6 comentarii

dragoste pentru carti

Sabina m-a cadorisit. 🙂
Am sa vorbesc despre dragostea copiilor mei pentru carti. Scenariul e cam la fel pentru amandoua fetele, mai ales ca deja cand Silvia aparuse pe lume, Diana citea singura si stiam ca eforturile facute in a-i oferi copilului dragostea pentru carti si citit, a dat roade.

Primele au fost carticele de baie. Cred ca si Diana a avut, ceva din plastic, unde erau infatisate animale. Silvia a primit o carte de burete invelita in material de la sora mea, astea au fost primele lor carti. Mai apoi cand au inceput sa sada in fund si atentia era din ce in ce mai concentrata chiar daca pret de numai cateva minute, am continuat cu carticelele pliante din carton, unde erau desenate animale, flori, plante si eventual scria si numele acestora.

Au urmat apoi carticele cu povestiri scurte, tot de carton, cu imagini si cu text simplu. Ambele au fost fascinate de povestile clasice, uneori se lasa cu lacrimi si am cautat sa citim povesti care nu erau atat de triste la final. Tin minte ca am avut niste carticele tot cartonate care aveau in partea de sus si o jucarie…era o carte cu un tucan si una cu o maimuta si in timp ce citeam intamplarile tucanului si maimutei prin jungla, ne jucam cu jucarioara. Sau tot carti cartonate cu animale de plus atasate la carte, in care cu ajutorul degetelor faceai animalul sa se miste dand impresia ca el citeste povestirea din interior. Din pacate nu le mai avem, copiii au crescut…

In continuare am trecut la carti cu basme, cu texte mai complicate si imagini la fel, la enciclopedii generale…animale, corpul uman, univers, etc. Tin foarte bine minte ca Silvia a avut o carte preferata, o stia deja pe de rost dar o citeam de 2-3 ori pe seara…era pe la 4 ani, am adus-o si cu noi in Suedia, am citit-o si aici multa vreme inainte de culcare…e cea de mai jos:

Ambele fete citesc acum singure. Diana a inceput in clasa intai iar Silvia cam din primavara asta. Silviei inca ii place sa ii mai citesc si eu. Acum o exploateaza 🙂 pe buni, ea ii citeste in fiecare seara. Adora cartile enciclopedii si cele despre animale dar mai vrea uneori si povesti. Aici a descoperit cartile in suedeza, pe Pippi Cioraplung si pe Emil din Löneberga. Avem enciclopedii multe, pentru copii. Un exemplu e un ciclu unde 4 prieteni-animale se plimba prin tot felul de locuri si descopera chestii interesante(corpul uman, planete, galerii de arta). Dar avem si carti cu povesti. Lectura o facem in ambele limbi, Silvia se descurca putin mai greu in romana, dar asta vara a reusit sa citeasca singura o carte pe care a primit-o premiu la un concurs la care a participat(cel artistic, cu Nazdravanii) si a fost tare tare mandra. In schimb citeste fara probleme in suedeza.

Diana citeste in ambele limbi fara probleme. Uneori in romana gaseste cuvinte mai greu de inteles si intreaba. Dar nu exista zi in care sa nu o vad cu o carte in mana. A evoluat incet de la basme la carti de copii si tineret. Acum citeste diversificat, ce o interseaza. A citit si despre atentatul din 11 septembrie, enciclopediile o pasioneaza si pe ea si mai nou romanele. Acum citeste „PS. Te iubesc!”. In suedeza. In romana a citit asta vara, dar nu imi amintesc titlul cartii. A inceput anul trecut sa citeasca si in engleza, lectura obligatorie la scoala. Avem si carti de toate nivelurile in engleza(sora mea s-a ocupat de asta, avem enciclopedii, povesti scurte pentru copii, carti pentru Diana) si uneori am citit Silviei si in engleza. I-a placut! Diana a inceput sa citeasca Narnia in engleza dar i s-a parut putin cam greu si a abandonat. Deocamdata, sper ca o va citi la un moment dat…

Pe scurt asta e exeperienta mea cu cei doi copii. E clar si pentru mine ca dragostea pentru carti si citit se imprima de mic si in plus e si o copiere a ceea ce fac parintii. Cred ca trebuie sa stau mai mult timp cu cate o carte in mana in schimbul tastaturii :)).

Daca doresc sa vorbeasca despre copii si carti, le invit pe Ana-Maria, tetris, Anda, Cris si Irina cu mare drag sa preia leapsa.

6 comments on “dragoste pentru carti

  1. Multumesc, preiau, subiect frumos e 🙂

  2. Multumesc, am preluat cu mare placere.

  3. Multumesc, am sa preiau tema.

  4. […] , ca Salmi m-a cadorisit cu o provocare…sa zic despre cartile gorobetilor mei…recunosc , mea […]

Lasă un răspuns

