16 comentarii

banca de sange

De ieri am inceput practica pe banca de sange. Ceva cu totul nou pentru mine si imi place. Ieri am fost toata ziua in sala unde se doneaza sange, am asistat la introducerea noilor donatori, la tot procedeul de inregistrare si prelevare de sange, am si scos acul, am sigilat si apoi am inregistrat punga de sange si am pus bandajul pe mana la final la vreo 3 sau 4 donatori. Azi am fost acolo in prima parte a zilei ca apoi sa merg in continuare sa vad ce se intampla cu sangele donat.

Si iata!

In fotografie se vede cum se filtreaza sangele, ca sa ramana fara leucocite. Leucocitele nu au nicio importanta in transfuzie si chiar incurca. Apoi sangele se centrifugheaza si se separa in eritrocite si plasma. Eritrocitele sunt cele care se transfuzeaza in mod normal, dar uneori e nevoie si de plasma. Plasma de la femei nu e buna pentru transfuzie la pacienti (in timpul sarcinii se dezvolta anticorpi) si se foloseste numai pentru medicamente. Se trimite la o firma suedeza care se numeste Octapharma.

La fiecare donare de sange se fac analize de hepatita (B si C), HIV si sifilis, hemoglobina (care trebuie sa fie peste o anumita valoare ca sa poti dona mai departe) si la donatorii noi se face un test in plus de verificare a grupei de sange si a RhD, plus un screening de anticorpi cat si HTLV (e un virus care da leucemie si se transmite prin limfocitele T prin transfuzie de sange). In plus sunt multe lucruri de care un donator trebuie sa tina seama si sa anunte banca de sange inaintea unei donari. E o brosurica intreaga🙂.

Femeile au voie sa doneze de trei ori pe an si barbatii de 4 ori pe an, daca sanatatea le permite. Dupa ce au donat sunt serviti cu „fika”. Aici in Västervik li se da suc, dulciuri si ceva snacks. In Visby am vazut ca li se da si cafea si sandwich-uri in plus. La sfarsit fiecare donator isi alege un cadou, la moda sunt acum caciulile si manusile🙂.

Zilele viitoare voi afla tot mai multe si mai multe, am sa mai povestesc pe scurt noutati.

16 comments on “banca de sange

  1. interesant … chiar interesant.

    • Cred ca pentru cineva din „afara” adica din afara sistemului sanitar, e si mai interesant. Recunosc ca si pentru mine e, desi stiam oarecum teoretic ce se intampla…

  2. Zi un pic mai detaliat, te rog, nu prea inteleg in poza cum functioneaza separarea.
    Sa inteleg ca se face asa simplu prin forta gravitationala? Ca vad ca pungile sunt atarnate la diverse niveluri.
    Ce este chestia aia de pe la mijloc, sub forma de pentagon?
    Da aia de mai jos goala/transparenta? Acolo se duc leucocitele?
    Aia de jos de tot aduna RBC+plasma?

    Aici eu n-am reusit sa donez, nu m-au primit, regulile lor de la CDC.

    • In fotografie se vede numai filtrarea. Sangele se preleveaza de la donator in punga principala, care e in partea de sus. Pentagonul e filtrul, care retine leucocitele. In partea de jos se aduna sangele filtrat, fara leucocite (eritrocite+plasma). Pungile goale se folosesc mai departe. Partea de sus (punga in care a fost initial sangele si cu filtrul) se taie si punga plina cu cele doua goale merg mai departe la centrifugare.

      Prin centrifufare se separa plasma de eritrocite (in punga) si apoi cu ajutorul unei masinarii istete🙂 se separa, adica se impart in cele doua pungi goale (mai precis plasma trece intr-una dintre pungi si din cealalta punga curge o solutie care e hrana pentru eritrocite, in punga in care au ramas numai ele).

      Doar asa teoretic e mai greu, nici eu nu am inteles pana nu am vazut cum se face…poate reusesc maine o fotografie la aparat, in timp ce separa plasma de eritrocite. Aparatul sigileaza in acelasi timp si pungile, ca sa nu existe riscul sa se intoarca plasma in punga cu eritrocite.

      De ce nu te-au primit ca donator? Eu n-am incercat, ma ia cu lesin numai cand ma uit la donatori…am si lesinat de cateva ori dupa ce mi-au luat 2 eprubete de sange…usch! De asta nu-mi place nici sa intep…

      • Ahhaaa thx de explicatii :*, foarte interesant.
        N-am putut sa donez aici din cauza de vCJD aka vaca nebuna😀. Scria pe hartiile lor ca daca ai locuit din 1980 pana in prezent in (urma lista de tari) nu puteai sa donezi. Mi-a zis ca „keep in touch”😀 poate CDC schimba regulile :))))

        • La noi in scripte😉 scrie ca virusul vacii nebune a fost intre anii 199-2000. Sunt si la noi restrictii, dar numai daca ai avut in familie bolnavi sau daca ai simtome…in Suedia nu a fost niciun caz. Nu stiu cum e cu reglementarile pentru emigranti insa, am sa vad daca scrie ceva🙂.

  3. Ce draguta mi se pare chestia cu darurile.
    Aici se dadeau ceva bonuri de masa parca si facilitati pe mijloacele de transport, dar s-au scos din cate stiu eu. Inutil sa-ti zic ca de atunci si cantitatea de donatii a scazut rau😦.

    • Sa stii ca si aici se dau ceva bonuri (poti sa le folosesti la diferite magazine, nu numai alimentare) daca nu vrei produse. dar azi si ieri toata lumea a dorit produse🙂. Valoarea lor e undeva in jur de 40 de euro.

      Nu stiu cum ar fi aici daca nu ar fi compensatii, habar nu am. Nu cred totusi ca lumea e atat de saraca sa vina pentru suma aceea sa doneze sange…multi o fac ca sa faca un bine, sa urmeze traditia tatalui sau al mamei…cel putin asta am auzit ieri si azi.😉

  4. Imi place la nebunie locul tau de munca🙂

  5. Am fost si eu sa donez o data si m-a alungat razand doctora: nu te vezi cum arati? Vrei sa lesini pe aici? Mai pune macar 5 kg pe tine si apoi poti veni. :))

  6. Interesant. La cat se centrifugheaza? 1000Xg pt 10 minute? (ma verific doar sa vad daca am raspuns bine la tenta ;-))) Pt ca zau n-am gasit info pe net.
    Si pe mine m-au alungat o data in Ro ( pt ca sunt ,,slaba”) . Data urmatoare m-au luat – si stii ce? tipul voinic de langa mine era verde(efectiv!) iar eu am fost ok, a mers si repede. ))) In ro am primit bere si crenvursti si alimente. (bere la ora 7 dimineata, in loc de sangele dat…. a fost chiar haios…eram mai multi prieteni si ne-am distrat)
    Miha vad ca esti pe full fart. Toata stima!

    • BAS testul in gelkort se centrifugheaza 10 minute la 150-500 g dupa ce a stat la incubat pa 37 grade celsius 15 minute. Daca faci BAS test in eprubete, nu mai tin minte cum se centrifugheaza…cred ca tot asa.

      Hahaha, era bere cu alcool???? De dimineata! :))) Aici n-ai incercat sa donezi?

      Spor la scoala, cum mai merge? Ai inceput cultura de celule?😉

  7. da, era bere Ciucas,de Brasov, buna-buna ))) Cu scoala merge schiopatand. Am picat examenul si a doua oara, cu 2 pc.. Si al doilea ex l-am picat. (((( Nu prea ma descurc , se pare. O sa incep cu celulele saptamana asta, am primul föreläsning. Cam asa. Pup si o saptamana buna.

    • Oh, imi pare rau…2 puncte suna nasol tare…adica iti e ciuda pentru asa putin sa pici un examen…cand mai poti sa le dai? Eu am sambata viitoare examenul restant…azi am avut proba practica pe banca de sange, mi-a picat cel mai complicat sange posibil…am de scris o tona si apoi de facut prezentarea orala, la care am de explicat cate in luna si in stele, plus ca pot primi intrebari dubioase…usch! Sunt in priza cum se spune…

Lasă un răspuns

