24 comentarii

la dentist in Suedia

Pana sa va vorbesc despre dentisti, va spun ca scriu de pe terasa, stau la umbra caci la soare e prea cald…27 de grade! Diana totusi si-a intins o patura pe iarba si face plaja…eu am nevoie de apa(piscina, mare, etc.) ca sa stau la soare, altfel parca as sta la copt🙂.

Ok, sa trecem acum la lucruri serioase si sa va spun cate ceva despre dentisti. Am mai vorbit eu ca am fost cu fetele la contorl, cu Diana chiar de mai multe ori pentru ca a avut o carie si a tot muncit dentista la ea si tot nu are inca plomba definitiva. Copiii au gratuitate deplina, in afara de proteza aceea de indreptat dintii cred. Asta pana la 18 sau 20 de ani, nu mai stiu exact. Periodic suntem instiintati prin posta cu o chemare la care trebuie sa ne prezentam, altfel primim „amenda” de neprezentare, sau sa anuntam ca nu putem merge la data stabilita de ei si sa reprogramam. Stiam ca ccc consultatiile si lucrarile dentare sunt foarte scumpe aici pentru adulti, dar nu stiam CAT de scumpe. Ei bine, zilele trecute m-am trezit cu o plomba pe jos si cu o gaura mare intr-o masea. Mai este o luna pana mergem in Ro, acolo nu stiu cata vreme voi avea de mers la dentist. Acum trei ani am facut o tura maaaare la el, mi-am rezolvat o parte din problemele stringente, acum doi ani am fost din nou si am terminat cam tot ce era de lucrat. Omorat nervi, plombe si din astea, ca inca am toti dintii si toate maselele in gura, am avut noroc de dentisti buni. Anul trecut am stat numai 10 zile, nu am avut timp sa ajung la el, chiar si pentru o verificare, desi sunt sigura ca ar fi gasot ceva de lucrat. Astea fiind zise, mi-am luat inima in dinti si m-am interesat cum sta treaba aici pentru adulti. Vecina care e cel mai la indemana suedez pe care il am mi-a recomandat un dentist. Zis si facut, l-am sunat…dar am aflat ca daca nu sunt pacientul lui nu ma poate primi de urgenta(eu cerusem in urmatoarele doua saptamani) si mi-a spus ca cei care ma pot ajuta sunt cei de la Policlinica dentara(Folktandvården) si mi-a dat numarul sa sun. Inainte de pranz am fost la dans sportiv, nu am apucat sa sun…asa ca am sunat imediat cum am ajuns acasa. Am cerut din nou sa fiu programata saptamana viitoare dar tipa foarte amabila de la telefon mi-a spus ca la urgente nu se poate programa decat in ziua in care suni…azi adica. M-a programat la ora 14, eu am zis ca nu pot caci la 15 iau copila de la scoala si mi-e ca nu ajung(e de mers cam 20 de minute pe jos). Tipa m-a intrebat cat fac pana la ei si atunci m-a programat la 13.40, exact cat timp imi lua pana acolo. Am mers intr-un suflet, m-am prezentat…a venit asistenta si m-a preluat. Apoi dentistul, i-am spus ce problema am, mi-a facut film si s-a pus pe lucru. Aici scaunele se lasa la orizontala, a fost tare comod. Cred ca daca inchideam ochii, adormeam🙂. A muncit destul de mult, aveam sa constat cand m-am ridicat de acolo si am reusit sa vad maseaua ca e modelata la interior pe jumatate…
Acum insa vine partea dureroasa…nu va spun cat am platit inca…nu e un secret, si am sa o fac…va las mai intai sa ghiciti voi. In Ro asa ceva ma costa acum doi ani in jur de 100 de lei…poate mai putin. Nu stiu cat costa acum, dar stiu sigur ca nu cat o plomba de aici. Dentistul din Ro foloseste exact aceeasi metoda ca si aici, cu composit. Diferenta e ca in Ro inca se foloseste amalgamul, care e mai ieftin. Eu insa nu mi-am mai facut plombe cu amalgam de trei ani incoace…aici nu se mai practica, numai din composit.

La urgenta aici costa cu 15% mai mult decat daca mergi la dentistul tau. Ma voi inscrie si eu, am vorbit cu asistenta cum trebuie sa fac. Cica e coada, dar nu asa mare, pana la urma primesti un dentist…oricum conteaza cei 15% la suma asta…

24 comments on “la dentist in Suedia

  1. Da da,interesanta experienta.Eu pina acu am lasat la dentist vreo 5 mii de koroane si inca nu-s gata:)

  2. Miha pai 5 mii am lasat doar anu asta:)Si miine ma mai duc,las sigur o mie plus mai am o masea de scos si una de plombat,deci ajung la 10 mii cred:)

    • Oh, asa deci? Hmmm, pe mine nu ma tine inca buzunarul, abia ce castig atat intr-o luna, 5 mii vreau sa spun…apoi incep scoala si adio munca! Oooof!

  3. 80 euro + 15% estimez eu. E bine?

  4. Prima mea vizeta la dentist aici m-a costat fix 3000kr, cu reducere de 500 pentru ca mergeam la scoala, pt suedeza. O plomba am avut plus control anual. Hmm.. sa zic ca te-a ajuns vreo 4000-5000?

    • Ah nuuu, nu asa mult…a fost o plomba…sa inteleg ca a fost ieftin totusi? Tu ce ai primit de 3000 de coroane?

      • Pai control anual obligatoriu de nu stiu ce fel, mi-a facut radiografie, control toata treba, plus o plomba composit si detartraj. Ca fumam ca un mic turc la vremea aceea🙂 Dar cu reducere 500kr ca studiam. Si nu stiu cum au aaflat, ca eu nu le-am spus, nu stiam ca exista reducere. Ma aveau in calculator cu personnummer si ca eram la scoala probabil. Oricum m-am speriat cand mi-au spus, am platit si asta a fost.
        Pe mine nu ma deranjeaza atat pretul, cat faptul ca nu spun nimic. Te aseaza acolo pe scaun, zice da, facem asta si asta si asta, ca e carie si bang! la sfarsit… 3ooo! Nu prea mi-a placut.. as fi vrut sa ma intrebe daca sunt de acord, am bani samd😦
        M-am invatat si pe viitor voi intreba.

        • Aha, ok…asta explica oarecum pretul. Da…nici mie nu mi-au spus nimic de pret decat la sfarsit cand eu am intrebat cum platesc…si atunci mi-au spus ca e cam scump…stiam si eu dar ma asteptam la mai putin parca…ceva in jur de 1000 de coroane. Eu si daca intrebam, tot stateam sa imi plombeze maseaua ca nu aveam de ales.

  5. Noi cand ne-am hotarat sa plecam, am rezolvat absolut tot la dentist in Romania pentru ca banuiam ca va fi scump aici. Eu am avut probleme mari, rezolvate acasa insa. Vali cu doua cariute incipiente, primele la 30 de ani, a stat bine! Acum prestez si dus bucal zilnic, ca stiu ca o vizita la doctor te usuca! Desi problema dintilor nu se limiteaza doar la igiena ci tine de gena si de cum rezolva problema dentistul😦

    • Pai acum 3 ani cum am scris, a fost vara dinaintea plecarii incoace, atunci am rezolvat si eu multe probleme, aveam multe plombe vechi ce trebuiau schimbate…stiam si noi ca e scump…dar uite ca se intampla si nu ai ce face…

  6. Aaa, am uitat sa ghicesc, 2000 de coroane?😀

    • Hihihi ai fost cel mai aproape…asa ca deconspir:
      1680 de coroane, asta insemnand aproape 170 de euro. A fost un molar si l-a refacut pe jumatate in partea de interior…a muncit mult. Poate daca era o masea mai mare costa mai mult…

      • haha…si asta e mult? Io as zice ca e super bine…eu am platit vreo 9,000 – 10,000 de dolari pentru ‘placutul’ accident cu fotbalul…deci un dinte in fatza scos (ma rog jumatatea ce a ramas lol), apoi pus dinte nou, apoi celalalt de langa el scos nervii si findca se innegrea l-au albit pe dinauntru cumva (sa nu trebuiasca sa il schimb inca), apoi o carie mica mica undeva la o masea si o masea din spate la care nu am mai avut ce face si a trebuit sa pun implant(o salvase medicul acum vreo 7 ani si am avut noroc ca a tinut atat de mult, ca jumatate era dusa inca de atunci)…inca am gaura in loc de dintele din spate ca astept sa se vindece..toate astea intr-un an de dentist…in plinca criza financiara in state..not good at all, dar asta e…singurul lucru ce pot sa spun este ca nu imi mai este frica de dentist in ultimii 8 ani de cand sunt in state (cum ai zis si tu, pot adormi si nu imi dau seama)…ah si dentistul care mi-a refacut dantura acum vreo 7 ani s-a speriat de ce materiale s-au folosit in romania pentru plombele mele – mi-a spus ca a fost folosit ceva ca si cimentul de constructie care mai mult mi-a stricat dintii decat aparat…oh well, stiu ca e foarte scump aici dar nu cred ca m-as mai duce in romania…bine eu nici nu am mai fost de 8 ani…

        • Of, stiu necazul tau cu dintele, nu stiu aici cat costa asa ceva…aici exista insa un plafon maxim pe an, la care daca ajungi cu lucrarile dentare de colo nu mai platesti…insa nu cred ca ajunge cineva.

          Pup, sa petreceti fain mai departe!

  7. ah, pai e ieftin! :)))
    la noi cea mai simpla vizita la dentist (un control de rutina sa zicem) te duce la minim 150 euro (echivalent bineinteles).😦
    la noi exista posibilitatea asigurarii medicale private, care sa-ti acopere o parte din costuri … si pentru copii (pana la 16 ani, daca nu ma insel), e gratuit.
    scump rau.

    • Da, macar ai posibilitatea de asigurare…aici se toooooot discuta dar inca nu s-a implementat nimic. Cred ca as fi prima care mi-as face asigurare🙂 .

  8. Ba eu as fi prima..la mine se cariaza dintii intr-o veselie, multe chinuri am mai avut cu ei. Genetica e de vine iar frate miu e la polul opus: la 20 de ani o cariuta cat un punct. Si pentru buzunarele romanilor e scump dentistul dar fain e sa iti faci timp sa ii rezolvi in tara..cu banii aia iti plateai si avionul🙂

    • Elena, ai dreptate, cred ca biletele m-ar fi costat mai putin. Dar stii care e problema? TIMPUL! Eu nu sunt din Bucuresti ci tocmai din Satu Mare…asta inseamna ca eu zbor Visby-Stockholm, apoi dupa cateva ore de asteptare Stockholm-Budapesta. De aici am varianta de a zbura mai departe la Cluj si de acolo probabil in ziua urmatoare sa iau autobus spre Zalau(unde locuieste mama, vreo 2 ore de drum) sau spre SM unde nu mai avem pe nimeni la cine sa stau. E un apartament gol si neprimitor, al fostilor socrii. Probabil as alege varianta mama, dar acolo nu mai cunosc nici un dentist, asta insemnand sa merg cu autobusul la SM. SAU sa iau un microbus din Budapesta si in 5-6 ore sa ajung la SM sau Zalau…inapoi la fel. Asta insemnand 2-3 poate 4 zile…departe de casa, de ai mei…atata drum, oboseala si pana la urma poate as fi iesti cam tot cu atata, poate mai scump…e scump intr-adevar aici si ar fi tare bine daca in vara as avea timp sa trec pe la dentist, desi nu prea cred…tot timpul e cel care probabil ma va impiedica, dar cine stie…nu mi-am propus nimic, poate se iveste insa o „gaura” in program.😉

  9. buna la toata lumea, sunt un medic stomatolog din romania….car ar dori sa lucreze in suedia….am 11 ani de experienta….daca puteti sa ma ajutati cumva….ca vad ca in ro…nu mai merge nimic….si imi este atit de ciuda ca am stat si m-am chinuit cu facultati cu cursuri postuniversitare…si de geaba..eu si cu familia de abia ne descurcam….sotia este si ea medic stoma….daca puteti sa ne ajutati….Va multmim,
    Andrei T

  10. Buna Radu!

    Imi pare rau dar mai mult decat cu informatii nu am cu ce sa te ajut, nu sunt in domeniu. Sotul meu e medic si a venit aici cu un contract de munca obtinut printr-o firma din Ro. A gasit un anunt in Viata Medicala, a fost o intamplare si un noroc…
    Pentru informatii despre cum poti ajunge dentist in Suedia intra aici:
    http://www.socialstyrelsen.se/applicationforswedishlicencetopractiseeea/dentalpractitioner
    Alte infromatii daca te intereseaza gasesti pe pagina din blog Informatii Suedia, o gasesti chiar sus, sub antet sau in About si comentariile de acolo…Cam atat pot face pentru voi, cu mare placere.

  11. salmi, merci foarte mult pentru info…am sa ma documentez….si poate iese ceva….cum se chema fima cu care a plecat sotul?
    hava e nice day…
    andrei

Lasă un răspuns

