18 comentarii

vara, primavara si suedeza

Sunt stresata! Am inceput sa ma stresez ca trece timpul si nu voi termina suedeza pana de Craciun. N-ar fi asa de grav, nu repet ce am facut, voi termina in ianuare-februarie anul viitor cu ceea ce nu reusesc acum. Insa nu stiu daca primesc actul in mijlocul semestrului viitor. Asta trebuie sa clarific cu proful…sa vad cum fac. Am nevoie de diploma cum ca am absolvit suedeza la nivel de liceu ca sa ma pot inscrie la facultate. Trebuie sa fac asta, altfel nu imi pot recunoaste cei la care trebuie sa-mi completez studiile. Le-am scris si mi-au raspuns ca trebuie sa ma insriu la ei ca sa vada ce materii imi recunosc, din cele facute in Ro. Dar am nevoie si de diploma de liceu din Ro echivalata. Diploma pe care nu mi-o echivaleaza fara diploma de limba suedeza. Asadar sunt stresata din 2 parti de terminarea cat mai rapida a limbii suedeze: pentru a primi diploma de liceu echivalata cu care impreuna cu diploma de suedeza ma pot inscrie la facultate. Inscrierile se fac anul asta pana in 15 octombrie, deci am pierdut sansa…iar anul viitor pana in 15 aprilie. Insa dureaza ceva timp pana imi echivaleaza diploma de liceu…
Engleza m-am hotarat ca o las balta…La suedeza am 4 teste de istoria literaturii universale de dat pana de Craciun si un test national mare si tare in 18 noiembrie. Nu pot sa le amestec, mai ales nu am timpul necesar sa ma ocup de engleza asa cum vreau, am de citit carti si acolo si de facut comentarii, de scris, sa invatat gramatica…nu mai am cand. Plus teste si un test national la sfarsit cu scris si vorbit…nu ma simt in stare. Asta o sa o las pe semestrul viitor, ca sa am ceva la Komvux, sa pot continua practica la laborator. Sa nu stau sa numar oile pe pereti cat e ziua de lunga…am nevoie de activitate…

Irina ma intreba daca e grea suedeza…well 😉 e o limba straina ca toate altele. Poate nu ca toate altele, dar gramatica e simpla, ca si gramatica limbii engleze. Ce e complicat(sau mie cel putin mi se pare) este pronuntia unor grupuri de litere. Si faptul ca multe cuvinte se pun sucit in fraza decat in romana. Plus expresiile specifice pe care le inveti din mers…acum dupa 2 ani pot spune ca ma descurc intr-o conversatie daca nu e purtata la nivel inalt, pot citi ziare si reviste, carti de literatura fara sa folosesc dictionarul. Nu inteleg fiecare cuvant si dictionarul mi-ar folosi sa invat cuvinte noi, stiu asta. Inteleg insa din context si cred ca asa mai intra in cap si cuvinte noi. Oricum cuvintele pe care nu le folosesc tot nu le pot retine asa usor. Dar procesul de invatare a limbii straine tine de ritmul si de capacitatea de asimilare a fiecaruia. Am colegi care sunt de 12 ani aici si inca invata…au mai facut pauze, au lucrat, n-au terminat scoala. Altii dupa 2-3 semestre au terminat, mai ales daca vorbeau engleza si stiau si germana…sunt limbi verisoare 😉 si mai apucasera sa prinda si ceva suedeza inainte de scoala. Dar gata cu asta…sa va mai zic si altceva…

Am fost si eu in magazin sa caut toamna Adei dar se pare ca noi suntem prea departe si inca nu a ajuns :). Am gasit insa prune de vara, aduse tocmai din Italia si pentru ca Laura mi-a facut pofta de galuste cu prune, am prestat si eu prima data in viata mea. La mama acasa i se spun gomboti iar cuvantul vine din maghiara(mama e unguroaica, trebuie sa afirm cu mandrie!) unde i se spun szilva gomboc. Gustul il stiam, mancasem deseori la matusa mea sau la nasa mea…cred ca si mama a facut de cateva ori(sau tata?…mama help me!). Ok, va spun ca sunt gata rapid de tot si sunt o bunatate!
Asadar am mancat vara in farfurie:

DSCF7171

Iar despre primavara…pai la mine in casa miroase dumnezeieste a primavara! Am adus freziile in casa ca sa nu se ofileasca la frigul de cateva grade de afara peste noapte si sunt atat de frumoase! Colac peste pupaza am luat si bulbi de zambile pe care daca le pun in pamant in ghiveci(ceea ce si intentionez), daca nu de Craciun dar in ianuarie sigur, voi putea avea miros de primavara iarasi in casa. Yupiii! Numai afara miroase a toamna, dar e frumos…pentru ca atunci cand ajung acasa ma intampina primavara.

DSCF7174

Gata, iau o pauza pana in we…joi vreau sa dau primul test la istoria literaturii si vineri am test oral la suedeza…asa ca va salut si ne vedem…vineri(nu joi ca in cantec…).

18 comments on “vara, primavara si suedeza

  1. Valeuuuuuuuuuuuu ce bine arata gombotii aia:-)
    si ce bine tre sa miroasa a frezii la tine! eu am luat chestii care aduc iarna: turta dulce, niste bomboane cu martipan specifice Craciunului etc:-)

  2. Cred că stresul trece după ce ai mâncat vara din farfurie, nu?

  3. Mihaela, ce pofta mi-ai facut de niste „gomboti” de-astea. Ce fain arata… Sa-ti fie de bine.
    Bafta multa la suedeza. Iti tin pumnii, ia sa vezi ce bine va fi. Joi si vineri, zici, da?
    Hai, spor la invatat.

  4. Mihaela, spor la invatat si bafta la teste! Te asteptam cu vesti bune in weekend 🙂 .

  5. Vei avea spor și succes pe măsură .

    Pupici geaninoși peste normă!

  6. Lasam neelucidat cine a facut gomboti,eu zic ca eu dar „stiu precis” ca tati ar zice ca el…..asa ca…
    Bafta la scoala si nu te stresa,vei reusi sa acumulezi cunostiintele necesare pentru teste mai ales daca te vei ocupa numai de suedeza.
    Iti tin pumnii ,te pupitez

    • Io zic ca amandoi ati facut, ca nu se poate asa unguroaica fara sa faca gomboti cu prune ;)…adevarul e ca sunt de acord cu tine mami ca el ar zice ca normal ca el a facut :))..si parca imi si aduc aminte de el lucrand la gomboti :)…dar cu riscul de a nu mai primi de mancare cand vin acasa in Romania trebuie sa spun ca io cred ca cei mai buni erau cei facuti de Tantica ;)…tu sisteru’ ce pofta mi-ai facut :((

      • Oh yeah, ca ma luai cu poftele si am uitat sa urez si io bafta la ‘tocit’…lasa ca engleza o inveti in state, ca asa am stabilit printr-un post anterior ca veniti in vizita cat de curand 😉

  7. Eu pot sa spun ca inteleg perfect prin ce treci apropo de scoala. Asa simteam si eu, ca nu mai am timp, ca am prea multe carti de citit si prea multe referate de scris. Dar iti promit ca o sa treaca, mai ales ca daca dupa doar 2 ani citesti carti si poti vorbi suedeza bine inseamna ca nu vei avea probleme cu Svenska. Sunt curios insa ce curs de suedeza urmezi acum, SvA, SvB sau ambele.

    Bafta la „litteraturhistoria” si la „nationalprov”!

  8. Frumoasa primvara din casa ta!
    Draga mea,nu pot decat sa iti tin pumnii…si iti doresc succes la invatat!
    Bafta maxima in noiembrie!
    Ce mai face Morgan?Ce mai fac fetele?

  9. Mihaela, fii tare!Tinem pumnii stransi de tot si joi si vineri.
    Stiu eu sigur ca o sa ai succesul binemeritat.
    Dupa aceea o sa te intreb cum face buni galustele cu prune. Eu, cele mai bune galuste cu prune si prajituri le-am mancat in Sibiu. Stiu eu de ce.
    Mult curaj!
    Va pup si va imbratisez cu drag!

  10. @papa, miroase demential a frezii! Io mai incolo prin noiembrie aduc iarna in casa…

    @cristian, ai dreptate! aseara dupa ce am halit vara am fost relaxata ;).

    @dana, mersi mult de tot! Joi de la 9 si vineri de la 10.

    @mihaela, multumesc mult!

    @Geanina, asemeni si tie!

    @mami, haha…deci habar nu ai! 😉 Pup la tine!

    @ani te pup, multumesc mult.

    @teo, multumesc de incurajari. Acum sunt la SAS B, ultimul semestru. La noi SAS A si SAS B nu se pot face simultan, ci doar succesiv. Sunt cursuri la distanta ambele, avem un studieplan si invatam/citim/scriem fiecare dupa ritmul si timpul pe care il avem. E fain insa ca daca nu termin intr-un termin, continui in urmatorul, nu reiau ce am trecut deja. Peste vara de ex. mi-a ramas de citit si de sustinut oral referatul la romanul Gömda de Lisa Marklund. Cu asta am inceput semestrul acesta si apoi am inceput SAS B. La mine insa, timpul ma preseaza…dar le scot eu la capat! Mersi inca o data. 😉

    @Ana, mersi mult! Pai familia e in parametri 😉 vorba ta…nimic nou sub soarele nordic. Fite de adolescenta si de copil scolar…dar le tinem sub control ;).

    @irina, multumesc draga mea. Ei, vezi mai sus ca buni nu stie de galuste, cred ca ea nici macar nu a facut vreodata…cred ca doar tata a facut. Dar poti incerca cu incredere reteta Laurei, link-ul de pe numele ei te duce la reteta. Eu asa am facut si au iesit deliciosi!

  11. Salmi mult noroc cu studiile, sunt sigura ca te vei descurca. Ai verificat la facultate daca nu cumva iti cer grundläggande behörighet? Sa nu cumva sa fie engelska A sau B printre ele…

    Si o intrebare 🙂 Diploma de bac pe care vrei sa o echivalezi, ai si foaia matricola la ea? Sau e doar diploma de liceu cu bacalaureatul pe spate si gata?

    Si acum la mancare! 🙂 La gomboti se spune „galuste cu prune” de unde vin eu. Iar ale tale arata pur si simplu delicios! Trebuie neaparat sa le fac sa le arat la suedezi desert romano-unguresc!

    • poppy, mersi mult! La facultate cer behörighet la nivel de gymnasiet la mate, chimie, fizica si biologie. Insa nu engleza. Problema nu ar fi, ca am nota si la engleza la liceu, acum o fac asa ca sa imi aduc aminte ce si cum…si nu mi-ar fi greu daca nu ar trebui sa citesc carti, pentru ca trebuie sa ma opresc din suedeza ca sa citesc. Nu e nici o problema daca nu fac semestrul viitor, dar o fac pentru mine.
      Da, la diploma de bac am atasat si foaia matricola, e obligatoriu. Intra pe site-ul http://www.vhs.se si acolo gasesti tot ce iti trebuie. Sunt multe acte…daca vrei iti spun ce am trimis eu.

      pofta buna la galuste!

  12. Iti pumnii azi, la test! Bafta! Pe maine, cum zici tu! 🙂

  13. AJUTOOOR!!
    Salutare la toata lumea. In mai – iunie 2010 intentionez sa ma mut in Suedia si vreau sa am macar putin habar sa vorbesc limba lor pana atunci. Stiu ca cel mai usor o sa-mi fie acolo, in mediul lor,dar trebuie sa invat limba suedeza si nu stiu de unde sa incep. Orice sfaturi si sugestii mi-ar fi de ajutor. Locuiesc in Bucuresti.
    Va multumesc anticipat.

  14. Ana, ti-am trimis email.

Lasă un răspuns

