23 comentarii

PRAO

PRAO sunt initialele care vin de la o definitie ce vrea sa insemne „practica pentru orientare profesionala” si are ca menire in sistemul de invatamant suedez, obisnuirea copiilor si tinerilor cu felul in care se munceste aici.
PRAO e obligatoriu si inclus in anumiti ani scolari, la alegerea scolilor. Diana a facut PRAO in clasa a 6-a si atunci au avut doua zile. A fost la o gradinita si a vazut cum se lucreaza acolo cu copiii. Apoi intr-a 7-a a avut tot doua zile si a facut PRAO la Posta. A vazut cum se sorteaza corespondenta si cum se imparte la destinatari. In clasa a 8-a se face o saptamana de PRAO, adica 5 zile. Au avut de ales dintr-o lista lunga de magazine, café-uri, gradinite, fabrici, institutii. Diana a mers insa pe „mana ei” si si-a ales singura locul. Voia un magazin sau un café si a gasit un café dispus sa o accepte. Unul din zecile de café-uri din centrul orasului. A inceput de luni, azi e a treia zi.
Alti elevi fac in alte parti, majoritatea insa in magazine, café-uri sau gradinite. Altii insa fac la spitale, la fabrici, la institutii diverse(posta, pompieri, etc).

Ca sa va faceti o imagine despre cum arata un café in Suedia, pot sa va spun ca e o combinatie foarte reusita de cofetarie-patiserie-cafenea, unde se servesc prajituri, foietaje, sanwich-uri diverse(vestitele smörgås-uri suedeze), cafele si ceaiuri de toate felurile intr-o atmosfera foarte placuta. Fiecare café isi are bucataria proprie unde face prajiturile, foietajele si sandwich-urile si desigur cafeaua, mereu proaspata si foarte gustoasa. Clientii sunt serviti la tejghea si fiecare merge cu tava pe care se afla farfuriile si canile la mese. La sfarsit fiecare isi duce tava la locul unde se aduna tavile(niste carucioare speciale). Nu se servesc bauturi alcoolice, nu se fumeaza(fumatul e interzis in locurile publice in Suedia si e strict respectat).
Café-urile sunt populare pentru pauzele de fika, pauze la care suedezii apeleaza la 2-3 ore. Fie dimineata, pranz sau seara🙂.

Ce face concret Diana la PRAO? Pai in afara de a sta la casa(unde trebuie sa ai peste 16 ani ca sa poti sta) face de toate: ajuta la servit clienti, face prajituri, aseaza vasele in masina de spalat, sterge mesele, etc. De obicei daca „angajatorii” sunt multumiti de practicant, il pot solicita pentru job de vara. In Suedia tinerii pot munci legal dupa ce au implinit 13 ani si multi fac asta. Nu pentru ca nu ar avea bani, ci pentru ca e un mod de a intra pe piata muncii, de a castiga experienta, de a intelege ce inseamna sa castigi bani, de a avea o coupatie peste vara si apoi desigur sunt si banii care pentru un tanar nu sunt chiar putini…
Daca ii place? Da, foarte mult. Desi imi spune ca e obositor sa stea atatea ore in picioare🙂. Ca fetele de acolo o tot trimit sa se odihneasca si sa manance, ca lucreaza prea mult🙂. Iar mie imi place ca intelege in sfarsit ce inseamna sa muncesti.😉

Si da, practica se continua in liceu(atunci e deja pe specialitati) si in facultate, crescand proportional perioada de practica cu trecerea dintr-un an in altul. Aici practica e foarte frumos impletita cu teoria.

Imagini cu café-uri suedeze:
imagine 1
imagine 2
imagine 3
imagine 4

23 comments on “PRAO

  1. Foarte interesant, aici in Romania abia se face practica acum in timpul facultatii, la mine de exemplu nu erai obligat sa faci practica, era suficient un proiect…..

    • Da, din pacate in Ro nu se face practica…stiu.
      Pe vremea mea(asta mai bine de 15 de ani deja) se facea practica la facultate, in ultimul an. Am avut si noi o saptamana cica, toti gramada la fabrica de medicamente Terapia din Cluj unde practic nici nu am intrat. Apoi am mai avut doua saptamani in ultima vara, dupa sesiune…dar duceai doar o adeverinta…si nu conta domeniul in care faceai practica.
      Aici e insa foarte serios, asta imi place. Plus ca incep de pe la 12 ani sa stie ce inseamna munca…

  2. Ma bucur tare mult ca-i place la Diana,de fapt daca face si prajituri e normal ca-i place…Mi-ar fi placut sa fiu acolo, sa ma serveasca cu cea mai buna prajitura din cafe….
    Va pup pe toti

  3. Bravo! Felicitari Dianei! Am observat si eu cum sta treaba cu practica aici si e bine gandit tot sistemul! Dar imi place faza cu a mers pe mana ei si si-a ales singura locul😀 Cu siguranta nu se va plictisi la vara si asta e foarte bine🙂 Asa am aflat si eu cum sta treaba cu cafeurile suedeze ca nu le prea bagasem in seama pana acum. Bine, am observat mania lor pentru fika si pauze dar deh, imi place cand citesc mai in detaliu despre asta. Vreau si eu🙂 Pupici! Multi, multi!

    • Da, Diana a spus ca vrea sa isi aleaga ce doreste ea si cum a putut avea mana libera…zis si facut. Sa mergi neaparat la o fika in cafeteria, e foarte placut! Noi ne mai relaxam iarna, mai bine zis incalzeam🙂. Vara e frumos pe terase. Pupici multi si tie!

      edit: din pacate la vara va fi in Ro, nu va putea munci, desi ea isi doreste…

  4. Foarte frumos!
    Inca o data mi se demonstreaza cat suntem de departe…😦
    Andrada, aproape toata ziua invata si lucreaza la mate…activitati de genul asta absolut deloc.
    Succes Dianei !🙂

    • Offf, Diana a invatat pana acum, a avut testele de semestru la fiecare materie dar acum gata! A pus cartea in cui pana la toamna…mai sunt 4 saptamani de scoala dupa PRAO cand au activitati diverse, multe pe afara. Succes mult si Andradei, caci o asteapta examen. nu?

  5. Felicitari Dianei. Cam acelasi sistem este si aici. Si aici copii incep sa munceasca in vacante sau unii chiar si in weekend in timpul scolii.
    Ca fac orientare din asta in timpul scolii este foarte bine, dar ca muncesc asa de mici in vacante, parca mi se pare putin prea mult, pentru ca le rapeste copilaria, adolescenta….ca si asa vor munci toata viata pe urma…..

    • Da, lucreaza si aici copiii in we-uri, unii la impartit de ziare. Voia si Diana dar nu a mai prins loc, sunt tare solicitate…

      Ce sa spun, daca copilul doreste, eu nu vad de ce eu ca parinte l-as impiedica sa munceasca. Nu munceste toata vara si nu munceste ca un rob, nu au voie mai mult de 6 ore pe zi si numai munci usoare…e doar ca sa vada ca banii nu sunt numai de cheltuit.😉

      • Haha, si al meu voia sa imparta ziare, ca a facut 12 ani si are voie. Dar am zis sa nici sa nu se gindeasca, si nu ca sint eu snoaba dar pica pacatul pe mine. De fapt cum se face aici, te scoli la 4 dimineata si nu poti lasa copilul singur la ora aia, deci de obicei parintii merg cu ei cu masina si iau ziarele lasate undeva pe strada si se apuca si le impart. Parintele conduce masina si supravegheaza copilul care imparte ziarele. Ei, asta nu o mai fac, ca si asa am toata ziua plina, ma scol la 6.10 si incep activitatea in bucatarie, la servici, revin la bucatarie si termin in pat…..
        O sa il las si eu sa lucreze cind va fi cazul dar nu asi vrea sa se fie asa des (vorbesc din ce vad la copii colegelor mele), defapt de anul trecut el tunde iarba acasa si eu il platesc $10 de tuns….
        Acuma ca sa iti explic de ce am vazut la copii colegelor. In timpul scolii lucreaza, de joi dupa ore pina la 1 noaptea, la o cafenea sau McDonald. Vineri merge la scoala dupa ce se culca poate la 2 noaptea si simbata si duminica au mai multe ore pe zi ca de nu au scoala.
        In vacanta e mai bine….ca nu neglijeaza scoala, ca nu pot eu sa cred ca copilul ala care lucreaza joia pina la 1 noaptea, mai este receptiv la scoala vineri, sau luni dupa ce lucreaza tot weekendul si cine stie pina la ce ora duminica…
        Dar difera lumea din Europa cu cea de pe continentul American (Iti spun ptr. ca stiu ca am locuit in Europa inainte, nu vorbesc de Romania, alta tara)
        Cind a fost cineva la noi din Europa a zis ca sintem ca robotii, numai muncim si atit, nu mai facem altceva……si sa stii ca aici cam asa este….nu ca ma pling, ca altfel nu asi sta, voiam numai sa intelegi de ce am scris mai devreme

        • Inteleg acum. Eu ma refeream numai la vacante si in we-uri(daca e posibil, fara sa incurce programul de scoala). Aici nu e permis tinerilor sa munceasca dupa ora 18, si nu mai mult de 6 ore. Asta pana la 18 ani. Chiar daca dupa 16 ani au drept deplin de munca, tot sunt ceva conditii speciale, nicidecum noptile si numai munci usoare. Cel putin asa imi spunea Diana.

          La imparitul acela de ziare, de dimineata, nu e voie sa munceasca copii. Diana voia sambetele, cand imparte ziare intre orele 10 si 12 sau 13. Adica reclame mai bine zis, nu ziare, am spus eu gresit.

          Noi nu le platim pe fete din principiu acasa pentru munci. Pentru ca nici noi adultii nu primim bani pentru asta, consideram ca e o cooperare in functie de cat poate fiecare. Dar aici parintii dau o suma de bani lunar copiilor pentru cheltuieli proprii…se negociaza pentru ce si copiii isi cumpara din acei bani diverse. De ex. Diana primeste o suma mai micutza si isi ia dulciuri la sf. de saptamana, reviste si uneori ii ajunge de un film sau de cate o bluza. Dar are colege care primesc mai mult si atunci ele isi cumpara haine, parintii nu le mai iau, sau isi incarca telefonul din banii primiti pe luna. Asa e si la voi?

          Clar ca sa munceasca la MacDonalds noaptea de joi spre vineri nu as fi de acord, dar nici cu impartitul ziarelor noaptea…la astea nu ma gandeam pentru ca la noi nu „se pune”.🙂 Oare de ce la voi e permis? Mi se pare ciudat caci stiu ca si canadienii au legi bune de protectie a copiilor.

          Si da, in Suedia de ex. nu se munceste mult. Nu ca robotii, nu peste program, ai timp liber destul. Eu compar acum cu Ro pentru ca numai acolo am trait si muncit in afara de Suedia. Dar aici e mult mai lejer…

          • Da asa e aici, de aia sint eu impotriva, cumva…Reclamele se impart odata pe saptamina numai si e dupa amiaza, dar acolo e greu de gasit un loc, cred ca tocmai din cauza ca e dupa amiaza. Ziarele in fiecare dimineata se impart.
            Noi nu i-am dat bani de cheltuiala saptaminal, dar cind a inceput sa tunda iarba anul trecut a inceput sa ne ceara bani, asa ca i-am dat. Foarte nostim era ca daca cumva o taia sotul ca el era pe la vreun copil plecat se supara si nu stiu de unde stia expresia romaneasca dar i-a spus: Imi iei piinea de la gura!
            O zi buna!

  6. Foarte fain sistemul. Si eu primul job l-am avut la o terasa/cafenea si mi-a placut la nebunie🙂.

  7. Bine de tot, Salmi!
    Mă gândesc să copiez postul tău. Poate îl va citi cineva învestit cu vreo funcție prin învățământ și va lua notițe.
    O seară frumoasă!

    • Cu placere Gina, poti sa il preiei. Am citit la tine ca se da o lupta interioara, eu iti doresc succes si sper ca cineva sa auda vocile voastre.

  8. Buna. Sint foarte de acord cu MMA : foarte bine ca fac practica in diverse meserii pentru ca ajuta la orientarea scolara, dar sa munceasca de mici in vacante in loc sa se bucure de copilarie (care trece asa de repede) parca nu prea sint de acord. Mai mult, eu ii sint si acum recunoscator tatalui meu care mi-a interzis sa-mi iau un job part-time in facultate, chiar daca prima data am baut o Coca-Cola abia in anul doi si aia pentru ca mi-a facut cinste un coleg pe care il ajutasem sa-si predea un proiect.

    • Cum scriam si lui MMA, copiii lucreaza numai daca doresc, nu ii forteaza nimeni. Cel putin eu nu as forta fetele sa munceasca daca nu doresc. (desigur pana sunt eleve) Dar nici sa le spun sa nu munceasca daca vor, nu pot face.
      Sigur ca parerile sunt impartite, asta e foarte bine. Sunt sigura ca sunt si parinti suedezi care nu doresc ca ccc copiii lor sa munceasca. Dar e si partea cealalta…multi nu mai fac scoala dupa 16 ani, se angajeaza si cheltuie putin, strang bani si pleaca in calatorii. Vad lumea, muncesc pe acolo ce gasesc, se intorc apoi si continua studiile. Cam asa e viata pe aici, viata multora. Eu ii admir, caci pentru stilul nostru e ceva iesit din comun.

      La 14-15 ani nu mai vorbim de copilarie :)). Diana teoretic mai are un an de scoala si ar putea munci ca orice om al muncii…
      Apoi e mult mai cool sa ai banii tai si sa iti cumperi haine de care doresti fara sa mai ceri bani sau sa strangi din banii lunari dati de parinti. Stiu din spusele Dianei, care si-ar dori sa munceasca la vara macar o luna…dar din pacate nu e posibil. Ea va fi in Ro toata vara. Asta e!

      • Buna. Am inteles din prima ca nu vezi asta ca o oportunitate de a rotunji veniturile familiei, ci ca o oportunitate pentru Diana de a avea banii ei, de a vedea da banii nu pica din cer (si nici dintr-un portofel in altul) si poate chiar de a descoperii satisfactia muncii bine facute si apreciate. Eu am vrut doar „sa-mi dau cu parerea” ca sa ai mai multe unghiuri de vedere (poate nu le vroiai, dar mi-am luat libertatea de a le oferi :p).
        Mi-a placut in raspunsul tau catre MMA o chestie pe care au aplicat-o si parintii mei cu mine si o voi aplicatisi eu cu copiii mei „Noi nu le platim pe fete [eu pe banieti :p] din principiu acasa pentru munci. Pentru ca nici noi adultii nu primim bani pentru asta, consideram ca e o cooperare in functie de cat poate fiecare.”
        Mult succes tuturor in meseria de parinte !😀

        • Oh, nici vorba! Sunt perfect de acord ca suntem diferiti si e normal sa avem pareri diferite. Parerea oricui si orice fel de parere e mai mult decat binevenita! Nu am blogul doar ca sa primesc feedbackuri pozitive, e clar ca mai multe puncte de vedere duc numai la progres🙂. Asa ca astept oricand si comentarii care sa critice sau sa decline ceea ce scriu eu pe aici…nu ma deranjeaza dar voi incerca pe cat posibil sa imi sustin punctul de vedere🙂.

  9. […] Maine mergem in oras, eu si fetele. In principal sa cautam bicicleta noua(sunt firmele care au inchiriat biciclete asta vara…hahaha, asa e, la noi vara a trecut. Nu ca ar fi toamna, dar nici vara nu mai e, decat teoretic, adica dupa temperaturile suedeze ) dar si mergem sa cercetam magazinele, nu am mai petrecut demult o zi in oras. Sunt sigura ca vom ajunge si sa papam ceva bun de la cafeterie(gen cofetarie dar putin altfel, acolo unde va scriam ca a avut Diana PRAO). […]

Lasă un răspuns

