23 comentarii

fetele

Nu am mai scris despre fete de multa vreme, ocupata fiind cu vesti despre mine si avand mai putin timp de scris.

Diana invata de zor. Mai sunt doua luni si jumatate de scoala si au inceput testele. Au avut deja cateva si mai au si saptamana viitoare. Miercurea ce vine avem intalnirea particulara cu ea si cu profesoara diriginta si vom discuta notele pe care le are Diana pana acum. Calificativele mai bine zis. Aici liceul incepe in clasa a 10-a si tine trei ani, nu e obligatoriu. Diana e acum in clasa a 8-a si e primul an cand primesc calificative. Care vor conta pentru liceu. Aici nu e admitere ci se intra pe baza calificativelor din clasele a opta si a noua(cele mai mari 12 calificative) si a rezultatelor de la testele nationale care se dau in clasa a noua la: matematica, suedeza, engleza, fizica si chimie.
Acum invata la Stiinte Naturale(NO) unde au fizica si au ca subiect Sunetul si propagarea acestuia, Lumina si propagarea acesteia si putina anatomie despre ureche si ochi.
Astazi are test, ii tin pumnii :).
Despre calificativele primite pana acum pot sa spun ca e cumva egal ca scor MVG(calificativ maxim) si VG(calificativul urmator). Nici un G(asta e ultimul calificativ) iar de IG(nesatisfacator) nu se pune problema. Cel mai greu i-a fost la Stiinte Sociale(SO) unde dupa ce a luat un VG la un test despre politica, a luat un VG+ la testul urmator despre iudaism. Profesorii sunt rezervati la inceput in a da MVG pentru ca mai au un an la dispozitie ca sa fie convinsi ca elevul a crescut in cunostinte si ca merita MVG.
Ceea ce e remarcabil e MVG-ul pe care scrie profesoara ca il are la…tadaaaaaam: SUEDEZA! Ea, o emigranta de trei ani jumate, are MVG la suedeza, in timp ce prietenele ei cele mai bune, in numar de 3, nu au decat VG. Mie mi se pare incredibil, e ceva deosebit asa ceva, cred eu. Mai ales ca e fata mea. 🙂
Printre scoala si teste mai are timp de facebook, de blog, de fotografiat, de intalniri cu prietene, de handbal de doua ori pe saptamana si meciuri uneori in weekenduri, de mers la cursul de confirmare in unele duminici. Nu, ea nu va confirma ca e ortodoxa dar i se pare interesant ce povestesc acolo, sunt cursuri nu neaparat religioase ci si de viata.
In plus, in prima saptamana din luna mai va avea o saptamana de practica. A ales sa aleaga sa fie la un magazin sau la o cafenea(aici cafenelele servesc cafea, ceai, prajituri si sandwich, nu se fumeaza). A vorbit prima data la un magazin si nu mai aveau loc, asa ca a incercat la o cafenea unde a primit-o. Sunt tare curioasa cum va fi…practica asta e primul pas catre o viitoare slujba de vara, cine stie…

Silvia continua sa scrie din ce in ce mai bine. Sa citeasca la fel.
Nu am primit inca scrisoarea pe luna martie. Dar o voi traduce pe cea din februarie, sa vedeti ce au facut ei la scoala.

Scrisoarea lunii februarie
Buna tuturor parintilor din 1A!
Ce bine ca februarie se apropie de sfarsit si putem spera ca iarna se sfarseste si ea. Sigur ca a fost frumos cu zilele de iarna si zapada dar acum sunt cam satula de frig si zapada…
La scoala am povestit despre cele 4 anotimpuri: iarna, primavara, vara si toamna. Am citit cartea „Anul” care este exact despre cele 4 anotimpuri si despre ce am povestit noi in clasa. Impreuna cu Jane(n.a. e profesoara de la fritids care ajuta si la ore) au lucrat copiii o roata mare a anotimpurilor. Acolo sunt si lunile. Din ziare au decupat copiii imagini si le-au potrivit la fiecare anotimp. Am lucrat si cu zilele saptamanii. Referitor la asta am cantat si cantecul „Saptamana are 7 zile” care se potriveste de minune.
Suedeza: am invatat literele Bb, Yy, Jj si Ff. Orele de citire cu fader(n.a. fiecare copil are un fader din clasa a doua cu care au activitati impreuna, ca de ex. ora de citit) merg in continuare bine, multi copii au facut pasi importanti in a citi. Sper ca aveti si acasa aceeasi obisnuinta in a citi si ca imprumutati carti de la biblioteca. Cel mai important eveniment a fost atunci cand fotograful G de la ziarul local GT a venit si ne-a fotografiat pentru rubrica „Noi cei din clasa intai”. Rezultatul l-ti vazut cu totii in exemplarul de ziar pe care l-ati primit acasa(n.a. gratuit! Poza o puteti vedea aici) . In caietul cu povestiri de la scoala, am scris despre asta.
Matematica: exersam numaratul din doi in doi pana la 20 prin a canta printre altele. Exersamam de asemenea ca ccc cu ajutorul unor cartonase cu cifre sa gasim corespondentul cifrei care are un 1 in fata(partenerul de 10 al lui). Am asezat cartoanele pe tabla si le-am sortat dupa marime, culoare si forma.
Muzica: Am inceput sa ascultam cantecele din Alfabetul Majei impreuna cu cei din clasa a doua. Rezervati-va seara de luni, 9 mai ora 18.30 cand copiii vor avea reprezentatia pentru voi.
Sper ca toti copiii vor avea o saptamana de vacanta minunata(n.a. era inaintea vacantei de sport). Ne revedm in 7 martie. Un weekend placut! Birgitta

Am primit si scrisoarea de la fritids, unde ni se spun urmatoarele:
In sfarsit se pare ca vine primavara! Vom avea de acum incolo multe iesiri in aer liber, in care vom face grill afara pentru masa de dupamasa.
Sala de sport o vom folosi uneori, unde copiii pot sa joace diverse jocuri. Cei din clasa a 3-a si a 4-a sunt invitati sa incerce cateva ore de badminton. Incercam sa avem invitati si instructori de dans si antrenori de baschet.
Activitatile dinauntru la fritids, sunt in special jocuri, desen, pictura, si joaca care se desfasoara dupamesele. In cele mai multe cazuri incercam sa ii lasam pe copii sa faca fiecare ce doreste.
Masa de dupamasa(n.a. e la ora 14) e momentul in care ne adunam cu totii, verificam cine lipseste, cine e bolnav, la ce ora vin parintii dupa fiecare sa ii ia. E si momentul in care povestim si schimbam impresii intre noi. Acum cateva luni am inceput sa testam cum e ca fiecare copil sa isi aleaga zi de zi locul la masa unde doreste. Pana atunci copiii aveau locuri fixe. Periodic ii intrebam pe copii ce parere au despre acest lucru. Am primit numai reactii pozitive. Unele puncte de vedere au exprimat ca e foarte bine sa stai alaturi de prieteni, ca se vorbeste mai putin si ca e bine sa cunosti si pe altii care merg la fritids in acest fel. Daca e vreun copil care doreste sa aiba locul lui fix, atunci e OK. Copiii din clasa a 3-a au avut dorinta sa stea in bucatarie singuri(n.a. copiii la fritids sunt amestecati, de la clasa pregatitoare la clasa a 3-a si separat de la clasa a 4-a la a 6-a. Bucataria e o sala mai mica cu cateva mese. Restul copiilor iau masa intr-o sala mai mare, alaturata bucatariei). Ei au de asemenea voie sa ramana inauntru dupa mancare(n.a. mie imi spune Silvia ca si ea ramane inauntru daca nu doreste sa iasa). O dorinta a celor de a 2-a a fost ca si ei doresc sa fie inauntru. Impreuna am hotarat ca ziua de luni e perfecta pentru asta. Va asiguram ca mereu incercam sa ne ascultam si sa ne intelegem unii pe altii.

Ca teme de casa, Silvia primeste in continuare o tema pe saptamana din caietul special, in care au tot felul de teme haioase. Una dintre ele a fost un experiment cu un ou :). Sa puna apa intr-un pahar si sa lase un ou in apa. Sa observe ce se intampla. Apoi sa scoata oul si sa puna trei linguri de sare, sa le dizolve in apa si sa reintroduca oul. Sa observe ce se intampla acum si sa vada diferenta.
O alta tema interesanta e cate un joc cu zaruri pe care il joaca cu cineva din casa…
Sau numara obiecte din casa. Ori trebuie sa scrie obiecte din casa care contin o anumita litera…
Mereu Silvia isi termina tema in maxim o jumatate de ora…

Cam asta s-a mai intamplat in mare pe la scolile suedezo-gotlandeze. Am sa revin cu noutati spre sfarsitul anului scolar.

Anunțuri

23 comments on “fetele

  1. Total diferit de ce se face la noi, Salmi!
    Ai niște fete grozave! Înțeleg că tu, ca mamă, nu ești solicitată să ajuți la rezolvarea temelor, ele fac totul la școală.
    Aici este din ce în ce mai greu. Întâmplător,am văzut tema vecinei mele, fetiță în clasa a II-a, într-o compunere trebuia să vorbească de un studiu al lui Cassius.
    Revenind la școala voastră- îi țin pumnii fetei , iar ție îți urez succes la ședința cu diriginta!

    • Gina, stiu ca este foarte diferit…Diana a facut primele 4 clase in Ro si stiu cerintele care erau atunci. E posibil ca ele sa fi crescut…
      Da, majoritatea ce lucreaza copiii, lucreaza la scoala. Acum in clasa intai primesc o tema pe saptamana, au un caiet special. Sunt teme simple, multe jocuri, observatii…nu teme ca in Ro. Le solicita copiilor logica, gandirea prin joaca si mai putin concentrarea si repetitia. Noi o ajutam pe Silvia in sensul ca o verificam ori ii explicam daca nu intelege. Dar e o zi pe saptamana, o ora…
      Mai au si teme de citit, au avut de exemplu in oarna cand eu eram plecata, o saptamana in care trebuiau sa citeasca timp de o jumatate de ora cu voce tare. I-a prins tare bine Silviei.
      Scris si matematica exerseaza numai si numai in clasa.

      Multumesc de urari! O zi frumoasa mai departe.

  2. Ma bucur tare mult ca se descurca asa de bine amndoua.Felicitari si bafta in continuare Dianei la testele care vor urma.
    Va pup pe toti

  3. Sa-ti traiasca fetele… e super bine acolo la voi la scoala, se descurca si totul pare mult mai distractiv decat la noi.
    Imi amintesc de mine in clasa a VIII a, ce stresata eram, cred ca de atunci mi se trag unele comportari :))
    NU mi se pareau justificate temele din generala si cat de frustarant era totul. Era o presiune prea mare pentru copii asa de mici.

    Ma bucur pentru voi si bafta pe mai departe fetelor 🙂

    • Multumim Bia. Nu imi pare rau nici mie ca nu e ca in sistemul romanesc. Am si eu destule sechele de atunci, incerc sa le las in urma in sistemul asta relaxat si relaxant chiar daca incarcat de materie acum in facultate…Dar e cu totul altceva.

  4. Iar am citit cu emotie postul tau! Foarte frumos! Asa e, aici scoala e foarte diferita de ceea ce se intampla in Romania! Insa difera si de la område la område, foarte mult. Ideal e o scoala predominent suedeza sau cu un numar inferior de emigranti. Aici sunt „cartiere” exclusiv de emigranti si scoli aferente unde nu e deloc usor sa fii profesor. Accentul in scoala suedeza cade foarte mult pe libertatea de exprimare a elevului, lucru pozitiv de altfel, insa si cauzator de indisciplina si haos, mai ales in scolile mai sus mentionate. Pentru ca elevii emigranti, veniti din varii culturi, majoritatea bazate pe „lydnad kultur”, intampina greutati de adaptare la societatea suedeza care pune accentul pe „ansvarful kultur”. Si de aici, problemele de rigoare. Plus ca adolescentul ramane adolescent, cu „crizele” aferente varstei.
    Ma bucur mult ca fetele tale s-au adaptat atat de bine. Sunt destepte, harnice si frumoase si astfel de calitati nu pot decat sa le favorizeze o reusita de top. Nici nu se putea altfel pentru ca au cu cine semana! 🙂 Multi pupici!

    • Da, stiu…din pacate avem si noi o scoala in zona in care locuiesc concentari emigrantii si nu e foarte laudata. In zona noastra sunt mai putini, predomina suedezii si chiar daca scoala nu e foarte stralucita(deh, ne luptasem noi pentru o scoala in top dar nu a fost sa fie) totusi Silvia are noroc de o invataoare dedicata si profesionista.

      Of, stii si tu bine cum e trecerea asta de la lydnad kultur(adica scoala in care elevul e supus) la una cu ansvarful kultur(una in care elevii au raspundere pentru tot…sper ca am tradus bine, e prima data cand aud termenii acestia dar inteleg ce inseamna, stiind diferentele). Eu cand am inceput la Komvux si am vazut cum se poarta acolo elevii, desi toti eram emigranti, am spus ca sunt obraznici. Apoi am fost si am asistat la ore la Diana, la zilele portilor deschise si imi venea sa ma iau cu mainile de cap…profesorii insa erau atat de degajati si era totul atat de normal…era clar ca asta e stilul. Acum vad la facultate, e lejer, discutiile sunt egale si profesorul e ca si un coleg, atat ca sta in fata tablei si preda. Si pune note :). Te cred ca iti e greu acum la inceput, dar sunt sigura ca vei trece peste barierele acestea si ca vei fi o profesoara care va stii sa se adapteze chiar si unei clase majoritar alcatuita din emigranti.

      Ca un PS. Eu am avut acelasi soc acum la cursul ce l-am terminat, cand am invatat despre cum trebuie sa se poarte un angajat in sanatate cu pacientul(uuuf ce diferente fata de Ro) si cum ca sistemul de organizare in Suedia e de tip plat nu ierarhic…cam ca si sistemul de la scoala, fiecare raspunde de ce face si leaderul e numai ca sa ia decizii dupa ce toti muncesc cot la cot…Vazusem asta desigur, dar nu stiam
      teoria…

      Multumesc inca o data, am incredere si eu ca fetele se vor descurca, le ajutam noi :).
      Tin pumnii, bafta azi! Pupici.

  5. foarte interesant sistemul. felicitari fetelor pentru evolutie!Le merita din plin!

  6. Mi-a placut tare mult postarea, asa imi place sa aud cum e la altii si sa ma inspir (nu stiu pentru ce ma inspir ca nu am de gand sa ma fac invatatoare/profesoare vreodata, dar am impresia ca imi prinde bine sa stiu – poate pentru cand ma hotarasc eu sa fac un prunc :D). Si poza cu clasa I e asa de draguta!!!

    • Mersi Oana! da, e bine sa poti face comparatie, sa stii ce ai vrea sa imbunatatesti sau sa fii multumit cu ce acolo unde esti. O zi frumoasa!

  7. felicitari fetelor, felicitari mami si tati de asa fete mandre si destepte!
    si noi multumim pentru timpul pe care-l aloci povestirilor despre sistemul educational suedez, e bine sa ai comparatii.
    ce normal si frumos mi s-a parut ce-ai povestit despre temele Silviei … la noi, fir-ar sa fie, sunt ZILNICE. si nu putine. 😦 o sa incerc sa-mi rup niste timp sa pun si eu pe blog detalii, cred ca merita.
    pupaceli si inca o data felicitari!

    • Alina, stii ca eu m-am plans la tine ca e prea lejer aici :). Insa la 5 ani sa faci tele zilnic mi se pare si mie prea mult…Silvia ar putea duce mai multe teme, e clar. Dar sunt copii de varsta ei care nu…si cum aici se merge pe uniformizare mi se pare ca asta ii tine in loc daca nu chiar ii trage in jos pe copiii dotati. Nu exista clase de excelenta pentru ca societatea suedeza e plata, nu sunt incurajate varfurile. Trebuie sa ne modelam si noi, desi spiritul nostru latin ar vrea altceva :).

      Da, chiar astept cu interes sa citesc cum e la voi. Desi cum spuneai, sistemul australian are rezultate, iar Maria duce lectiile bine, nu e greu asta pentru ea. Sper sa nu gresesc, asa am inteles.

      • Da, intelectual chiar nu e o problema, insa imagineaza-ti, la 5 ani si 15 kile de copil, de la 7 am in picioare, 6 ore de scoala, o ora (minim, daca vrem sa tina ritmul cu ce li se cere!!) temele acasa, ce joaca, nene, cina pe fuga, dus si-n pat! 😦 Nu mi se pare normal …

        • Da. Nu e normal. Aici la 5 ani merg la camin si se joaca toata ziua. La 6 ani merg in clasa pregatitoare dar nu primesc teme, nu fac lectii…abia in clasa intai incep ce scriam eu de Silvia. Eu totusi cred ca solicitarea aici e prea mica, Silvia de asta scrie carti probabil :).

          • Mie o cale de mijloc intre ce aveti voi si ce avem noi in materie de invatamant mi s-ar parea ideala. 🙂

            • Da, si mie Alina. Se pare ca suedezii si-au cam dat seama de lejeritate si de rezultate nu tocmai bune comparativ cu alte tari asa ca din iulia anul acesta intra in vigoare noua lege a invatamantului. Printre altele au ridicat criteriile de evaluare, au introdus note ca la americani(A,B,C…) si in plus, notele se vor da din clasa a 6-a. Acum se incepe cu note dintr-a 8-a. Poate totusi ii va mai responsibiliza pe copii mai devreme…vom vedea.

  8. Foarte interesante informatiile privind scoala in Suedia. Acceasi apreciere si pt comentariul Sveei 😉
    Foarte frumoase rezultatele Dianei si Silviei! Suntem si noi mandrii de ele, asa, de departe, si va dorim numai bine!

    PS Ne-au placut in mod special temele pt acasa, numaratul din doi in doi si, last but not least, MVG-ul la suedeza 😉

    • Multumesc, Chirca! In ultima vreme, reusesc doar sa merg in vizita, casuta mea virtuala fiind in paragina de-a dreptul! 😦
      Dar vine ea primavara, si o data cu ea un suflu nou si revigorant ce-mi poate aduce mai multa inspiratie.

    • Multumim mult de tot! Am uitat sa specifica ca si Morgan stie numai romana. Nu glumesc deloc…in vara cand au ramas vecinii nostri sa il ingrijeasca ne-au spus ca Morgan nu venea cand il chemau in suedeza…el stie numai comanda „hai!” sau „hai acasa!” :). Trebuie sa il invatam si suedeza, va fi motan bilingv. Caci la vara iar ramane cu suedezii :).

      Temele sunt placerile Silviei :). MVG-urile ale Dianei :).

      O zi frumoasa!

  9. foarte frumos scris si foarte multe informatii extrem de interesante. Felicitari fetelor si parintilor:)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: