20 comentarii

reguli nescrise

Svea m-a inspirat sa scriu si eu despre automatisme ale societatii suedeze, pentru mine sunt reguli nescrise pe care ei (cred eu) le respecta. Altfel consider ca regulile nu ar mai exista.

Cat sunt in Kalmar iau pauza de gatit. Nici nu prea am timp si nici chef sa gatesc in bucataria comuna. Uneori avem pauza numai o ora la pranz, asta insemnand sa ai mancarea gatita acasa sau cu tine(exista sala de mese in toate corpurile facultatii(sunt vreo 10) si cuptor cu microunde unde se incalzeste mancarea) si numai sa o incalzesti. Cum eu stau zile razlete pe aici, nu fac asta. Alternativa foarte la indemana si cred eu nici costisitoare(in jur de 6 euro) este restaurantul situat vis-a-vis de biblioteca Universitatii Linné la care invat si eu. Avantajul mai e si altul, e foarte aproape de corpul unde avem noi cursuri si/sau laboratoare, iar de locuinta mea e si mai aproape. In plus, mancarea e foarte variata, au mereu doua feluri la alegere, apoi un fel vegetarian, paste cu ceva sos si tarte cu diferite umpluturi(nu dulci). In meniu e inclusa salata pe care o servesti singur(e bufet), bautura(la dozator, apa, apa minerala sau lapte) si paine din aceea subtire si tare (daca ar fi sa o traduc ar fi paine crocanta) cu unt, tot la bufet.

Astea fiind spuse, v-am introdus in miezul problemei🙂. Tarifele difera putin insa…pentru studenti costul e 54 coroane daca nu iei si cafea si 58 daca servesti cafea(adica 6 euro fara si 6,4 euro cu cafea). Daca nu esti student(mananca si multi profesori aici si oricine doreste poate face asta) atunci platesti 64 coroane fara cafea si 68 coroane cu cafea(7 euro fara si 7,5 euro cu cafea). Cand ajungi in fata, ceri mancarea dorita si in centru(exista doua parti din care este servita lumea) e persoana care incaseaza(cash sau card). Prima intrebare este daca esti student, apoi daca servesti cafea sau nu, ca sa stie ce tarif sa taxeze. Nu intreaba nimeni de legitimatie de student(nu zic de cei tineri, dar nici mie nu mi-au cerut si acum ca am fost atat de des, cei care servesc acolo nici nu ma mai intreaba daca sunt studenta :)), ma taxeaza automat ca atare caci ma stiu). Cafeaua poti sa o servesti de la masina(care e in drum spre locul unde se serveste mancarea) dar mai e un loc unde te autoservesti cu cafea facuta la presso si care e undeva intr-o parte, ferit de un perete, astfel incat poti lua linistit fara sa te vada cineva. Asta a clocit bineinteles mintea mea de romanca, cum pot sa aiba asa incredere ca lumea nu serveste cafea daca nu a platit, iar mai apoi sa te creada pe cuvant ca esti student cand chipul tau arata o varsta la care ai putea foarte bine sa fii profesor sau oricine de pe strada.

Voi reveni, ca mai am povesti🙂.

20 comments on “reguli nescrise

  1. sunt interesante povestile tale!

  2. Hehehe…..eu stiu despre ce povestesti!!!🙂

  3. Poveștile tale mă țin în priză!
    Mult succes , Salmi!!

  4. Ce bine am facut ca te-am inspirat!😀 Mai vrem povesti!😀 Chiar si mie-mi prind bine🙂 Eu vin cu mancarea la pachet asa ca pana acum n-am cercetat asa de indeaproape cum sta treaba. Pupici!

  5. Exact asa e si aici, te minunezi ca prostul, venit dinspre Ro, cum oamenii au curajul increderii doar pe cuvant!🙂

    • Da, sunt convinsa ca nu numai in Suedia e asa…dar vazute cu ochii nostri de est-europeni, te intrebi cum poate fi adevarat? E realitatea de sub ochii mei.

  6. Cred ca ese o chestiune de respect pentru tine si pentru ceilalti…care e pur si simplu de unde vine increderea…la noi lupta cu respectul si increderea si civilizatia de aceasta masura….va dura mult si bine

  7. Eeeehh! Asta imi aduce aminte de un post de-al tau (asa cred) mai vechi in care ne spuneai ca primisesi de la gradinita Silviei o informare despre ce au mai facut in ultima vreme. Si acolo scria ca au invatat sa asculte un adult, sa stea la rind… Si stii ce mi-a mai adus aminte de acel post al tau ? Iesirea de acum doua zile la cantina intreprinderii (nu-ti inchipui o cantina muncitoreasca dintr-o intreprindere comunista, ci cantina de la parterul unui „office building” din capitala Romaiei) : in numai 2 minute s-a bagat cineva in fata mea si o colega m-a rugat „sa fiu un gentelman” si sa las o alta colega sa achite inaintea mea. Tin sa precizez ca 1/ am fost „nesimtit” si nu am lasat-o si 2/ era fix urmatoarea dupa mine, adica nu avea de asteptat inca jumatate de ora sa faca coada, ci doar 1 minut cit sa achit eu!

    • Asa e! Eu am scris asa ceva intr-un post. Le ai mai proaspete probabil, pentru ca le-ai citit mai recent…
      Of, e trist ce scrii…daca si la nivel de office se intampla din astea…eu spun ca ai facut bine ca nu ai lasat-o. Nu e normal sa ceara asa ceva…pentru un minut.

  8. pe mine m-au impresionat aparatele de scanat din marketuri su supermarketuri. Cand ai putine lucruri cumparate si ca sa nu stai la coada le scanezi singur si platesti singur. Nu e nimeni acolo. Si poti pleaca. Dar la fel de bine poti pleca si fara sa le scanezi.
    Si totusi am vazur oameni scanand

    • Ah, da…avem si noi card pentru självskanning(autoscanare) la ICA. Am sa scriu un post si despre asta. Am fost si noi gura-casca pana am inteles ce si cum. Si da, poti sa nu scanezi produse si sa pleci cu ele…

  9. Haha, sa stii ca impusul de a gandi asa cred ca ni s-a imprimat genetic, nu stiu daca scapam de el ever. Eu sunt multumita ca imi indetific gandurile „funny”, ca si tine.🙂

    • Da, ma gandeam eu ca nu sunt singura.🙂

      • sa-ti zic ce-am patit azi: era sa pierd trenul, l-a oprit nenea controlorul in ultima secunda si a redeschis usile. eu n-am avut timp sa validez biletul inainte, asa ca m-am dus la el dupa ce am urcat si am recunoscut fapta. A zis „no problem, eu nu pot sa-l stampilez, dar poti sa-l validezi la sosire”. Dupa ce l-am validat in gara de sosire mi-a aparut un gand „uau, puteam sa ma tot duc… si eu corecta m-am dus ata la masinarie:…

        (a valida biletul = bagi un carton anonim intr-o masina prin gara sa tipareasca data pe el inainte de a urca in tren… de cand merg cu trenul nu mi-a cerut inca nimeni biletul la control)
        Hope it makes sense, altii ar zice, ba ce fraiera si-asta. :))

Lasă un răspuns

