8 comentarii

studentia si tehnologia

In prima mea studentie am stat in camin. Clujul, orasul primei mele studentii, se afla la 90 km de orasul meu de bastina. Traiam pe banii parintilor, pentru ca in acea vreme nu exista alta metoda de intretinere in timpul studentiei. Nu te angaja nimeni ca student, nu puteai lua bani imprumut ca sa traiesti din ei si apoi sa ii dai inapoi cand incepi sa lucrezi, nu aveai cum te intretine singur. Dar suma ce o primeam lunar trebuia gospodarita cu grija, sa ajunga de la o luna la alta. Trebuia sa imi cumpar cartela (am mancat destul de des la cantina, erau unele care aveau mancare buna si dupa dec. ’89 nu mai erai obligat sa te duci sa mananaci la cantina de langa camin), sa mai mananc si pe langa (cartela acoperea pranzul), sa imi cumpar carti de curs, in plus cate o haina, carti de citit daca economiseam. N-am dus lipsa de nimic in mod special, mai primeam mancare de acasa si cum stateam 4 sau chiar 5 in camera (da, o camera in care in mod normal ar fi incaput max.2 persoane) mereu aveam mancare in cutiile din geam. Apoi am fost rasfatate, am avut si frigider in camera…a fost frumoasa viata de camin.

Invatatul in sesiune era o adevarata aventura, daca nu erai obisnuit sa fie cineva in camera in care invatai. In prima sesiune am fost acasa. Deh, obisnuita sa invat in liniste, am zis ca e OK sa stau 4-5 zile acasa, cu mancare facuta de mama…nu mai tin minte exact pentru cate examene am invatat acasa dar stiu ca mi-a lipsit cineva cu care sa ma consult la tot felul de chestii pe care le citeam prin cursuri, nivelul universitar nu era cel de liceu. Nu exista niciun fel de tehnologie pe vremea aceea, nu aveam mobile. Ca sa vorbim acasa mergeam la posta si stateam la coada la telefoanele publice unde se vorbea numai cu moneda si aparatul le papa ca pe painea calda…

De cand am ramas prima data in camin sa invat, s-a produs revelatia. Eram de obicei 2-3 in camera, una ori mergea in sala de lectura, erau care plecau acasa sa invete, era liniste caci toti erau in sesiune si invatau, dar aveam cu cine ma consulta si a devenit o obisnuinta. Aveam si multe materii cu calcule, probleme, formule, reactii chimice…deh inginerie chimica. Ce mai, invatatul in camin in sesiune era ceva special.

Acum nu stau deloc in Kalmar sa invat. Nu pot, ma simt ca intr-un loc strain, in care stau provizoriu. In schimb, nu m-ar ajuta la nimic, pentru ca stau singura. Sa invat la biblioteca nu pot, acolo m-as mai intalni cu colege…dar nu am putut niciodata sa invat in locuri publice. Intre noi fie vorba, acasa invat numai in dormitor. Nu ma intrebati de ce, dar in living mereu imi atrage ceva atentia, chiar daca sunt singura acasa: ba motanul, ba o pasare care zboara pe afara, ba lume care trece pe alee, biciclete…din dormitor nu vad pe geam, asa ca e OK.

Tehnologia e o chestie misto. Pentru ca e ajutorul numarul unu in colaborarea mea cu o colega poloneza cu care m-am imprietenit de la inceput. Cu ea schimbam mesaje de “colaborare” in timp ce invatam pentru examene via net, aproape online, pentru ca o facem pe FB. Multe material de curs sunt pe calculator, asa ca sunt in fata lui aproape tot timpul cat invat. Recunosc ca pentru mine e o colaborare mai mult decat benefica, ma ajuta sa imi clarific multe lucruri din materie si cred ca si reciproca e valabila. In plus, scriu in suedeza si ma ajuta si mai mult in cazul in care cartile sunt in engleza si trebuie sa ne mai lamurim si cu asta. Chiar nu stiu ce as fi facut fara ea, pentru mine e esential sa discut lucrurile cu cineva.

Pot sa spun ca tehnologia mi-a salvat studentia🙂

8 comments on “studentia si tehnologia

  1. Buna, Mihaela,prietena mea virtuala! Nu te-am mai vizitat demult, din acelasi motiv nesuferit, nu-mi ajunge timpul. Ce frumos este sa mai „recitesti” capitole vechi din viata, sa vezi cum isi gasesc frumos locul cuvenit in mozaicul vietii noastre. Ma bucur ca esti bine, mai ai un pic pentru a ajunge la capatul altui drum greu din viata ta unde vei avea parte de satisfactia eforturilor tale. Dupa aceea alte si alte drumuri…Pot sa spun ca tehnologia asta mai are si alte merite: te-am cunoscut pe tine, de exemplu
    D-abia astept sa citesc si despre bunicii tai, mi-ar face mare placere. Fetele ce fac? Va pup si va imbratisez cu mare drag, iar tie iti doresc multa bafta!

    • Irina, draga mea, te astept cu drag oricand, aici in casa mea virtuala. Si in cea reala desigur, daca ajungeti vreidata prin nord.

      Da, cred ca imbatranesc :)) de imi aduc aminte de tinerete, copiii cresc…dar cred ca stii la fel de bine ca mine cum e…

      Asa e, tehnologia ne-a dat multe avantaje. De exemplu mie mi-a dat chiar si un sot🙂. Pe langa atatia prieteni virtuali tare dragi. Dintre care unii mi-au devenit prieteni reali!

      Fetele sunt bine, multumesc. Sper ca si ale tale la fel. Cred ca se impune un post si despre ele, prea am acaparat blogul :)). Promit, mai ales ca de luni voi avea (sper) mai mult timp liber.

      Multumim de urari, le intoarcem inmiit. Va pup!

  2. Buna, Salmi! In urma cu ceva timp am salutat initiativa blogului tau. Imi aminteste de momentele in care tineam un jurnal…..tinerete!
    Sunt in Suedia de la 1 august.Ma aflu in situatia ta si a sotului tau-eu medic, sotul meu nu. Am ramas impresionata ca au platit cursul de limba suedeza si pentru sotul meu, desi nu aveau obligatii de nici un fel….
    Am lasat acasa un fecior de 21 ani pentru ca are el ideile lui….dar, mai ales pentru ca trebuie sa-si termine scoala.

    • Bine ai revenit pe blogul meu si bine ati ajuns in Suedia! In Kiruna pana la urma? Fain de tot ca au platit suedeza si pentru sotul tau, eu n-am avut norocul asta…

      Mult succes si te astept cu drag aici, oricand.

  3. am vazut cu ochii mei cat de mult inseamna sa inveti aici!!!!
    in fiecare zi ma intreaba cineva de ce am ales Suedia….. nu stiu! a venit intr-o noapte.
    Sotul meu a crezut ca glumesc si abandonase ideea dupa vreo 8 luni de asteptare. Eu stiam ca merit!
    Asa ca…..ma aflu aici, ma bucur de fiecare zi care pare monotona pentru caracterul meu latin, ma linistesc cand vad lacul de lanca bloc si padurea verde in care e mare galagie…..pasarile simt toamna mai tarziu….stiu ca am facut cea mai buna alegere!!!!!!

    • :)) Noua societatea asta ni se potriveste ca o manusa, pentru ca suntem mai linistiti din fire…iar natura si linistea ne place tare mult. Sa va simtiti bine in noua voastra tara!

  4. Eu nu voi intelege niciodata cum reuseste baiatul meu sa invete cu muzica data la maxim, de am impresia ca pica geamurile. Si asculta hard rock! Eu nici sa gandesc nu pot in asemenea conditii… Cum sa retin ceva? :))

    • In liceu si eu faceam probleme la mate, fizica si chimie, numai si numai pe muzica. Pe vremea aceea nu aveam altceva decat europa libera, dar aveau duminica topurile americane si britanice…mama ce muzica faina ascultam!

      Dar nu, de invatat teorie nu puteam cu muzica. Acum am materii numai teoretice, deci nici vorba de muzica :)).

Lasă un răspuns

