehnica, stiinta si matematica. Am plecat la ora inchiderii, dar mai puteam zabovi mult si bine la Fenomenalen ca sa ne delectam. Nu-i bai, data viitoare! Ah da. Pentru adulti e scump, 8 euro(80 de coroane), copiii pana la 20 de ani(pe bune ca am ras cand am citit asta, dar asa scria!) intra gratis, iar eu ca student am platit 6,5 euro (65 de coroane). Dar a meritat din plin pentru o duminica dupamasa!

6 comments on “zi de istorie

  1. Buni a mea avea o vorba: „Merem si noi, da’ ei parca se tot duc”.
    In fine…
    Foarte interesant!
    Fetitele ce mai fac?
    Va pup cu drag!

    • Oh da Irina, ei se tooot duc, dar sunt totusi atat de prezenti! Eu citesc acum la suedeza istoria literaturii si daca ai stii cum subiecte din evul mediu se potrivesc de minune in societatea actuala! parca citesc de bufonii din politica si de preotii cu 2 fete…
      Multumesc fetele sunt bine! Ale tale? N-ai mai scris de o vreme…
      O saptamana minunata si voua! Pup

  2. Super interesant!Mi-ar placea si mie sa-l vad! Va pup!

  3. Chiar ca e fain ce ati vazut voi acolo.
    (Cum???
    Deci Romania actuala = Suedia medievala?!
    Vai de viata noastra!!!)

  4. Super faina duminica ati avut!Ce mi-ar fi placut sa vizitez muzeul asta…Eu sunt fan vizitat muzee,vestigii etc…spre deosebire de Marius…
    Ma bucur ca v-ati simtit excelent….sa va fie de bine!Bag seama ca si voi ati incarcat bateriile!Sa aveti o saptamana la superlativ!

  5. @oana, noi suntem fani istorie, pe oriunde mergem…Poate ajungeti odata in Visby!

    @dana, tare m-a uimit si pe mine faptul ca aici in evul mediu aveau latrine cu apa. Bine, cei din oras, probabil ca cei de pe la tara nu aveau asa ceva…casele lor aveau toaleta in curte pana prin anii 1950, dupa care au revolutionat tot si au introdus apa si toaleta in toate casele moderne. Pentru ca mai sunt cabane si case vechi pastrate ca muzeu, unde nu e toaleta, dar casele sunt construite cu 2 secole in urma.

    @Ana, sunteti invitatii nostri! Pa marius il ducem la o inghetata daca vizitam si muzeul…ca sa impacam si capra si varza :).

Lasă un răspuns

