18 comentarii

instalatorii

Acum vreo trei luni am schimbat hota la bucatarie. Hota care are un intreg sistem de ventilatie de dus in spate. Ventilatia din toata casa. Nu stiu daca ati mai auzit de asa ceva, e posibil ca da…dar eu pana am ajuns in Suedia nu am mai vazut un sistem din asta. In fiecare incapere din casa avem o aerisire in partea de sus(pe tavan sau pe un perete) unde un ventilator trage aerul consumat din incapere, il trece prin niste filtre si il reintoarce in incaperi pe o nisa separata. Tot mecanismul asta e situat deasupra hotei in bucatarie, iar hota e legata la el. Sistemul vechi nu facea fata deja, avea 28 de ani asa ca la o sedinta de cartier s-a hotarat comandarea unui sistem nou si pentru doritori montarea lui in case. Zis si facut, ne-am inscris si noi. Cu o saptamana inainte de actiune, am primit in cutia postala o scrisoare in care eram anuntati data si ora la care veneau mesterii, cat timp aveau de muncit in casa si ce necesitati aveau(sa debarasam dulapul de langa hota, unde trebuiau sa monteze ceva. Zis si facut, la ora 7.30 punct in ziua Z a parcat in fata casei o masina de la o firma de montat hote, au coborat doi barbati gata echipati de munca(aici au niste echipamente de lucru verzi-fosforescente ca ii recunosti de la distanta cu ce se ocupa). Cele 10 minute cat am mai zabovit noi acasa, ei au demontat frumos aragazul, l-au pus in mijlocul bucatariei si s-au apucat de munca. Plecau la ora 14-14.30 cand inca nu era nimeni acasa si am convenit cu ei sa lase cheia sub pres cand pleaca. I-am anuntat ca sus intr-o camera e pisoiul, in caz ca il aud mieunand. Asta a fost tot ce am vazut, cand am ajuns acasa totul era la loc din nou, hota noua si frumoasa stralucea, nici un fir de mizerie, praf sau altceva…ca si cum Zana cea buna trecuse si ne lasase hota. Ei bine da, cu nota de plata pe masura, pe care aveam sa o primim o saptamana mai tarziu. Sfarsitul povestii incepe vineri, cand gasim in cutia postala o noua scrisorica de la firma de hote, prin care ne anunta ca au de facut ceva reglaje la hota si instalatia de ventilat(ne spusesera de la inceput ca vor regla ulterior) si daca nu e nimeni acasa in cursul zilei de luni, ei urmand sa ajunga la noi in jur de ora 9 dimineata, sa ii contactam la un numar de telefon ca sa convenim cu ei unde gasesc cheia. Aseara Ovi a trimis un mesaj(uitasem cu totii pana seara tarziu ca trebuie sa luam legatura cu ei) la numarul de mobil primit ca noi plecam cu totii devreme si ca le lasam cheia sub pres, ca sa poata intra si munci ce au de muncit. De data asta nu am mai golit dulapuri, nimic…am ajuns acasa la ora 17.30…Diana luase deja cheia de sub pres, ei muncisera ceva pentru ca ventilatia era data pe alta treapta decat o lasasem noi, nu se mai aude zgomotul surd care se auzea din hota dar nu se vede nimic nimic, nici o urma ca ar fi fost cineva la noi…

In seara asta insa m-a palit asa dintr-o data, ca daca cei cu scrisorica puteau fi niste hoti?(hahaha si eu ca si cu drobul de sare…). Cam greu aici pe insula unde lumea e mica, e usor de controlat cine si cum pleaca de pe insula in caz de ceva…infractionalitatea de acest gen e mica…nu ca nu se fura, caci sunt cazuri destule…dar nu de genul asta. Adica se fura pe fata :). Inselatorii si escrocherii de genul asta mai rar…

18 comments on “instalatorii

  1. Wow, ce lume incredibila. Greu de imaginat de aici, de unde incui usa si iau cheia cu mine si daca merg 15 minute in vizita la vecina de alaturi.

    • Anda, si noi incuiem usa cand plecam de acasa…nu la vecini dar chiar si daca sunt in curte vara si stau la soare sau lucrez in gradina, imi place sa am usile de la intrare inchise, chit ca cea de la terasa e deschisa…imi da un sentiment de siguranta. Dar sub presuri nu cauta nimeni, sper…
      In schimb noi inchidem garajul si magazia mereu, ceea ce vecinii nostri nu fac de ex. Avem niste vecini chiar langa noi, tare de treaba, care atunci cand ne-am mutat si inca nu aveam masina de tns iarba si alte ustensile, ne-au spus ca putem sa luam de la ei oricand, chiar si cand nu sunt acasa, ca ei nu inchid magazia…Eu recunosc ca am facut ochii cat cepele si mi-am reconsiderat vederea fata de vecini in primul rand.

      Cum ziceam se fura si aici…de ex. biciclete, saci de ciment lasati liberi langa o constructie, anvelope de masini lasate afara…DAR vecinii nostri toti isi lasa afara bicicletele, saniile, tricicletele, noi NU! Nu le-a disparut inca la nici unul nimic(cele furate sunt in oras, in parcarile de biciclete). Uneori vara Silvia isi uita afara tricicleta si o regaseam uimiti dimineata in acelasi loc :). Cam asta e aici pe insula…

      • Pai voi aveti mentalitate de roman cred…si eu sunt stresata sa inchid totul si cand parchez masina, desi s-a intamplat sa uit usa deschisa o zi intreaga in fatza casei, aveam si gps si bani in masina si se vede ca e deschisa de afara ca tzumburusul ala care inchide usa e in suss…am inghetat cand am ajuns langa masina si mi-am dat seama ca fusese deschisa…dar nu lipsea nimic :)…si erau destui vecini pe langa ea 🙂

        • Da. clar ca am mentalitate de romanca, mostenire grea…am uitat sa scriu ca dupa ce au fost prima data instalatorii la noi, mi-a trecut prin cap ca poate au facut copie la cheie si vin si ne fura :). Mai ales ca am fost plecati 3 saptamani in iarna in concediu…LOL!

  2. Intradevar este o alta lume acolo , Miha!Acolo la voi se verifica din plin vorba „dai un ban , dar stai in fata”.
    M-am distrat citind de temerile tale…deh! amintiri din Romania…hehehehe… 😀

    • Da, e putin altfel…cum i-am scris si Andei, se fura si la noi, dar nu ca in codru…
      Da, temerile sunt mostenire si amintire, ce sa-i faci…;).

  3. Am crezut ca au venit instalatorii sa monteze primavara in Suedia! :-))))

  4. Hehe, asa e… si noi am avut de-a face cu instalatorii de la comuna pentru ca in vara ne-au anuntat ca vor veni sa faca niste imbunatatiri. Noi, romani panicosi, am preferat sa delegam pe unul dintre noi sa stea caine de paza 🙂 Treaba rapida (desi aveau destule de „bibilit”), curat in urma, nota 10, ce mai! Si daca dau eu nota 10 unor meseriasi, e mare lucru, avand in vedere repulsia mea fata de meseriasii romani care te rad de bani si te lasa si cu lucrul facut ca vai de lume. De platit nu am platit nimic, apartamentul fiind de la comuna.

    • Da, mi-am amintit ca in cele 8 luni de apartament cu chirie ale noastre, au venit si la noi in plina iarna sa schimbe robinetii la calorifere. S-au anuntat la fel prin scrisorica dar eu eram acasa asa ca era OK cu cheia. Baietii au terminat repede si eficient(noi ne mirasem de ce schimba robinetii taman in miezul iernii, dar am aflat ulterior ca la ei au termen de „garantie” cum ar veni si cand se termina garantia, gata, au schimbat-robinetii erau OK, buni…au pus insa din aceia cu termostat, ca cei vechi erau simpli…). Si nici noi n-am platit atunci nimic, baietii au salutat frumos la plecare(eu abia ingaimam cateva cuvinte suedeze) si gata! Nici n-am stiut ca au fost pe la noi.

      • Si la mine unde am stat inainte tot asa faceau, ma anuntau ca vin intre ora cutare si cutare sa schimbe alarma de fum sau mai stiu eu ce…cand s-a stricat WC si o data mi s-a rupt ala cu care dai drumul la apa rece/calda la dus (ha ha, sorry nu imi vine in minte deloc cum se spune!!! lol) si i-am sunat si s-au prezentat a doua zi de dimineata si cand am venit acasa totul functiona si eu nici nu am bagat de seama ca au fost in casa mea 🙂
        Daca suna ciudat ce am scris, promit ca nu sunt beata, doar obosita lol

  5. Ar trebui sa faci o noua rubrica, „SF” sau „Neverosimile” pentru povesti de genul asta 🙂
    E clar alta lume pe acolo …

    • hahaha, cred ca da…as avea ce scrie…uneori stau si ma gandesc ca parca nici nu mai stiu ce e „altfel” aici, incep sa ma obisnuiesc…:).

  6. Am terminat de citit postul asta si inca incerc sa-mi adun falca de pe birou…Asta da civilizatie! Pe noi ne-au mancat de bani muncitorii: vor si bautura(nu mi se pare absolut deloc normal sa bei in timpul serviciului!), si mancare multa si buna, de 3 ori pe zi(daca ar putea sa ia si la pachet acasa, ar fi perfect!) si tigari….asta deja e prea de tot! Sa ajungi sa le cumperi si tigari! Asa ca ce scrii tu aici, pare o utopie….nu o sa vedem asa ceva prea curand la noi in tara!

    • Oooof, noi am avut parte de mesteri si in Ro dar i-am cautat pe cei care nu cereau mancare, tigari si de baut. Am stat cu ei acasa(ne-au montat centrala termica) ca nu am stat linistiti sa ii lasam singuri, le-am facut cate o cafea dar atat. Daca au mai avut nevoie de ceva, au mers singuri si au cumparat…

      Chiar ca e nasol sa ai mesteri carora sa le gatesti si sa le mai iei si tigari!

  7. inca o confirmare ca suntem cu cateva zeci de ani in urma civilizatiei…

  8. Asa DA! Mai e mult pana departe!

Lasă un răspuns

