11 comentarii

probleme suedeze si nervi romanesti

Suedia nu e tara perfecta. Dar e tara unde nervii nostri, pe care ii puneam pe sfoara zi de zi in Romania, s-au redus considerabil. In cei 4 ani de cand suntem aici cred ca pot numara pe degetele de la o mana situatiile in care ne-am enervat/suparat pe anumite chestii cotidiene. Am inteles ca greselile sunt omenesti, dar cand greselile sunt ilogice si gandite, mi se pare grotesc.

Stiti cu totii cei care treceti de o vreme pe aici, ca in Suedia cei care au limba materna/paterna-dupa caz, alta decat suedeza, au DREPTUL! de a primi ore de limba la scoala. Conditia necesara si aproape si suficienta in cazul in care sunt mai multi copii care cer asta, este ca parintii sa ceara scolii ca acest drept al copilului sa fie asigurat. Ceea ce am facut si noi an de an pentru fete. Mereu orele de limba romana au fost putine, mereu s-a spus ca sunt numai 4 copii si ca legea cere minim 5(ceea ce se pare ca nu e asa) pentru ca se se asigure aceste ore. Profesoara s-a zbatut mult, a obtinut anul trecut ore rezonabile pentru copii, ale mele au avut mai putine ore decat ceilalti doi copii romani care mai exista pe insula, pentru ca aceia au niste cerinte speciale. Am spus mereu ca e OK, important e sa faca la scoala ceva ce nu facem acasa. Cu T(am sa o numesc asa pe profesoara pentru ca suntem prietene) am hotarat de comun acord mereu ce sa lucreze cu fetele, am fost multumite amandoua si a muncit cu ele cat de mult a putut in conditiile date(adica ore mult prea putine fata de cerintele curiculei). Am inteles si acceptat de fiecare data conditiile de buget restrans si am zis ca e OK atata vreme cat fetele primesc totusi ceva.

Ei bine, anul acesta ma suna T intr-o seara, dupa ce avusesera prima intalnire pe acest an cu profesorii de limbi materne, sa ma intrebe daca am renuntat pentru Silvia la dreptul ei de a primi ore de romana. Dimpotriva, am facut cererea la fel ca in fiecare an, fara retineri.
Ceea ce a aflat T la aceasta intalnire a fost ca Silvia a fost exclusa si ca nu va primi ore de romana. Sefa cea noua nu stia motivele, preluase doar hotararea de la sefa anterioara care a iesit la pensie. Cred ca va imagiati cum am ramas, neintelegand DE CE! Sefa cea noua a concluzionat ca renuntarea noastra ar fi singura explicatie…

Ziua urmatoare T ma suna din nou sa imi spuna ca s-a rezolvat intr-un fel, cu mare noroc. Si sa imi spuna motivele, netipic suedeze, pentru ca aici nu prea se iau hotarari asa de unul singur, mereu exista sedinte de consultare cu unii si cu altii, pentru care Silvia nu a mai fost inclusa pentru orele de romana.

Asadar din cei 4 copii ramasesera practic trei pe gimnaziu, unul din copii intrand la liceu. Cu copiii de liceu cica se fac contracte separate si nu se socotesc in contractul acesta cu copiii de gimnaziu. Si pentru ca sefa veche citise legea pe langa, a inteles ca aceasta cere minim 5 copii ca sa aloce un profesor pentru limba respectiva. Insa, total aiurea si nu intelege nimeni de ce a ales asa, pe langa ceea ce intelesese ea din lege oricum, a lasat doi copii(pe Diana si pe un baietel) care sa primeasca ore, motivand ca baietelul are nevoie iar Diana e in ultimul an si se descurca bine, va primi nota care va conta pentru intrarea la liceu. In plus, a aparut un alt baietel si erau trei copii. Bugetul fiind restrans, a hotarat ea(sefa) de la sine putere, ca Silvia NU ARE NEVOIE de aceste ore. Suntem foarte revoltati, mi se pare inadmisibil sa faci asa ceva fara sa te consulti cu profesoara, care stie perfect nevoile copiilor si care isi imparte orele primite intre copii. In fiecare an a fost asa, nimeni nu a exclus un copil pe motivul ca „nu are nevoie”. Acesta e un motiv mai mult decat ridicol in situatia in care parintii cer ca acest drept al copilului sa fie satisfacut…

Norocul a fost pana la urma, ca parintii acelui copilas(al treilea, nou venit) nu au mai depus cererea finala, deci nici macar nu era inregistrat oficial, era doar un zvon si baietelul a fost inclus si a primit doua ore pe saptamana. Asadar orele acelui baietel au fost impartite intre Silvia baiatul existent. Oricum orele au fost reduse drastic, se pare ca bugetul alocat e din ce in ce mai mic…

Acum vrem sa facem reclamatie, nu stim inca unde si cum, ne interesam…lucurile nu pot ramane asa.

11 comments on “probleme suedeze si nervi romanesti

  1. Bine ca s-a rezolvat cumva sa faca si Silvia ore de romana….ea chiar are nevoie din moment ce nu a facut scoala deloc in Romania…ce sa faci se mai fac incurcaturi si acolo,probabil si datorita faptului ca s-a schimbat conducerea.Pupici

    • Da, pai s-a rezolvat din noroc, caci altfel nu stiu ce sanse aveam…

      Asta nu e incurcatura, asta a fost judecat si deliberat de sefa care a iesit la pensie si nimeni nu a inteles cum a gandit ea. Inadmisibil!

      Pupici!

  2. Oho, se fac si aici destule incurcaturi ca vorba aia padure fara uscaturi nu exista! Oricum diferenta e mare, in bine, fata de Romania, dar exista, din pacate, gogomani sau rau-intentionati si aici! Depinde mult peste ce oameni dai, ca se gasesc destui care sa citeasca legea pe diagonala😦 Tin pumnii ca fetele sa-si primeasca dreptul cuvenit! Si sa va interesati sa faceti reclamatie ca sa nu mai patiti data viitoare, voi sau altii, la fel! Pupici!

    • Absolut, asta ma deranjeaza cel mai mult, rau intentia. Caci altfel sunt toleranta, fiecare poate gresi. Dar aici nu a fost o greseala!

      Da, asta vrem si noi, ca data viitoare sa nu se mai intample…nimanui. Pupici multi multi!

  3. De problema asta este raspunzatoare comuna.In primul cand ne-am stabilit aici fata mea a avut o profesoara de romana 2 ore pe saptamana fiind singurul copil roman din scoala.De 2 ani ne-am mutat in alta comuna si la cererile noastre de a primi profesor de romana am primit mereu acelasi raspuns:trebuie minim 5 copii.iar ea e singura romanca.O solutie ar fi sa cautam profesor in alta comuna unde copilul sa se duca dupa orele de curs si comuna ne va deconta transportul dar oricum e greu ca distantele sunt lungi,vine iarna si probabil va trebui sa o insoteasca cineva mereu.Vom vedea ceva fi dupa inceperea scolii,speram sa se rezolve cumva…va urez succes!

    • Paula, bine ai venit la mine pe blog!
      Profesoara fetelor, T cum am numit-o eu in post, sustine si a demonstrat sefei ei ca in lege nu scrie nicaieri ca e obligatoriu sa fie minim 5 copii ca sa primeasca profesor. Nu ar trebui sa depinda de la comuna la comuna, legea e pe toata tara. Aceeasi.

      daca vrei, o intreb pe prietena mea unde gasesc legea si ce scrie in ea, daca vrei sa lupti si tu cu legea in mana.

      Succes si voua!

      • Daca deranjul nu e prea mare,te rog intereseaza-te de lege.Oricum maine incepe scoala si vom discuta aceasta problema iarasi.Probabil „arunca pisica” cu comuna! Sunt curioasa ce va fi ptr ca anul asta fiica-mea a trecut intr-a sasea si a schimbat scoala (stii cum e:vorbesti cu altcineva,primesti alt raspuns)Cert e ca toate hartiile pe care le-am primit in legatura cu asta sunt venite de la comuna iar cererile noastre tot acolo se duc.Poate daca intervine si cererea scolii se schimba situatia.Noi speram.Multumesc ptr raspuns si atentie si te voi tine la curent.Toate bune va urez la toti!

        • Paula, in lege scrie asa, citez:
          Modersmålsundervisning
          7 § En elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om
          1. språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och
          2. eleven har grundläggande kunskaper i språket.

          Modersmålsundervisning i ett nationellt minoritetsspråk ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.

          Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om modersmålsundervisning. Sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket.

          Legea o gasesti aici: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:800#K10 la cap.10 Grundskolan e ceea ce am copiat eu mai sus.

          In plus scrie in Förord cum ca: Modersmålsundervisning
          7 § I 10 kap. 7 §, 11 kap. 10 §, 12 kap. 7 § och 13 kap. 7 § skollagen (2010:800) finns grundläggande bestämmelser om huvudmannens skyldighet att erbjuda modersmålsundervisning. Huvudmannen är också skyldig att erbjuda elever som är adoptivbarn och har ett annat modersmål än svenska modersmålsundervisning, även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.

          Rektorn beslutar om en elevs modersmålsundervisning.

          8 § Modersmålsundervisning får anordnas
          1. som språkval i grundskolan och specialskolan,
          2. som elevens val,
          3. inom ramen för skolans val, eller
          4. utanför den garanterade undervisningstiden.

          9 § Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från utlandet får dock ges modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl.

          10 § En huvudman är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk endast om
          1. minst fem elever som ska erbjudas modersmålsundervisning i språket önskar sådan undervisning, och
          2. det finns en lämplig lärare.

          Copiat de aici: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2011:185#K9

          Adica pe scurt noi am inteles asa: In lege se specifica faptul ca se asigura profesor de limba materna daca un anumit numar de elevi au cerere pentru asa ceva(cred ca aici e portita pentru comuna sa stabileasca in parte numarul) iar in förord cum ca exista OBLIGATIVITATEA ca atunci cand sunt minim cinci elevi cu cereri pentru aceeasi limba, sa li se asigure acest drept, cu conditia sa existe un profesor…E discutabila asadar. Tin pumnii sa rezolvi problema, vad ca depinde de la comuna la comuna, de la scoala la scoala…ce complicat! Toate bune si voua. Succes la scoala.

          • Multumesc ptr deranj! Astazi am fost la scoala dar n-am avut ocazia sa deschidem subiectul.A fost prima zi de scoala si erau deja foarte multe de discutat toti copiii fiind veniti de la alte scoli si ca la orice inceput:multe probleme care abia de acum isi vor gasi rezolvarea.Oricum vom rezolva-o intr-un fel ori aici, ori in comuna vecina ,macar 2 ore pa saptamana,cat o fi !te voi tine la curent cu ce vom rezolva(sper)si va urez tuturor succes la scoala!sanatate tuturor!

  4. Miha bine ca ati rezolvat.Eu abea marti am aflat ce profesoare va avea Basse la förskolan cat despre ore de limba materna inca nu stiu nimic.Si eu sunt un pic dezamagita.

    • Da, s-a rezolvat din noroc, nu ca am fi facut noi ceva…Silvia ramanea bine mersi fara ore daca acel copil le voia pana la urma…

      La noi restul situatiilor-cu dagis, cu scoala si cu profesoarele a mers mereu snur, nu am ce reprosa…mereu am fost multumita, am aflat profesoara din timp si acum copiii schimba profesoara si o stim din primavara, am si cunoscut-o. Te cred ca esti dezamagita, la fel as fi si eu in situatia ta…Succes!

Lasă un răspuns

