8 comentarii

de laborator

N-am mai apucat vineri sa postez nimic, nici in weekend, zilele sunt din ce in ce mai scurte…la propriu si figurat.😉

Am scris vineri postul dar abia acum, cand m-am urcat pe vaporul care ma duce spre ultima mea saptamana de practica, am ragaz sa il public. O fac repede, pana nu pleaca vaporul si pierd semnalul de internet. Iata:

Va promiteam sa revin cu niste fotografii din laborator si cu mai multe povesti despre ce se face la banca de sange.
Azi am mai invatat ca atunci cand un pacient care are nevoie de sange si are anticorpi in plasma care ar putea reactiona cu eritrocitele donatorului , trebuie mers mai departe cu analizele si vazut despre ce anticorpi e vorba. Pacientul poate primi sange numai dupa ce se clarifica asta si se alege sange de la un donator caruia ii lipsesc antigenii respectivi.
Caz concret: o pacienta care are un tip de anticorpi in plasma, care insa erau in mod normal fara probleme. A primit sange in mai multe randuri, nu stiu din ce motive. Azi avea nevoie din nou de sange, din cauza hemoglobinei scazute. Insa la controlul de rutina de azi, au aparut noi anticorpi primiti probabil la ultima transfuzie. Cum in Västervik nu se fac analize mai complicate, pacienta a trebuit sa astepte pana s-a trimis sangele la spitalul din Linköping unde se face screening de anticorpi. Eu am plecat acasa si tura de seara a ramas sa continue cu pacienta. Dupa ce vin rezultatele de la Linköping i se va cauta pacientei sangele potrivit in banca de sange si se vor face testele de incrucisare intre donator si pacient. Sper ca nu v-am incurcat prea tare🙂.

Si acum fotografiile. Cardul cu gel in care se face verificarea grupei de sange si controlul de rutina de anticorpi. Si cum arata laboratorul in care mai am de stat o saptamana:

8 comments on “de laborator

  1. Buna,te urmaresc de mai mult de un an si abia acum mi-am facut curaj sa te intreb ce studiezi? Nu reusesc deloc sa imi dau seama ce scoala faci🙂 Pupici

    • http://moodle.lnu.se/file.php/2613/Utbildningsplan_eng.pdf

      Nu stiu daca poti accesa site-ul…daca nu, o sa incerc in alt fel🙂.

      • am intrat dar nu stiu ce vrei sa imi arati🙂

        • Dacă e pagina la care cred eu ca ai ajuns, scrie despre ce facultate fac eu, cu program detaliat pe fiecare an. Nu exista ceva similar in Ro. Insa facultatea de biochimie e apropiată. Aici insa învățăm pe mai multe domenii. Suntem viitori analisti in biomedicina. Vom lucra in laboratoarele de analize medicale si banca de sânge. Pupici, o săptămâna frumoasa!

          • Ahaaaaa!!!
            Abia acum imi suna cunoscut, lucrai prea mult cu sangele si nu imi puteam da seama ce meserie vei avea, eu sunt la asistenta medicala Umf Carol Davila Bucuresti, pe unele din ele le-am facut si noi insa nu atat de amanuntit. Te pup, de asemenea si tie iti doresc o saptamana buna si usoara :*

            • Da, asistentele medicale au altfel de pregatire. Aici insa cei de la prelevari de sange, sunt tot BMA, deci intra in programa sa invatam sa luam sange de la bolnavi. Uneori suntem chemati si de asistente pe sectii sa luam probe capilar, cica ele nu su pregatire asa buna ca noi in asta…

  2. Foarte fain!!
    Cand ai zis de cardul cu gel m-am gandit initial la ce am invatat si noi (numai teoretic ca n-am lucrat niciodata cu asa ceva) despre agar gel si o procedura electrophoresis, un curent electric care separa dna-ul in gel si aliniaza cromosomii dupa marime, ei tind sa urmeze polul pozitiv si care se foloseste in DNA profiling (ca la testele de parternitate de exemplu sau se afle daca unul e criminalul sau nu) si am mai citit de asta ca se face si la western blot test unde tot asa am inteles ca separa serum proteins.
    Da’ acum inteleg ca e vorba de altfel de gel.

    • hehehe, noi am lucrat si cu asa ceva🙂. La scoala la laboratoarele de biochimie, in primul an. Metoda e folosita pe scara larga in laboratoarele de spital si chiar asa se numeste, electroforeza. E folosita la separarea proteinelor si a imunoglobulinelor. Chiar in cele doua laboratoare in care am fost eu (visby si aici) nu au, sunt mai mici. Dar am colege care au scris ca au vazut si chiar lucrat acum in practica cu asa ceva.
      Western blot e putin mai evoluat si se foloseste pe scara larga pentru separarea anticorpilor. Asta l-am vazut numai teoretic si eu.

      Gelul acesta folosit la bancile de sange separa sangele aglutinat (precipitat, adica cel care da reactie pozitiva cu reactantul sau cu sangele donatorului, depinde ce analiza faci). Separarea se face prin centrifugare.

Lasă un răspuns

