19 comentarii

liniste

Acum stiu foarte clar ca nu as putea trai intr-un oras mare. Desi Stockholmul e o capitala aerisita si speciala, pentru mine aglomeratia, drumurile cu trenul si autobuzul pana la „munca” sunt prea mult. Desi in tinerete visam sa ajung intr-un oras mare, sa traiesc acel tumult, nu stiam ce inseamna viata in liniste, traita in ritm suedez-lagom (incetisor adica). Zilele trecute in Stockholm, stiam ca mi-e dor de casa, stiam ca mi-e dor de locurile astea dragi, stiam ca vreau liniste. Aici o am. Din plin. Simt ca apartin acestor locuri mai mult decat oricaror altora. Cred ca asta spune tot. Aici e casa mea.

Desi azi a fost o zi de primavara cam racoroasa, am vrut sa profitam de zilele libere si am plecat pe insula insulei, o stiti deja din alte povesti si poze. Ce a fost, vedeti in imagini. Chiar si ce a fost inainte de „duca”, acasa :).

Zile libere frumoase mai departe si o saptamana frumoasa pentru cei ce muncesc.

Această prezentare necesită JavaScript.

19 comments on “liniste

  1. provincialul din nou 🙂 si eu simt la fel. chiar si traind intr-o suburbie, mi-e mai bine si mai de suflet undeva la liniste.

    • Nu stiu, pe mine nici o suburbie nu m-ar „satisface” ca sa zic asa…in suburbie stam si noi in Stockholm dar tot ajungi la aglomeratie zilnic, mergand la munca. Ori aici e eglomerat vara, cand vin orasenii in vacanta :)). Noi atunci plecam :).

      • *aglomerat :). Oricum fara metrou, fara centru mare si aglomerat, fara mall-uri…e chiar ca la tara aici. Oriunde mergem e liniste…chit ca lipseste viata aceea boema cu teatre, concerte, cumparaturi la mall…dar eu personal o prefer pe cea pe care o am.

        • nah sa nu se inteleaga gresit…avem si noi teatru, cinema multiplex, o sala unde se transmite in direct de la Metropolitan din NY, o sala de concerte unde vin si concerte simfonice si de muzica usoara dar totul e la dimensiunile insulei, nu la dimensiunile unei capitale :).

          • Hehehe, da, Miha! Ce aveti voi pe insula, exista in fiecare centru comunal/local, pentru ca desi Stockholmul, ca si capitala, include cele 25 de comune administrativ-teritorial independente, ele dispun de propiul buget, cu dotarile aferente (o sala unde se transmite in direct de la Metropolitan din NY, o sala de concerte unde vin si concerte simfonice si de muzica usoara etc). La noi in comuna asa e, banuiesc ca toate dispun de aceleasi facilitati, la cat de uniformizat e sistemul suedez.

            • Interesant! nu am stiut. Deci nu tot omul muncitor merge la teatru si opera in centru? 😉

              Nah, noi visam la Boema care e acum la Opera mare, dar din pacate nu mai apucam…ne-am trezit prea tarziu. Dar avem planuri sa ajungem si acolo macar o data. La fel si cu teatrul de stat, acela din Sergelstorg. Sau la circ in sala, nu numai in cort. Si la un concert simfonic (am ascultat numai la radio, in direct deocamdata) in Syockholm. Dar nah, pentru asta nu m-as muta „la oras”. 🙂

      • Pai cred ca depinde de oras, Miha. La noi suburbiile sunt foarte liniste si provinciale, desi Melbourne este un oras mare. Dar densitatea populatiei este foarte scazuta. Nu vad diferente mari intre suburbia in care locuim acum si oraselul ala mic in care m-am nascut eu, din punctul asta de vedere. Iar cu joburile … pai la noi orasul e o mixtura – zona rezidentiale cu rural si industrial, nu e concentrat tot intr-o anume zona. Asa ca oamenii de obicei se muta in functie de locurile de munca, putini cei care chiar lucreaza in city downtown. Dar aprob: prefer un oras mic si-mai-neaglomerat! :))

  2. *din noI 😛

  3. Am scris vreo doua paragrafe si am pierdut … 😦
    No. Ideea e ca depinde de oras. La noi Melbourne-ul e un oras destul de mare, dar cu densitate medie de populatie destul de scazuta … se intinde mai mult pe orizontala, deci suburbiile chiar au aerul ala provincial, linistit si cuminte.
    Iar in privinta joburilor … iarasi, aici sunt intercalate zonele rezidentiale cu cele industriale sau rurale, deci nu toata lumea merge la serviciu in buricul targului, dimpotriva.
    Nu neg, ba chiar aprob, sunt pro oras mic, clar mai putin trafic si mai putina agitatie per ansamblu. Insa asa, in mare, viata de suburbie aici, unde locuim, e destul de aerisita si calma. 🙂

    • Asa spun si cei care traiesc in Stockholm :). Si Stockholmul e tot asa, se intinde pe orizontala. Ovi de exemplu trece numai strada, habar nu are ce e agitatia. Dar nah, e execeptie. Plus ca acolo stam intr-un bloc, nu e deloc ce mi-as dori. Probabil ca la casa e ceva asemanator. Dar tot nu e Gotland :).

      Ovi a primit oferta de job acolo, nu vrea. Desi profesional ar fi un pas inainte si multe avantaje. Dar balanta inclina incoace. Dar e clar ca depinde de la om la om. Altul ar fi acceptat cu draga inima…;).

      • Pe mine Stockholmul ma fascineaza, pentru ca desi e capitala europeana, asa cum este impartit imi da posibilitatea sa calatoresc in spatiu in decurs de cateva minute si sa trec alternativ de la conglomerari de blocuri la terenuri virane imense, lacuri, paduri, ogoare si iar palcuri de case sau chiar casute disparate, dandu-mi senzatia de diversitate si chiar localizare geografica diferita, chiar daca ma aflu in cadrul aceleasi comune din cadrul aceleasi capitale. Si e fascinanta varietatea de alegeri de locatii, fara sa percep asta ca pe o mutare dintr-un oras in altul. Acum spre exemplu, sunt tot la mine in comuna, dar in partea de sud, la distanta de 35 de minute de mers cu autobuzul. Locatia aleasa este o plaja la Marea Baltica. Traseul pana acolo – de-a lungul a hectare intregi de padure, lacuri si ici colo casute disparate. Si de data asta am parcurs cam 20 de kilometri pentru asemenea distractie. Dar am si alternativa mult mai scurta cand pot sa traversez doar soseaua care separa viata tumultoasa a blocurilor comunei de linistea din adancul padurii de vizavi. Si astfel nu mai preget sa ma minunez de splendoarea naturii si mai ales de cum e ea conservata de suedezul de rand. Si pe buna de dreptate. Desi nu e foarte spectaculoasa. Doar prin simplitate si repetabilitate, care creeaza, in fapt, momente unice, la indemana si de dorit, de fiecare data.

        • Da, cred ca pentru cineva crescut in Bucuresti e foarte OK Stockholmul. E ceva deosebit, recunosc cu mana pe inima. Dar cum am spus, nu e pentru mine :)). Eu am crescut in locuri mici si linistite. Eram tare curioasa de impactul acesta cu capitala Suediei, banuiam cam ce sentimente o sa am. 🙂

          Dar inteleg perfect pe cei care simt altfel :).

      • Pai si pe noi ne trage balanta, concret, altundeva, deja … 🙂 La si mai pace. 😛

  4. Am tot vrut sa zic: ce bine ca va ajuta mama ta pana treci de momentele cu plecarile de acasa. Nu are si alti nepoti care ar revendica-o? 😉

  5. Noi locuim la sat…….si ne place. Abia cunosc doua strazi si gara centrala din Stuttgart capitala landului. In oraselele din jur gasim cam tot ce dorim asa ca nu mergem la centru decat o data in an, daca. Ca sa parafrazez „domiciuliul meu e la tara” (resedinta mea de vara e la tara- recunoasteti melodia nu?)

    • Noi nici macar asa ceva nu avem Ceska. Visby e capitala insulei :). Daca vrem capitala, trebuie sa mergem in Stockholm, sa stam la hotel…am fost de cateva ori. Asa ca la noi e la tara mereu :). Si imi place la nebunie!

  6. Scriu iar ca mi-am amintit…toata insula are 56 000 locuitori. Visby in jur de 25 000. Nu am locuit niciodata intr-un oras atat de mic. Sunt o fata de oras mic de provincie, dar tot avea 65 000 deci mai mult decat insula toata. O suburbie din Stockholm are in jur de 60 000, deci cam cat un oras adevarat. Cam astea sunt diferentele. Si de aglomeratie, desigur :).

    Azi am biciclit si de fiecare data cand fac asta, mi-e drag de tot de orasul asta. In Stockholm nu as avea curaj. Aici in schimb e atat de lejer…copiii merg la scoala cu bicicletele, sau pe jos, sau cu rolele, triciclete. E o lume aparte pentru copii.

    In Stockholm si in suburbii e agitatie. Lumea merge dimineata la munca, sunt statii de autobuz (le vad in fiecare dimineata) si plin de autobuze care circula la cateva minute. Aici avem doua autobuze (in tot orasul, sunt doua numere) care merg o data la o ora. Pot ajunge in oras pe jos, de la noi dureaza vreo 40 minute ca stam mai departe de centru. dar cu bicicleta in 20 minute sunt acolo. La munca, vara, ma duc cu bicicleta zilnic. Deja mi-e dor…11 km dus-intors. O ora si ceva de biciclit, e ceva ce-mi place la nebunie. Sigur iarna e mai problematic, masina sau autobuzele sunt singurele posibilitati…dar nu am avut probleme.

    Nu sunt fata de capitale, e clar. 🙂

Lasă un răspuns

