26 comentarii

despre frati si surori

Semestrul asta m-a apucat ca as vrea sa studiez putin psihologia si am vrut sa ma inscriu semestrul viitor la cursul de psihologie la Komvux. Pentru placerea si interesul personal. Insa nu am facut-o, in ideea ca am nevoie de timp pentru cele doua cursuri la distanta si pentru engleza. DAR daca cumva stiu eu cum, nu voi fi primita la cursurile de la distanta, ma voi inscrie la psihologie.
Am facut introducerea asta ca sa vedeti de ce mi se pare atat de interesant unul din articolele din caietul pe care il avem pentru testul national. Tema generala este „Relatii si legaturi puternice”. E o tema pe placul meu, sper sa fie si subiectele pe masura, ca sa ma descurc la testul scris si apoi la cel oral.
Articolul la care vreau sa ajung, e un studiu facut de suedezi(aia care nu au de lucru decat sa se gandeasca ce anume ne mai influenteaza pe noi ca indivizi in comportamentul de zi cu zi :)) in legatura cu ccc comportamentul individului in functie de „pozitia” lui in familie. Am sa il redau mai jos, sper sa vi se para la fel de interesant si astept feed-back desigur!

Carl_Larsson_Christmas_Morning_1894SORA MAI MARE SAU PSEUDOGEMENI?
Locul tau pe scara fratilor/surorilor te formeaza pentru viata. Esti sora mai mare in familie sau fratele cel mic? Ca adult continui sa joci rolul pe care l-ai avut ca si copil in familie.

Exista capcane pe care le poti evita in viata adulta daca esti constient de rolul tau intre frati/surori. Esti de ex. sora mare, atunci ar trebui sa nu te casatoresti cu un „frate mare”. Nici doi sora/frate mici nu sunt parteneri ideali.
Cand o fata cu o singura sora se casatoreste cu un baiat cu un singur frate riscul este mare ca cei doi sa nu se inteleaga unul pe celalalt atunci cand pasiunea s-a stins.
Ordinea ta intre frati/surori si sexul acestora hotarasc cum va fi viata ta ca adult. Daca intre voi este diferenta de doar un an, atunci sunteti ca si gemeni, mai exact pseudogemeni. Ca si copil inveti strategii cum sa fii observat si iubit. Ca si adult te comporti in acelasi fel.
Cercetatoarea in comportamente Elisabeth Schönbeck a scris mai multe carti despre relatiile dintre frati/surori. Ultima se numeste „Cel mare, mijlociul si mezinul”.

CEL MARE-toti presedintii americani
Esti sora mare cu frati(baieti) mai mici? Esti un conducator si un sef stralucit pentru ca esti obisnuita sa conduci baieti de pe cand erai copil si ti-ai pierdut respectul pentru barbati.
Toti presedintii americani au fost frati mari. Se spune ca fratele/sora mare au cunostinte intelectuale si culturale pe cand fratii mai mici sunt deseori asa zisii „istetii de strada”.
Tu esti orientat spre rezultate si initiator si esti iubit pentru prestatiile tale. De aceea te comporti la fel si cand intri in viata profesionala. Increderea in sine e de obicei mare, dar deoarece esti cuplat cu performantele tale, aprecierea de sine nu e mereu la acelasi nivel.
Cum te dezvolti ca si copil mai mare depinde de sexul fratilor mici. Daca depasesti un sofer care te claxoneaza si iti arata degetul mijlociu, acesta e mai mult ca sigur un frate mare cu frati mici.
Constiinciozitatea copilului mare poate fi explicatia riscului mai mare a acestora la a face infarct sau boli cardio-vasculare.
Calitati bune: Ai o calitate innascuta de a conduce. Sora mare va deveni un sef competent care va fi la fel de iscusita in a trata in acelasi fel barbatii si femeile. Fratele mare cu surori mici se va descurca excelent cu subalterne femei deoarece el si-a insusit arta de a comunica cu acestea.
Calitati mai putin bune: Dominant si care vrea sa controleze totul. Nu stie sa piarda si poate deveni agresiv in conflicte. Se identifica cu parintii si cu autoritatea.

MEZINUL-cel care scapa de presiune
Ca si mezin esti tu insuti, nu ai fost supus aceleasi presiuni si parintii nu au avut de la tine aceleasi asteptari ca si de la fratii mai mari. Deoarece esti iubit pentru ceea ce esti ai de obicei o mare incredere in tine.
Esti si tu individualistul care nu a trebuit niciodata sa isi asume nici o raspundere si nu te-ai supus autoritarului. Mezinul e un aventurier, cel care face totul pe dos si care incalca regulile. Tu esti cel care se urca pe munti, sare cu parasuta si descopera carari nebatute. Intr-un program TV ca de ex. IDOL, mezinii sunt reprezentativi.
Daca sora mica are o sora mare e posibil sa se ajunga la competitie intre ele pentru cine e mai feminina si aici va castiga sora mica. Sora mica cu doua surori mai mari este de obicei cea mai feminina dintre toate femeile. Sora mica cu frati mai mari poate deveni o sora dura, o fata-baiat ca si boxerita Åsa Sandell. Fratele mic cu frati mari devine deseori rebel, de genul Magnus Uggla, in timp ce fratele mic cu surori mai mari este genul de barbat maleabil.
Parti bune: Sarmul si umorul te vor face popular in viata sociala. Esti bland, haios, creativ si aventuros(sau corespondentele feminine). A fi cel mic te ajuta sa intelegi ca toate au o rezolvare. Ai invatat de asemenea sa te faci observat prin a fi social si un bun camarad. In scara fratilor/surorilor esti cel mai modern, radical si istet.
Parti rele: Poti fi atat de indraznet incat sa iti asumi riscuri prea mari si sa fii un rebel plin de revolta. Uneori renunti prea usor pentru ca oricum nu vei ajunge niciodata din urma pe fratii/surorile tale. Unii dintre mezini se transforma in visatori si se complac in situatii de jos si nu se forteaza fara sa fie nevoie.

MIJLOCIUL-colaboratorul linistit
Se spune ca mijlocia cu doua surori va deveni o sotie buna si intelegatoare. Mijlociul cu doua surori, ca si Printul Carl Philip, este partenerul visat, un barbat care stie sa traduca limbajul si semnalele femeilor.
Esti mijlociu, atunci esti maleabil. Ai fost prins la mijloc si nu ai fost nici cel mare si destept nici cel mic si dulce.
Deoarece ai invatat sa nu creezi greutati ci sa te alaturi, ai crescut cu o flexibilitate mare si esti capabil sa te adaptezi la aproape orice situatie.
Dar a fost poate greu si sa schimbi rolul: de la cel mic sa devii mijlociul cand s-a nascut cel mic. Femeile alcoolice sunt reprezentate in majoritate de fetele mijlocii si sunt deseori depresive daca nu isi gasesc locul in scara surorilor/fratilor unde sa fie acceptate.
Parti bune: Esti un colaborator linistit care se simte bine la mijloc. Mijlociul a invatat sa dea si sa primeasca in acelasi timp si si-a exersat psihicul pentru viata. Sunt cei mai eficienti in a accepta compromisuri si in a media. Flexibili, accepta bine modificarile si ii asculta cu placere pe altii.
Parti rele: Nu iau hotarari, sunt mereu prea inceti si nu au pareri proprii. Se fofileaza de anumite obligatii personale preferand sa se alature colegilor si prietenilor. Se pot retrage in lumea lor(de vis) sau sa lupte pana la extrem pentru a se remarca.

COPILUL UNIC-speranta parintilor
Copilul unic este singura speranta a parintilor. Poate fi greu uneori, dar copilul unic este constiincios si face totul conform asteptarilor. Deseori urmeaza drumul trasat de parinti.
Deoarece performantele sunt cele care se socotesc, increderea in sine e deseori buna in timp ce aprecierea de sine poate sa fie mai slaba.
Ca si copil unic esti deseori citit si la fel de cult ca si copilul mare din familie. Ca si copil, erai cu siguranta ca un batranel si probabil rasfatat.
Deoarece nu ai avut frati sau surori pe care sa dai vina cand vaza cea frumoasa s-a spart ai invatat sa stai drepti in fata greselilor proprii si sa ti le asumi. Sa fii copil unic te-a facut sa fii si putin izolat. Esti mai mult un observator decat un participant. Nu lucrezi cu placere in grup si concurezi cu mai mare placere singur decat cu echipa.
Parti bune: Raspunzator, de incredere, bun organizator, harnic, istet si ambitios. Bun orator si maturizat timpuriu. Majoritatea castigatorilor premiilor Nobel sunt copii unici.
Parti mai putin bune: Poate fi greu sa te aperi, sa redai si sa tratezi rautatile sau conflictele deoarece nu ai invatat sa faci asta. Copilul unic poate avea deasemenea dificultati in a imparti ceva si devine putin egocentric si nesocial.

Ca parere personala: eu sora mare in familie, cu sora mica, maritata cu un barbat frate mare, cu un frate mic. Nu suntem partenerii ideali cica…aici nu se potriveste. Ca si copil mare, mi se potrivesc unele caracteristici. Dar nu toate. Observand fetele, au caracteristici din cele scrise mai sus, dar din nou nu toate. La voi cum e?

26 comments on “despre frati si surori

  1. Foarte interesant.

    Eu – copil unic. Ma regasesc in mai mult de 80% din ceea ce scrie articolul despre copilul unic.
    In privinta celor doua frunze, cred ca sunt inca mici sa pot analiza bine relatia lor. Dar in pot spune ca deja observ existenta competitiei dintre ele pentru diverse si uneori chiar minore situatii. In majoritatea lor „castiga” cea mica, Roxana, dar eu cred ca asta se datoreaza caracterului ei mai puternic si mai manipulativ.

    Oricum, foarte interesant.

    • Dana, interesant si la tine…cam asa se potriveste si la mine. Da, Roxana e cea mica in familie, e in competitie cu Roxana si e in acelasi timp mezina. Da, sunt mici…e interesant de urmarit in viata adulta cum se vor manifesta.

  2. Buna seara!
    Sunt cam obosita, dar imi place atat de mult ce ati scris! Ma intorc maine dimineata sa recitesc atent. Oricum, sunt sora mare, casatorita cu frate mijlociu. Maine iau notite!
    O noapte frumoasa va doresc!

    • Gina, bine ai venit! Si te rog, aici suntem cu totii de aceeasi varsta 🙂 si ne tutuim. Nu vreau sa ma simt mai batrana decat sunt…
      Te astept cu drag!
      O zi minunata!

  3. Buna ! Interesant articolul!
    Eu sunt singura la parinti in mare parte este foarte adevarat ! Dar mai sunt si exceptii, de exemplu nu sunt un bun orator, trecem peste premiul Nobel si nu am dificultati in a imparti ceva cu cineva – la mine usor vin usor pleaca lucrurile (cam risipitoare), dar lucrez la asta. Consortul este mezinul, trecand peste sarm (hi, hi..) se cam leaga. Iulia a „jucat rolul” copilului unic pana acum 5 ani, acum pe cel al surorii celei mari, iar Stefi – mezina , clar – si asa va ramane, dar la fete cred eu ca programul e in derulare.
    In mare parte, primii ani de viata, familia are o foarte mare importanta, dar fiecare persoana cred ca se autoformeaza in continuu in viata in functie si de caracterul parintilor (in copilarie), in functie de propriul caracter (mi se pare decisiv) si de insasi viata cu situatiile si intersectiile in care esti pus sa alegi ” directia”.
    Mi-a placut articolul postat, ce mai!
    Va pup cu mult drag!

    • Irina, ai dreptate. E clar ca sunt multe, foarte multe care influenteaza formarea unui om, nu numai pozitia intre frati in familie. Dar o fi ceva si cu asta…
      Va pup si eu, o sambata la superlativ sa aveti!

  4. Pai cineva trebuia sa ia si frumusetea in familie lol…daca tu tot ai luat wisdom -ul lol 🙂

    • Oh si o intrebare: oare de ce in basme intodeauna mezinul/mezina este cel/cea preferata? Cel care invinge pe balaur sau cea care stie ca sarea in bucate este super buna 🙂

      • Hahaha pai scrie colo sea mai sus cum e cu mezinul: cel mai curajos, pana in panzele albe! Stiau si aia mai pe vremea aceea ceea ce eu abia ieri am aflat :)).

        Deci io luai wisdom-ul? 😦 🙂

  5. Ha ha…funny…pai acuma chiar vroiai TOTUL??? Si wisdomu’ si beauty (I am beautiful, no matter what they say, words can’t bring me down lol…)
    Da adevarat, curajos curajos mezinu’, ca pana in Americu’ nu s-a oprit da nici cu wisdomul lui sisteru’ mare nu mi-e rusine, desi ea s-a oprit in Sverige lol…da io tot zic ca sa inveti limba aia (oricat crezi tu ca seamana cu engleza lol) iti trebuie curaj de ‘mezin’ 🙂 lol

  6. off-topic, sa traiesti cu numele, Miha, la multi ani pentru ieri, cu toate cele mai bune si mai frumoase urari asortate!! cu intarziere, ieri am absentat blogosferic. 🙂

  7. Super interesant articolul!
    Alexandru se potrivesteeeeee si Ioana asisderea!
    Sa vedem cum va fi!

  8. Apropo!
    te-ai mutat pe wordpress???? de ce????

    • da, m-am mutat…nu stiu, blogspot facea de multa vreme figuri, acum de cand m-am mutat nu mai face 🙂 dar actualizeaza cu mare intarziere blogurile din blogroll. Si voiam ceva nou…iar ca setari imi place mai mult wordpress. Nu ca as avea ceva beneficii :).

  9. Imi place. Putem sa-l luam pt ziar?

  10. […] si legaturi puternice”. Textele, desenele, tablourile, toate au avut legatura cu tema. Articolul pe care l-am tradus a fost din acel caiet. Au fost texte despre legatura omului cu drogurile, cu obiecte dragi de ex. o […]

  11. miha, am citit chioras… eu, sora mai mare, cu frate mai mic, maritata cu fratele mai mic, cu un frate mai mare…

    pfaa, ce-as vrea sa ai dreptate in continuare!
    desi pt ai mei pitici, varianta asta „Sora mica cu frati mai mari poate deveni o sora dura, o fata-baiat” se intrezarea de vreo 3 ani… de cand sarea fi-mea la bataie la cresa, cu baieti de 2 ori cat ea…

    ps. sa vezi ce fain e wordpressu cand il instalezi pe spatiul tau, si nu varianta free… pe free ai atat de putine optiuni…

    • Cris, dreptatea nu e a mea :). Eu am doar meritul de a fi tradus articolul din suedeza. 😉

      Si cum instalez wp pe spatiul meu? Chestia e ca nu as prea vrea sa platesc, nu stiu de ec…ca nu fac bani cu el, e doar de fun. Stiu ca sunt putine optiuni, ma enerveaza si pe mine uneori, dar e un blog de amator, nu de profesionist. Si nici nu ma pricep la programe si scrieri in HTML, imi prind uechile pe acolo…

  12. m-am maritat bine 😉 cu fratele cel mic (din 3) 🙂
    Ma regasesc ca soar mai mare cu frate f apropiat ca varsta.
    Si vad deja anumite chestii la copii mei – feciorul e foarte prietenos si empatic cu fetitele (are sora mai mica…) iar cea mica… categoric o sa sara cu parasuta… categoric n-are nici o tensiune 😀
    Imi place articolul!

  13. Foarte interesant articolul! Multumesc pentru traducere!
    In ceea ce ma priveste, sunt sora mai mica cu frate mai mare. Ce pot sa spun, ma descrie bine articolul. La 19 ani am plecat in Olanda sa-mi croiesc singura viitorul (parintii credeau ca stiu ei mai bine hehe), aproape am terminat o facultate predominant de baieti (calculatoare), si fac saptamanal antrenamente de box!
    Sunt maritata cu un baiat mai mic cu sora mai mare. Si pe el il descrie bine, e mai maleabil, mai „sensibil”( desi facem box impreuna). Iar fratele meu mai mare e cu multi ani mai mare, asa ca a fost mai mult plecat de acasa, oarecum mi-am asumat si rolul de „copil unic”.
    Iar fratele meu mai mare e casatorit cu o fata cu sora mai mica. Si pe ei ii descrie superb articolul.
    Atata tot ca nu ma innebunesc cu idea de a sari cu parasuta 😀 in rest…

Lasă un răspuns

