23 comentarii

a venit vacanta cu trenul din Franta

🙂 Nu, nu chiar cu trenul si nu chiar din Franta, dar a venit. Saptamana viitoare e vacanta, pentru noi scolaritele desigur.

Dar sa va mai spun…azi dimineata am primit raspunsul de la prof, inca un MVG(FB) la testul 2 din istoria literaturii. Ma apropiu incet incet de jumatea cerintelor la acest curs. Azi discutie cu profu:
-Fredrik, ce se intampla daca nu iau testul national?
-Il iei!
-Bine, dar sa zicem ca poate stiu eu…nu il iau?
-Il iei! Fara probeleme!
Eu insistenta:
-Dar totusi…
-Atunci iei feribotul spre Fårö(tocmai citisem la clasa un articol despre un posibil pod sau tunel care sa lege Gotland de insula feerica din nord, Fårö) si plangi acolo o zi intreaga!
Asadar nu stiu, nu conteaza ce sa intampla, nu exista sa nu il iau. Proful meu imi spune asta, nu il pot dezamagi. Mai ales ca acum sunt obligata sa termin aproape tot pana la 1 decembrie. Nu v-am spus secretul: m-am inscris la 2 cursuri la distanta, cursuri la facultate care intra in programul de biomedicina analitica, ceea ce trebuie eu sa termin ca sa pot lucra in laborator. Iar cerinta lor(printre altele) este nota la suedeza SAS B. Am convenit cu Fredrik sa imi dea el nota chiar daca nu am terminat tot, urmand sa termin pana in 18 decembrie cand e gata semestrul. Cica are incredere in mine :).
Facultatea aici e cu totul altfel decat in Ro. Inscrierea se face numai pe net, pe un site specializat in asta. Pentru cei care nu au studiile de liceu facute aici in Suedia, ci in alta tara, dar le sunt recunoscute diplomele, e nevoie numai de suedeza la nivel SAS B ca sa fie echivalata diploma de liceu. Iar acestia(adica si eu) trebuie sa trimita hartia cum ca au absolvit suedeza la ei, la cei care se ocupa cu baza de date. Suedezii intra automat in baza asta de date, ei nu au treaba sa isi trimita diplome, note, hartii…
Ei, dar mai e mult pana departe, voi reveni asupra subiectului cand va fi cazul.

Silvia a fost mortala in dupamasa asta. In primul rand am aflat ca ei nu-i place la clasa si ii place mult la fritids pentru ca la clasa au multe reguli, pe cand la fritids nu. Deci nu e numai plictiseala ci si putina disciplina cu care ea nu e obisnuita…devin din ce in ce mai curoasa la ce discutii voi avea cu profesoarele ei. Abia astept sa primesc programarea la sedinta individuala.

Si o discutie haioasa de azi:
O cioara croncanea undeva in aer pe drumul dinspre scoala spre casa.
-Mama, cioara asta are un accent ciudat, o auzi?
-O aud, dar nu-mi dau seama de accent…
-E din Skåne, auzi cum face? Cwa, cwa…nu cra, cra cum fac ciorile, ci face cu r-ul acela skånez :).
Pentru nesuedezi e mai greu de inteles, asa ca vin cu explicatii. Suedeza are accente diferite in functie de zona, nu e aceeasi suedeza peste tot. Iar accentul skånez duce cumva inspre daneza. Printre alte particularitati ale accentului skånez este r-ul graseiat ca in franceza…

23 comments on “a venit vacanta cu trenul din Franta

  1. Este bine ca ai un profesor bun. O spun deoarece este unul care te incuranjeaza indiferent de intrebarile pe care le pui. Imi amintesc si eu in clasa a 12-a cate intrebari puneam si asteptam raspunsuri afirmative si incurajari din partea profesorilor cat si a celor din jurul meu.
    In legatura cu sistemul de inregistrare la facultati sunt total de acord ca si in Romania sa fie asa, eviti cozi, castigi timp.
    Numai bine

    • Multumesc de vizita, eu am fost de atat de mult timp eleva(tocmai anul asta am aniversat 20 de ani de la terminarea liceului) si pe vremea aceea profesorii erau D-zeu in clase incat mi-a fost tare greu sa ma obisnuiesc cu stilul libertin de aici, cand si noi elevii(si nu numai noi elevii adulti, copiii au aceleasi drepturi) avem dreptul la pareri, opinii si chiar ne sunt cerute.
      O seara frumoasa!

  2. Miha,pai chiar nu ai voie sa iti dezamagesti profesorul….asa ca bafta maxima!Si spor la invatat pentru cursurile la distanta!Se pare ca te-ai pus cu burta pe carte…uau!
    Pupam Silviuta rebela!Lasa ca se obisnuieste ea cu regulile clasei!
    Va pup cu drag!

    • Ano, burta pe carte este pentru ca nu am incotro. Nu pot lucra in laborator daca nu primesc legitimatie, legitimatie pe care o primesc daca termin sectia de biomedicia analitica(un fel de biochimie in Ro), sectie pe care nu o pot face daca nu termin suedeza…si uite asa e un lant dar macar sctiu unde e capatul. Acum doi ani nu stiam nici macar unde incepe, dar-mi-te sfarsitul. Acum stiu, asta conteaza mult sa stii ce ai de facut. Si ca la un moment dat voi munci. Pe bani…nu numai fara…

  3. Mihaela, sa va bucurati de vacanta!
    Ma bucur mult pentru progresele pe care le faci. Si pentru ca esti asa un om bun si silitor 🙂 Sper sa te mosteneasca fetele si sa fie la fel de minunate ca mama lor 🙂
    ps: suedeza asta mi se pare imposibila. mai imposibila decat germana pe care o stiam odata si pe care am cam uitat-o…

    • Ileana multumim din suflet, ma faci sa rosesc…;)! Acum nu mi se mai pare grea suedeza, dar ma gandesc cat de imposibila mi se parea si mie cand nu stiam o boaba…
      Un we frumos!

  4. Interesant. Sunt atatea ramase pe loc in ro…
    Cat despre prof stie el ce stie. Felicitari pentru rezultatele de pana acum si mult succes si putere de munca pe viitor!
    pup!

    • Irina, stiu ca proful are incredere ca pot, mi-a zis-o de la inceputul semestrului ca el stie ca am sa termin…Eu sunt cea la care trebuie sa mai lucrez la incredere…
      Multumesc mult, va pup cu drag! Un we frumos.

  5. Iti tin pumnii pentru examen, si eu sint sigur ca vei reusii… cine indura atitea sa isi construiasca o viata in alt loc nu se impiedica de maruntisuri. 🙂

    Imi place noul format de blog, e primul blog pe care il vad, care are doar coloana principala :)…dar arata super 🙂

  6. Haha faza cu cioara e mortala! Trebuie raspuns inapoi „Det gaur ente!” Apropos de skånska, saptamana trecuta am fost la un föreläsning (prelegere, pentru nevorbitori de suedeza) si cel care vorbea era din Malmö. Putin spus ca nu am priceput nici macar 20%.. si eu acum cam inteleg 90-95% cand vorbeste cineva, iar daca nu, fac ca tine Salmi, si inteleg din context. Dar omul ala pur si simplu m-a terminat, nu am inteles nimic 🙂 *O fi fost o cioara 🙂 hehe

    • Hahaha, am fost si eu mai anul trecut, cand abia incepusem SFI si iti dai seama ca nu intelegeam mare branza, la o prelegere cu niste skånezi…am iesit ca un girofar de acolo, dar mi-a placut accentul lor de numa’. Graseiatul acela eu nu l-as putea scoate ever-never!
      Insa Silvia m-a treminat si pe mine, inca rad in hohote ca numai la accentul skånez al ciorii nu ma gandisem…

      PS ai un premiu de la mine!

  7. Ninu, multumesc, ce vorbe frumoase…nu e vorba ca indur, nu m-a obligat nimeni. Am venit pentru ca am dorit si cred ca asta ma face sa pot merge mai departe. Plus ca visele mele incep incet sa prinda contur…

    Da, am schimbat cate ceva la blog, l-am personalizat cu o fotografie de a mea si am schimbat fata lui. Blogul are coloana principala numai, atunci cand scrii un comentariu. Cand vezi blogul pe pagina lui principala are si coloana in dreapta.

  8. Iar examenul (e högskoleprovet?) il iei sunt convinsa, nici nu ma gandesc altfel!

    • Nu, nu e högskoleprovet, pe acela nu il voi da, adica nu mi l-a cerut nimeni. E nationalprovet pe care il dau toti care termina SvenskaB, SAS B sau gymnasiet, cl.12-a. E ca bacalaureatul la noi…stii ca ei dau din suedeza, mate si engleza. Ei bine, eu mate si engleza le am din Ro, pe diploma de liceu. Am nevoie de suedeza doar, ca sa imi recunoasca VHS diploma de liceu. Högskoleprov nu e obligatoriu parca, dar e bine sa il ai…va fi in noiembrie dar eu nu m-am inscris. Poate ca va fi nevoie sa il dau, am sa mai vad terminul viitor. Numai in aprilie ma inscriu la universitate, pana atunci poate reusesc sa fac cursurile astea la distanta.

  9. Ah eu credeam ca e högskoleprovet… ca de nationalprovet nu am auzit.. Eu termin Svenska A+B in decembrie, si ei imi vor da un betyg si cu asta am terminat. Nimeni nu a zis nimic de nationalprovet.. Acum intru in panica! Luni intreb! Problematic la mine este ca nu am foaia matricola din liceu, doar diploma. Facultatea mi-au validat-o de la Högskoleverket, dar eu vreau si liceul validat, in caz ca ma bate un gand sa ma inscriu pe la vreun curs la fac aici… Hmmm, luni ii iau la intrebari pe profi

    • Foarte ciudat…noua ne-a spus proful ca toti cei care termina acum dau nationalprovet, ca fara el nu poti primi betyg. La noi nu exista decat SAS A separat si SAS B separat, nu le prea poti combina decat daca ai inceput in mijlocul unui termin probabil, sau daca le poti face rapid intr-un termin, ceea ce au nu am putut…volumul de munca e foarte mare. Bine, dezavantajul mare la mine a fost ca suedeza pentru emigranti la nivel SAS A si B e la distanta. Suedezii care fac Svenska A si B, merg la scoala. Si ghinionul meu e ca de semestrul viitor vor merge si cei ce vor fi la SAS A si B la scoala, a fost un experiment nefast se pare si eu l+am simtit pe pielea mea :((.
      Noi primim pentru nationaprovet un caiet cu texte pe care sa le citim, imediat dupa vacanta. Testul e dupa mine destul de greu, avem 9 subiecte din care sa alegem unul, avem 5 ore pentru test si subiectele le aflam numai atunci la examen. textele le citim inainte pentru ca sunt multe si grele si la ele se refera testul. Asa a fost si la SAS beta(grund) cand am terminat, am avut nationalprovet si tot la fel s-a procedat. Numai ca subiectele au fost atunci mult mai usoare.

      Ca sa iti recunoasca diploma de liceu, ai nevoie si de foaia matricola tradusa in engleza. pentru a mea a umblat mama in primavara, am norocul ca ea sta in orasul in care am facut eu liceul. Am luat-o cand am fost in concediu in vara, am trimis-o la VHS, insa pe cerearea ce am completat-o se cere si betyg de SAS B, cerea ce le voi trimite in decembrie. Si eu am diploma de faculatate validata de HSV dar aici pe insula din pacate nu am ce face cu ea…asa ca ma reorientez si fac completari.

  10. Miha, vacanta frumoasa si bafta la tot ce intreprizi. Ti-am mai spus ca te admir! 🙂

  11. da ce ureche muzicala are Silvia! neaparat sa faca muzica!

    va pup, iti urez succes, sunt convinsa ca proful tau nu vorbeste aiurea!

    • Vorbesti serios Sabina? Adica stiu ca Silvia are ceva ureche muzicala, eu nu am si de aceea nu stiu cat de multa(stiu ca suna impropriu, dar nu stiu sa explic altfel). Ovi a facut vioara in copilarie si vioara lui e aici cu noi. Silvia e incantata sa scartaie din cand in cand la ea, o mai invata Ovi cum sa tina vioara si arcusul…ea ar vrea si la muzica dar deocamdata avem desenul. Insa ma voi interesa cum e cu muzica aici pe la noi, am inteles ca se sta la cozi cate 2-3 ani la instrumente, la ore particulare. Scoli de muzica nu exista, nu asa ca in Ro adica. E numai extrascolar si apoi studii universitare, care sunt aici pe insula-compozitie adica. Mersi de sfat, am sa tin cont de el sa stii.

      Multzam de urari, sper sa fie bine.

  12. Ai de mult de lucru si e de mirare ca nu te vaiti. Ma minunez cata vointa ai! Bravo tie! Macar stii pe ce drum mergi si ce vei obtine la sfarsitul acestor eforturi. Iar la capitolul incredere cred si eu ca ai mai mult de lucrat, dupa ce ai trait intr-o lume cu o mentalitate „sa moara si capra vecinului”. Cum e unul mai rasarit, cum i se da la cap. Iti doresc mult succes si sa-ti invingi temerile curand!

    • Ooof Ani, la ce ar folosi sa ma vaiet? Tot eu am de trecut prin toate, nu poate nimeni invata in locul meu. Dar viata e frumoasa, asa cum e ea…eu ma bucur de toate momentele pentru ca altfel ce rost ar avea? Adevarul e ca nu prea gasesc motive sa ma supar, sa ma enervez si atunci de ce mi-as gasit eu singura? E mult mai bine sa fii optimist, increzator si sa le iei pe toate asa cum vin(sigur, daca sunt lucruri pozitive). Vezi, la teorie stau bine :).

Lasă un răspuns

