19 comentarii

numarand in limba materna

Am inceput laboratoarele de microbiologie. E palpitant. Avem o colega noua, la materia asta. E studenta in anul trei, vine din Argentina si anul trecut a fost nevoita sa plece in tara ei natala in perioada in care ar fi trebuit sa invete materia asta. Nefiind prezenta, a pierdut materia, dar a primit dispensa sa mearga mai departe cu scoala, pentru ca a avut motive serioase sa lipseasca. Acum face in paralel materia asta si materia din anul trei, e greu asa. Dar nu are incotro.

Stiu toate astea pentru ca fac pereche cu ea la laborator. E isteata, e spontana, e…latina.🙂 Si se simte.🙂

Am cultivat bacterii, le-am lasat frumos sa creasca si peste o zi le-am numarat casutele, adica ccc coloniile.🙂 Unele au fost tare cuminti si au construit sute de colonii. Si am inceput sa le numaram, in gand…soptit. Eu in romana, colega mea in spaniola🙂.

Si mi-am adus aminte de mama. Ea e de etnie maghiara, a facut scoala pana la 18 ani exclusiv in limba maghiara. Cat eram copil, acasa, am auzit-o de multe ori socotind pe hartie, fara calculator. Facea totul in limba maghiara. Am intrebat-o atunci si mi-a raspuns ca nu poate/stie in romana. Mi s-a parut ciudat atunci, nu puteam intelege. Pana am ajuns in Suedia si copiii mei m-au intrebat acelasi lucru pe care o intrebasem si eu pe mama.🙂

Iar acum le-am intrebat si eu pe fete. Diana socoteste si ea numai in romana, pentru ca asa a invatat. Silvia in schimb socoteste si numara in suedeza.🙂

Cei care stati in afara Ro, voi cum socotiti? Sau cei care ati invatat in alta limba?

19 comments on “numarand in limba materna

  1. Hm, lamine e mai nasol cum scriu. Daca imi dicteaza cineva cifre atunci scriu invers, pe dos asa cum se si ciotesc cifrele in germana. nu saizecisipatru ci patrusi(peste)saizeci. Deci scriu intai 4 in dr si in fata lui pe sase, caci poate si si spate sau alta cifra ce o rosteste la final persoana. Si in minte oricum le sucesc cand le aud cifrele sa imi pice bine pe romaneste. Si mai stiu pe cineva care in Romania fiind numara (bani de exemplu) in germana, limba lui materna.

    • Da, aici e usor sa scrii numere, e ca in romana. Asta e OK. problema vine cand fac socoteli si numar. De numarat mai merge in suedeza, ma pot concentra. Dar de socotit defel! Tabla inmultirii o stiu numai in romana. Diana la fel🙂.

  2. Sa iti spun drept numar in 3 limbi, depinde de limba pe care sint cuplata atunci. De exemplu daca sint acasa si am vorbit cu ai mei numai in romana, daca am de numarat ceva o fac in romana…..cind sint la servici pentru ca vorbesc numai in engleza si sint cuplata pe engleza, atunci numar in engleza (mai ales ca eu fac contabilitate) iar daca il mai ajut pe fiimeu la lectii, mai ales matematica, el e la scoala de franceza si atunci cind il ajut vorbim in franceza, automat vin si numerele in franceza….(plus ca eu am facut o scoala de contabilitate in Canada in franceza, la Montreal).

  3. Vai cum am scris ….. dar gaza are un prieten invitat si cam trebuie sa intervin. ” caci poate fi si sapte”

  4. Interesant, nu m-am gandit niciodata la aspectul acesta:), un raspuns nu am pentru ca nu am trecut prin asta, voiam doar sa spun ca mi se pare interesant si eu cred ca tot in romana as face calcule.

  5. Subscriu la ce spune Dudumic dar in general nu „socotesc” Nu e punctul meu forte,luam numai 5 la matematici. Abia dupa ore private au inceput sa-mi ramana fomulele intre sinapse🙂

  6. lol Chiar ca nici eu nu socotesc, in general. Urasc matematica, calculele etc lol. Dar de numarat, numar in romana. Daca ma concentrez, imi iese si in alte limbi, dar cea de baza ramane limba materna, pana una alta. Pupici!

  7. […] acum o provocare pentru cititorii mei entuziasti: Alina, Vlad, Liana, Margot, Diana, Alice, Georgi, Salmi, slowaholic, Georgiana, psy, tu1074, redsky, Tibi, AnaVero, Călin, Cris-Mary, Alina, Dana, Robert, […]

  8. Si o prietena de familie care locuieste de 20 de ani in Germania mi-a povestit ca socoteste, gandeste si viseaza 100% romaneste.

  9. 😀 partea cu cifrele si socotitul e pare grea in alta limba, ma trezesc ca o mai fac in engleza, cand nu ma grabesc, dar sfarsesc intotdeauna in romana. In franceza, nici macar nu incerc si am momente de vizualizare mentala a cifrelor cand imi sunt dictate in limba asta, nu ma inteleg deloc cu ea. De obicei insa, numar si socotesc in limba mea, e mult mai rapid si mai ales corect. Si mai ales nu trebuie sa-mi bat capul cu pronuntia, conteaza doar rezultatul.

  10. Sa ai o saptamana frumoasa!

  11. Numai in romana! Pot sa socotesc si pot si tabla inmultirii pe suedeza, dar trebuie sa o iau incet.. Daca am de socotit sau numarat repede, doar in romana merge🙂 Am si eu la cursuri o colega din Polonia, si ea la fel socoteste pe poloneza🙂 Mi se pare ca merge mai repede din cauza limbii. Una e sa spui in gand-soptit tjugofem, trettiofem, fyrtiofem etc si alta e sa spui „prescurtat” pe romana douascinci, treiscinci, patruscinci in ritm alert🙂

Lasă un răspuns

