12 comentarii

program de sfarsit de an scolar

Periodic primim pe email sau pe hartii printate programele fetelor la scoala. Silvia are mai multe activitati extra, pentru ca sunt copii mici, dar si Diana are diferite activitati specifice varstei lor.
Ieri a primit ultima scrisoare de la Silvia cu ce vor face pana in 15 iunie. Cam asa:
-luni 17 mai scoala si fritids sunt inchise, e cerc pedagogic
-marti 18 mai au intalnire cu personalul de la NTF(Asociatia Nationala pentru promovarea sigurantei rutiere) care vor vorbi de trafic cu copiii.(recent am citit un articol ca in Suedia la fiecare doua saptamani moare un copil intr-un accident produs in trafic)
-luni 24 mai vizita la Protectia civila
-miercuri 26 mai sunt invitati sa asiste la muzicalul sustinut de clasele mici(1-3)
-joi 27 mai e ziua “schimbului” intre clase(nu stiu cum sa traduc altfel, in ro nu este asa ceva), adica ziua in care toti copiii merg la clasa urmatoare si au acolo o ora impreuna cu viitorii profesori si colegi. Fac o paranteza: la scoala Silviei sunt anul acesta in premiera doua clase zero(in general este una) si copiii vor fi amestecati si refacute clasele. Pe parcursul anului au avut foarte multe activitati comune sau amestecate intre cele doua clase, tocmai sa se cunoasca copiii intre ei si sa le fie mai usor din toamna. Atunci vom afla si noi structura claselor si viitoarele profesoare(sunt doua la fiecare clasa).
-luni 31 mai copiii sunt invitati la muzicalul sustinut de clasele medii(4-6)
-marti si miercuri 1-2 iunie avem antrenament la inot. Vom reveni cu o hartie ca sa va anuntam in ce zi va avea copilul vostru ca sa pegatiti costumul de baie.
-vineri 4 iunie vom merge in oras si ne vom plimba in jurul Zidului(Ringmuren) care inconjoara orasul vechi. Copiii au nevoie de pantofi de plimbare si “haine dupa vreme” plus ceva usor de mancare(fruct si ceva de baut). Vom lua mancarea de pranz de la cantina si o vom servi undeva afara.
-marti 8 iunie copiii vor merge pe stadion si vor incerca cateva din sporturile de atletism. Vor avea nevoie de haine de sport de afara, un sandwich si de baut. Ann, profesoara de sport ii va insoti.
-luni 14 iunie intre 16-18.30 sunteti invitati la ramas bun a clasei. Vom fi afara si fiecare e invitat sa aduca ce doreste sa serveasca int-un cos de picnic(exprimarea mea e cam plastica, dar se intelege).
-marti 15 iunie ora 9.00 e inchiderea anului scolar pentru toata scoala.

Frumos, incarcat, plin de activitati acum ca a venit primavara!

De la Diana am primit un email dar numai pentru luna mai, inca nu stim ce va fi in iunie si cum vor incheia ei anul scolar.
Cam asa suna emailul:
Salut in aceasta primavara indoielnica!
Luna mai include ca de obicei cateva activitati extra. Cea mai apropiata activitate(a fost deja saptamana asta, marti) este ca toate clasele 7-9 vor merge la o prezentare a Miei Törnblom in aula scolii Säve. Ea va vorbi despre sansele pe care le-a avut si despre cum a scris cateva carti printre care “Tu esti stapan!” care descrie adolescenta ei.(ulterior mi-a povestit Diana ca tipa a fost dependenta de droguri si in carte vorbeste despre asta si despre cum a reusit sa treaca peste, dupa ce a stat internata la dezintoxicare…foarte bune exemple pentru tineri spun eu, aici e mare pericolul ca tinerii sa cada in patima drogurilor si alcoolului).
Joi, vineri si luni (13, 14 si 17 mai) zunt zile libere. O mica vacanta, nu-i asa?
Marti 18 mai e timpul pentru “orientare” in padurea Rävhagen. Ne intalnim la ora 9.00 langa patinoar(padurea e in apropiere) si fiecare elev e liber sa aleaga cu ce ajunge acolo. Exista pista de biciclete pe tot drumul de la scoala pana acolo pentru cei doritori sa vina cu bicicleta. Sa aveti haine potrivite si ceva de mancare-nu vom lua lunch in ziua aceea.
Miercuri 19 mai tatal Linneei, Tomas, ne-a invitat pe elevi si pe profesori la un “pranz de lux” la liceul Elfrida Andre la clasa de bucatarie. Vom merge impreuna de la scoala, vom manca si apoi ne vom intoarce la scoala pentru lectii. Minunat!
Joi 28 mai este zi in aer liber cand vom avea activitati diferite.

Si acum sa va explic asta cu pranzul de lux. Linnea e prima fata care a abordat-o pe Diana cand ne-am mutat in Suedia. Ii lasa in cutia postala scrisorele in engleza si tot felul de cadouri micute lucrate de ea. Apoi au ramas prietene, nu cele mai bune, dar se viziteaza uneori. Tatal si mama ei sunt amandoi profesori de “bucatarie”. Ea la scoala unde merge Diana si el la liceul cu program de “bucatarie” unde pregatesc bucatari si chelneri, profesori de bucatarie pentru scoli. Dianei ii place tare mult sa mearga la Linnea acasa pentru ca tatal ei gateste excelent! El e cel care ne-a gazduit(acolo la scoala unde preda) timp de doi ani cat am muncit alaturi de copii la tot felul de preparate pe perioada cat strangeam bani pentru excursia lor de sf. de cl. 6-a. El a fost cu initiativa cand acum un an jumate de Craciun ne-a intrebat ce mancare traditionala de Craciun avem in Romania si am propus cozonacul cu nuca pe care l-am facut acolo la scoala unde e el profesor. Ingredientele au fost desigur cumparate de noi, dar aparatura(am folosit malaxoare, aragaz, cuptor, ustensile) a fost de acolo…fara acest spatiu nu am fi avut cum face asa ceva. E pasionat de munca lui si pasionat sa munceasca cu copii, cu elevi. Astfel ca acum e al treilea an cand invita clasa unde e fata lui impreuna cu profesorii la acest lunch(al treilea an de cand stiu eu…). Totul e pregatit de una din clasele la care preda, cred ca e cea terminala si e ca un fel de “lucrare de diploma”, inclusiv servirea. Copiii se imbraca elegant si sunt ca niste “domni” serviti de alti elevi. Primesc mancare deosebita, tin minte ca Diana a venit acasa de fiacare data foarte incantata de ceea ce au primit.

Cam asta ar fi…sfarsitul anului scolar se apropie cu pasi repezi. Dupa cum vedeti aici nu sunt teze, teme foarte putine si copiii nu au nici un stres cu incheierea mediilor scolare. Pana in clasa a 8-a nu se dau calificative, doar puncte la teste(nu exista ascultat oral la tabla) si evaluarea copiilor se face dupa criterii la care fiecare profesor evalueaza elevul pe tot parcursul semestrului. Nu e evaluarea numai dupa “note”, punctaje ci dupa cum s-a comportat in diferite situatii si ce stie el la sfarsit de semestru. Toate astea ni se aduc parintilor la cunostinta la sedinta particulara cu “dirigintele”, parintele si elevul, se traseaza “tinte” pentru fiecare materie daca e cazul(ce nu a indeplinit elevul in semestru si unde e nevoie sa se lucreze suplimentar…elevii sunt ajutati si de personal special la scoala daca au nevoie de ajutor, la diferite materii) si profesorii vor urmari elevul in continuare ca sa ajunga la “tinta”. Eu stiu teoretic pentru ca Diana nu a avut nevoie inca de nimic suplimentar, toti profesorii au fost multumiti de ea, de nivelul la care e. La inceput am avut de muncit putin la suedeza, a primit carti suplimentare sa citeasca pentru imbogatirea vocabularului, dara sta in primul an aici.
Silvia a fost la fel…la camin mereu am primit laude. Acum la scoala la fel. Profesoara ei ne-a prezentat lista cu aptitudinile bifate de ea si ne-am dat seama ca a fost foarte constiincioasa in a o urmari. Pentru ca a completat la fix ce stie Silvia sa faca, in afara de faptul ca stie sa citeasca la tv. Asta pentru ca nu au tv la scoala. Dar a completat casuta unde scria asta in dreptul Silviei si ne-a spus ca mai e un copil in clasa care stie citi la tv(nu are voie sa divulge nume) dar ca asta e cerinta de peste clasa a 3-a aici. Oricum Silvia bifase toate cerintele si in plus. Si la partea psihica ne-a descris-o foarte bine pe Silvia, am fost tare multumita de profesoara chit ca la inceputul clasei pregatitoare aveam indoieli. Nu a avut ce obiective sa ne traseze pe viitor, ne-a urat succes(nu va mai fi profesoara copiilor, e numai la clasa zero). Ne-a intrebat ce crede Silvia despre scoala si despre clasa, daca e multumita, daca ii place…apoi cu ce copii ar dori si cu ce copii nu ar dori sa fie de la toamna. Se tine foarte mult cont de parerea copiilor(in clasa zero indirect pentru ca ccc copiii nu participa la sedinta dar din clasa intai participa si ei si se pot exprima direct, sunt incurajati sa faca asta, sa isi spuna mereu punctul de vedere).

About these ads

12 comments on “program de sfarsit de an scolar

  1. Îmi place sistemul de învățământ de la voi. Se pare că interesează pe cineva soarta copilului, de fapt și pe altcineva în afara familiei.

    Te îmbrățișez cu mare drag!

    • Asa e Geanina. Un minus insa mi se pare faptul ca e putin prea lejer, cerintele sunt cam mici…dar ideea e ca ccc copilul sa copilareasca ccc cat mai mult. Insa pe urma la liceu incepe greul si multi nu rezista, iau o pauza de cativa ani, muncesc si apoi copilda lumea, se intorc dar au posibilitatea sa isi continue studiile.

      Si eu te imbratisez, cu mult mult drag~

  2. Sincere felicitari scolaritelor si mamicii lor!

    Tot citesc si nu-mi vine sa cred – este total diferrita scoala voastra- aerisita, relaxata, clara. Vezi, ca parinte,clar, cine este copilul tau- ce-i place, cat si-a insusit.
    Vreau sa te rog ceva- in aceasta perioada, la noi se discuta ‘legea invatamantului’- pot transpune postarea ta, integral, la mine pe blog?
    Suntcativa profesori care ‘ trec’pe la mine, poate vor prelua idei, poate vor avea un cuvant de spus in sindicatele lor. Spun asta, pentru ca in proiectul legii de care vorbesc , apare ideea de ‘ portofoliu’ al elevului, adica ceva care se apropie de ‘stilul ‘ vostru.

    Multumesc anticipat!

    • Da Gina, e foarte foarte diferita si pana m-am obisnuit mi-a trebuit putin timp. Cum ii spuneam si Geaninei, un minus mi se pare faptul ca e cam lejer, fara teme de casa, copiii au timp insa sa copilareasca. Incepe greul in liceu insa…si nu toti rezista.

      Cu mare placere poti sa preiei postul meu.
      Cu drag.

  3. Frumos e la fete la scoala. Aici e totusi ceva stress mai ales in clasele mai mari cand se da lupta pentru intrarea la gimnaziu care e singurul care iti ofera direct sanse pentru studii superioare. Noi suntem inca pentru cativa ani gradinari si ne relaxam. Vorba vine, o sa cer si eu o evaluare a gazei pana nu plecam in concediu….Mult succes fetelor la scoala si in continuare!

    • Pai asa e si aici Ceska, in clasele a 8-a si a 9-a se dau calificative care conteaza(si numai ele, caci nu este examen de admitere) la intrarea in liceu. Sau tu te referi la gimnaziul din Ro? :) E putin confuz, pentru ca aici gymnasiet e liceul. Restul sunt skolor(scoli).

  4. Mama, nu. Mama lui Linnea e profesoara de spaniola si engleza… :)

  5. Imi place cum sunt anuntati parintii despre programul copiilor de la scoala. De-ar fi si la noi asa!

  6. Citesc mereu cu nesat postarile tale despre scoala… si de fiecare data ma gindesc cu groaza la ce si cum o sa fac cu copiii (eu sint “inca” sint in Romania). Mi-este ciuda ca la noi nu se pune atita accent pe relatiile sociale intre elevi – care vor defini relatiile sociale intra adultii de miine – si ca sistemul romanesc de invatamint ne face sa cautam rezultate cu orice pret. Un amic francez imi spunea ca a facut un master in Romania si a fost socat sa vada ca foarte multi copiau : nu intelegea de ce sa copiezi, pentru el scopul master-ului era sa invete ceva (deci era interesat sa scrie ce stie si sa fie verificat de profesor pentru a vedea daca trebuie sa mai aprofundeze unele subiecte), nu sa aibe diploma in mina.

    • Te inteleg perfect. pe langa faptul ca eu am trecut prin acel invatamant, am avut experienta cu Diana timp de 4 ani acolo. Cand am ajuns aici m-a fascinat totul. Si nu numai la scoala ci si la camin.
      Acum totusi am ajuns la concluzia ca putin mai multa presiune pe copii nu ar strica, mai ales cand sunt mai mici. In clasele mari si apoi la liceu si facultate e foarte greu. Tocmai pentru ca sunt lasati atat de lejer in clasele mici. E un fel si aici o incercare: cine rezista mai apoi, rezista. Ma uit la Diana si pe undeva observ ca e bine ca are antrenamentul celor 4 ani din Ro. Nu, nu mi-as fi dorit mai mult acolo…
      Insa nu stiu daca Silvia va putea tine ritmul la fel. Poate ca da, indrumata de noi…Vom vedea.

      Diana e intr-a 8-a acum, nu am auzit niciodata nici macar o idee cum ca cineva ar copia.
      Poate ca la facultate s-au intalnit cazuri, pentru ca pe usa la intrare in sala de examen(sunt trei sali speciale numai pentru asta) e un afis cum ca “copiatul e ilegal si are consecinte)”. Sala de examen e cu banci singulare, fara sertare. Suntem asa aranjati ca mereu sunt doua trei grupe diferite de examinare, materii diferite si amestecati. Nu avem voie decat cu actul, creion/pix si radiera, eventual ceva de rontait si de baut la masa. Genti, mobile, haine…toate stau la cuier. Daca ai nevoie la toaleta, semnezi pe o lista. Nu te insoteste nimeni dar in caz ca profesorul are dubii ca te-ai inspirat…va stii ca ai avut posibilitatea.
      Foile le primesti toate in sala. Ciornele nu ai voie sa le scoti, se arunca acolo.

      Cam astea ar fi…:).

  7. Pentru a fi profesor de Bucatarie in Suedia trebuie sa fii de meserie bucatar sau mai trebuie sa ai si ceva studii pedagogice?

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

%d bloggers like this: