28 comentarii

avantaje

Azi am avut primul laborator. Mie mi s-a parut cam plictisitor, materia asta o stiu practic din laborator, am muncit 4 veri si luni bune in plus cu unele chestii ce le facem acum. Chiar si la cursuri e plictisitor, sunt multe lucruri pe care le stiu. Lucky me, imi va fi mai usor la examen…

Dar voiam sa va spun despre laborator. Ce imi place tare mult e ca mereu ne facem analize noua. Adica ne luam reciproc sange si apoi ni-l analizam. Azi am avut o colega care a lucrat toata vara la prelevare de sange, la un laborator. Ne-am lasat pe mana ei cu toate. Are o mana usoara, nici nu am simtit nimic… Nu stiu cine i-a luat ei sange, o fi fost vreo curajoasa🙂. Sangele prelevat din vena l-am folosit la analiza VSH (viteza de sedimentare a hematiilor) sau SR in suedeza.

Eu insa am fost cea care am luat sange capilar, din deget, la cateva colege. Desi lumea zice ca e mai greu (mie mi se pare floare la ureche) mie mi-a iesit din prima la toate colegele si am putut sa ne analizam nivelul de glucoza si CRP (Proteina C reactiva) din sange. Aparatele sunt mici si dragute, metodele simple de tot, nu ne intalnim in laborator cu asa ceva.🙂

Partea cea mai distractiva insa, a fost ca dimineata (desi am avut laborator dupamasa) am mers la scoala cu borcanelul de urina personala. Trebuia prelevata urina de dimineata, dupa minim 4 ore de incubare in vezica urinara. Eh, dar cea mai grea parte a fost sa fac rost de un borcan…pana la urma am constatat ca ramasese un borcan gol in camera, de anul trecut, ii lipsea doar un capac. Capac pe care l-am luat de la un alt borcan cumparat ieri, in acest scop🙂. Asa ca dimineata am facut pipi in borcan, l-am impachetat frumos (scociuit, pus nume, pus in punga, pus in plasa) si l-am depozitat in frigiderul din laborator.🙂 Dupamasa l-am folosit frumos (pipiul) sa vad daca rinichii mei functioneaza bine. Cica da, daca sunt un bun meserias🙂. Ne-am uitat la microscop la sedimentele din urina, dupa ce am facut statusul de urina in alt aparat simpatic, pe care il stiu din laborator.

Maine avem alt laborator, ne vom studia timpul de coagulare a sangelui (impropriu numit timp, e o masura standard a timpului de coagulare). Analiza se numeste in romana PT-AP iar in suedeza PK-INR. Metoda este o analiza de rutina la persoanele care sunt sub tratament cu antigoagulante. In Suedia se practica tratamentul cu medicamentul Waran, e un tratament folosit la cei care au probleme cu inima (fibrilatii, valve artificiale, risc de tromboze, etc.) si e un tratament urmarit la nivel national. Toti pacientii care sunt cu tratament de Waran sunt monitorizati periodic cu aceasta analiza, e foarte importanta.

Peste doua saptamani ne vom intepa iar ca sa ne vedem nivelul de lipide din sange. Voi reveni atunci.

Avantaje, nu?😉

sursa fotografiilor: 1 si 2.

28 comments on “avantaje

  1. Da, avantaje ca iti faci analizele pe gratis.
    Era o vreme in care ne relaxam luand sange din vena…cui statea. Crazy us. faptul c-am facut si o astfel de scoala mi-a oferit multe posibilitati.Printre care acela de-a- mi administra singura B-uri cand am nevoie sau orice alt preparat injectabil.
    Bucura-te de perioada asta. E una foarte frumoasa. Tu faci doar laborator sau treci si pe anatomie patologica pe la morga?

    • Analizele aici sunt gratis.🙂 Nu exista analize pe care sa le platesti🙂. Numai ca ai nevoie de trimitere de la medic, altfel nu ti le face nimeni. Asta e avantajul.🙂

      Nu cred ca mi-as putea face singura injectii. De fapt noi nici nu invatam asa ceva…doar sa prelevam sange, atat.

      Eh, perioada ar fi frumoasa, daca as fi eu la mine acasa, nu singura cuc, departe de copii si de sot…incerc sa le iau asa cum sunt, ar fi trebuit sa ma obisnuiesc ca e al treilea an dar degeaba…tot ce imi doresc e sa fiu acasa, sa muncesc…dar mai am de tras anul asta…

      Laborator fac, dar implica foarte multe specializari, pe care le invatam in scoala. Am facut patologie clinica anul trecut, atunci cand am fost la Stockholm am facut practica in laborator de patologie. Nu are de a face cu morga, doar cu prepararea tesuturilor din organele prelevate, asezarea lor pe lame si apoi colorarea lor, pentru ca apoi medicul patolog sa le studieze. E foarte interesant si mi-ar fi placut, dar din pacate in Visby, unde locuim noi, nu este parte de patologie, totul se trimite la alte laboratoare…

      Meseria se numeste pe engleza Biomedical Scientist. Cum spuneam specializarile sunt multe…microbiologie, imunologie, patologie, biochimie, hematologie, coagulare, banca de sange, farmacologie, toxicologie, genetica, virologie…si cred ca mai sunt. Eu vreau sa iau partea de chimie, hematologie, coagulare si banca de sange. Microbiologia e separat, mi-a placut si asta, am facut practica anul trecut.

      Tu ce scoala ai facut?

      • Imediat dupa ce am terminat liceul am facut 3 ani de post liceala cu practica pe toate specializarile, 3 ani superbi. Mi-am luat diploma dar n-am folosit-o niciodata. Si apoi am mers lafacultate si m-am mai diplomizat odata….in cu totul altceva
        Imi pare rau ca n-am facut medicina
        Asta e….

  2. Asta imi aminteste de patania unei batrane, care a facut pipi pentru analize intr-o sticluta in care fusese esenta si a bagat-o in frigider. Dimineata, in loc sa ia sticla cu pipi, a luat-o pe cea de langa, care avea esenta. I-au iesit analizele foarte bune. :))
    Abia cand a vrut sa faca prajitura si a vazut ca avea pipi in sticluta a realizat ce bine se facusera analizele. :))

  3. Salmi, ce fain ca va faceti analizele intre voi.
    Vienela, what??? :))))))))))

  4. wow, ce interesant!

    Intrebare: Proteina C reactiva, din sange, cum poate fi intrepretata? tin minte ca era pe o analiza, cea cu sange din degetel, si la fetita era f. mare. (sper sa nu fac vreo confuzie).

    • O valoare foarte mare a CRP indica o infectie bacteriana. CRP la copii se ia in special pentru a diferentia infectia bacteriana de cea virala. Depinde de la laborator la altul (mai precis de la un aparat la altul) dar ce stiu eu e o valoare CRP❤ e OK. Una intre 3-50 indica o posibila infectie virala. Iar una care sare peste 50 poate indica o infectie bacteriana.

      Spun poate, pentru ca eu nefiind medic, nu pot spune un diagnostic, sunt si alte cauze care pot da CRP ridicat. Nu se pune un diagnostic numai pe baza unei analize, ci pe un tablou clinic plus analize. Dar intrepretarea simpla a CRP-ului asa am invatat-o.😉

      • mi-am adus aminte. Testul facut in Ro era Hemoleucograma, aveam raspuns in 20min, si erau maimulti indici. Pe baza astuia + a inca a 2 indici mari ( dubli unii, tripli altii) am primit antibiotice.

        Interesant domeniu ti-ai ales;)

        • Am inteles. Hemoleucograma e alta analiza, adica e un set de analize: hemoglobina, leucocite, trombocite, hematii si altele. A fost materia ce am facut-o in primavara, ultima din anul doi-hematologie.😉

          Multumesc, imi place si mie!

  5. Ce fain Mihaela ca faceti testele unul pe altul:)))
    Am facut si noi la anatomie si fiziologie cu sange si urina da’ erau fake:(((. Singura chestie reala a fost ca mi-am vazut la microscop celulele obrazului:))) lol
    Azi am intrat in vacanta si am terminat cu anatomia si fiziologia si sunt un pic trista ca am terminat, mi-a placut foarte mult, disectiile, vizionarea cadavrelor, testele din laborator…mai ca imi pare rau ca de acum o sa invat mai mult de organizare si legislatie in domeniul medical. Hihihi daca ma mai gandesc mult parca vad ca o sa schimb directia:)) ceva medical research:))) Am vazut ca studentii mai tineri spun cateodata cand sunt intrebati in ce directie vor sa o ia ca inca nu stiu, se gandesc la mai multe optiuni, dar eu la 41 de ani ma gandesc ca e cam tarziu sa o tot schimb.

    Ce fain ca mai un pic si terminini. Ce face un Biomedical Scientist, si cu precadere partea pe care ai ales-o tu?

    xo
    Oana_B

    • Da, inca de anul trecut, de când am început specialităţile ne-am studiat pe noi.😉 Mai întâi au fost bateriile de pe maini, din saliva, apoi ne-am uitat la microscop la sângele nostru, tras pe lama😉 . Ne-am numarat manual leucocitele, a fost fain.

      Ce structura are anul la voi, de acum aveţi vacanţă?

      Biomedical scientist sunt Ioana(Sanzi) şi Mirela, din Florida. Numai că la noi e mai complexă pregătirea. Facem şi microbiologie, patologie, banca de sânge, care am înţeles că în SUA nu intră în programa. Dar asta vom face, vom lucra în laboratoare, fiecare pe domeniul pe care îşi vă alege în ultimul semestru. In principiu fiecare ştim deja, aproape toţi am lucrat peste vară şi cam fiecare şi-a ales sa muncească în domeniul în care vrea mai departe.

  6. Aha ok.
    Clasele sunt in functie de programul la care te inscrii si de structura scolii. Eu am fost in cursurile obligatorii de dinainte de intrarea in program si alea sunt in fiecare semestru toamna, iarna, primavara si vara. Semestru e impropriu spus ca primavara si vara sunt sesiuni scurte de 7 saptamani.

    Apropos de bacteriile de pe maini, mi-a trimis acum cativa ani o amica niste poze cu bacterii in farfuriile alea petri, dinainte sa se spele pe maini, dupa ce s-au spalat pe maini si dupa ce au dat mana cu cineva:))) Mi s-a parut fascinant ca nu dispareau cu totul nici data s-au spalat pe maini cu sapun antibacterial si se inmulteau imediat dupa ce dadeau mana cu cineva:)))

    • Aha, la voi e foarte multa diversitate. Aici anul scolar are doua semestre, foarte bine structurate, de cate 20 de saptamani fiecare. Vacanta e numai vara, iarna avem zile libere de Craciun si Revelion, An Nou.

      Cu bacteriile, cam la fem ne-a iesit si noua…de ex. aveam mai multe bacterii pe mainile nespalate decat am gasit pe colacul de la toaleta! Si asa e, chiar si cu dezinfectant, nu scapi de toate bacteriile. Partea buna insa, este ca foarte putine din aceste bacterii sunt patogene, adica provoaca boli. Majoritatea convietuiesc pasnic cu noi, de foarte multe chiar avem nevoie, pentru ca le distrug pe cele patogene, altfel am sta mereu cu antibioticele dupa noi🙂. Deci bacteriile sunt bune!🙂

      • Super educativ.
        Nu stiam ca suntem atat de…infecti. Pe miini🙂
        Si nici ca bacteriile bune mananca unele bacterii rele.
        Ce stiam, de la vreo 2 dermatologi, ca nu e sf. lumii daca ma spal pe miini doar cu apa, si nu cu sapun ( aveam o dermatita de contact urata, am fo suspectata si de spalat obsesiv-compulsiv pe miini, haha). Si da, dupa ce renuntai la sapunuri ( fol. unul lichid, din cand in cand, si evident e acasa) s-a calmat pielea.

        Pe de alta parte, e logic – vazui copii la tara/in tabere de tigani care abia aveau apa de baut…

        • Pai tu omorai bacteriile bune cu sapun, iar cele rele se inmulteau mai repede decat cele bune (asa-s ele, mai proliferative ;)) si de acolo dermatita.

          Aici sunt foarte multi alergici si astmatici si se spune ca totul vine de la igiena super cu care ne-am obisnuit, omorand astfel bacteriile bune. Ca in tarile mai sarace, nici vorba de alergii si alte boli din astea „domnesti”🙂.

          • eu sunt alergica. Am intoleranta la anumite chimicale, metale, praf, mucegaiuri etc. ,Testele pt contactul cu subst. chimice nu le-am facut, atunci se faceau numai intr-un singur spital in ROmania, si doctorita mi-a recomandat precautie. Reactiile apareau in principal pe miini dar nu numai (si inca apar, dar fol. manusi in caz de necesitate). In rest, cu o reducere completa la contactul cu ele s-a imbunatatit brusc viata – pastrand controlul alergiilor.
            Un alt lucru colosal pt corpul meu a fost mutarea intr-un oras mai putin poluat.

            • Inteleg, la alergii nu ma pricep, tin de sistemul imunitar si nu am aprofundat prea mult. Poluarea are mult a face cu alergiile, e foarte bine ca at putut sa va mutati.

              • oricum, e f. interesant mecanismul bacteriilor. Captivant! Sa mai scrii,da?
                (ma gandesc la bacteriile de care avem nevoie,alea bune cum spui tu).

                • Despre bacterii nu mai am ce scrie…cursul l-am facut anul trecut, nu ma voi specializa in microbiologie…iar sa scriu despre alte lucruri, as transforma blogul intr-unul stiintific si nu vreau😉. Dar vor mai fi chestii interesante ce le fac la scoala…

  7. articolul asta imi da fiori reci de gheata pe sira spinarii cand imi aduc aminte ca trebuie sa-mi fac nenorocitele astea de analize la fiecare 3 luni. Nu mi-e deloc frica de ac, dar de rezultate am o adevarata fobie. Dupa vreo doi ani in sfarsit mi-au iesit bine acum in vara, dar tot nu ma lasa in pace.

    • Astazi am avut un curs despre diabet si m-am gandit la tine😉.

      Despre care analize vb, ca sunt mai multe aici in postare…

      • ma refer la cele de sange, trebuie sa fac tabloul complet si cele legate de fier. M-au gasit cu anemie din cauza deficientei de fier pe care in sfarsit au reusit s-o corecteze. Pana la urma se pare ca ar fi alpha-talasemie, dar oricum nu mi-o pot trata asa ca asteapta sa imi iasa analizele prost ca sa-mi trateze simptomele.

Lasă un răspuns

