10 comentarii

traiesc

Am reinceput sa imi reiau una din activitatile dragi lasate in paragina in urma cu doi ani. M-am reinscris la sala si am reinceput miscarea, merg deocamdata la jympa, un fel de gimnastica pe muzica, cam ceea ce fac cei din grupul din fata in clipul de mai jos:

Am ambitii mari, dupa ce imi vin in forma, vreau sa merg la zumba, spinning si dans fuego, poate step si yoga, core…dar asta probabil in toamna candva.

Si pentru ca se impunea demult o vizita la dentist, iar aici nu se poate altfel decat daca te inscri ca pacient la dispensarul stomatologic, ei te inscriu la un dentist care are timp de tine, am facut si eu asta alaltaieri. Au fost tare promti (m-am inscris pe net dimineata), m-au sunat la telefon la doua ore dupa ce m-am inscris si m-au programat deja a doua zi, adica ieri. Asa ca ieri am facut cunostinta pentru prima data, personal, cu sistemul stomatologic de stat suedez. Pana acum fusesem cu fetele doar, la controlul lor anual si acum vreo 3-4 ani cand am avut o urgenta (imi cazuse o plomba) dar atunci nu au facut altceva decat mi-au plombat maseaua.

Cand am ajuns, asistenta m-a luat in primire, m-a chinuit cu vreo 4 filme si a venit si dentista. Cand a intrat pe usa m-am intrebat daca chiar a terminat scoala, atat de tanara parea. O ora m-a tinut cu gura deschisa, isi tot cerea scuze ca trebuie sa se uite foarte atent la filme si la fiecare dinte si masea in parte. Mi-a verificat mai intai tegumentele, apoi gingiile cu ceva ascutit, asta m-a durut putin…mi-a zis ca sangereaza pe alocuri, ca e gingivita. M-a inscris la igienist, am programare in aprilie, sa imi dea jos tartrul care cica ar inflama gingiile. Mi-a recomandat sa folosesc regulat ata dentara, eu o folosesc dar nu regulat.

Apoi a cerut inca 4 filme, si in timp ce se uita la ele si la dinte in parte, ii dicta asistentei care scria in jurnal. Astfel ca totul va ramane scris acolo si indiferent ce doctor ma va prelua in viitor, sa nu ma ia de la zero. Stiau de altfel ca am fost la urgenta si mi s-a plombat o masea, scria in jurnal :).

Peste 3 saptamani ma duc iar, atunci vom face planul de lucru :). In principiu mi-a spus ca mi-ar scoate o masea de minte (eu nu vreau) dar se va consulta cu un coleg inainte (aici medicul cere a doua parere :)) si am trei carii urgente de plombat. O sa vad si cum o sa am bani…costa mult dentistul in Suedia…plus igienistul. 😉

10 comments on “traiesc

  1. Ce-o fi cu moda asta sa scoata maselele de minte? Inteleg daca e cariata dar daca e sanatoasa de ce trebuie sa o scoata 😀

    • Oana, eu am toate 4 maselele de minte de la 18 ani iesite. Asta e cea mai nasoala, a iesit direct cariata. In Ro am avut noroc de o dentista care a vrut sa il salveze, mi-a scos nervul si a plombat-o. Mi-a zis si ea atunci ca nu crede ca merita investitia. Apoi am ajuns la un alt dentist, care a mai lucrat si el pe masea si a plombat-o dar mi-a zis ca urmatoarea data va trebui scoasa cu siguranta, caci e mai mult de jumate cariata si nu prea se mai poate plomba. Acum stau de o vreme cu ea cu gaura, cred ca s-a tot accentuat. Fiind fara nerv, nu ma doare, doar ca e un focar pentru restul dintilor. Cam asta ar fi povestea. Nu vrea in mod neaparat dentista sa o scoata, mi-a zis ca pur si simplu nu stie ce hotarare sa ia, cum ar fi mai bine…e posibil sa incerce sa o mai tina si ea. De asta a zis ca va cere parerea unui coleg. 🙂

    • E si foarte greu de ajuns la ea, de asta nu sta plomba, caria inainteaza…e mai complicat. Dar si de scos e greu…e bagata in gingie, probabil trebuie operatie, e foarte gaurita si probabil se va rupe…mi-e groaza de oricare varianta sincera sa fiu. Oricum am sa ajung la un moment dat sa o scoata…

  2. Daca sunt in partea de sus, exista sansa ca radacinile unora sa ajunga pana in sinus. Sa te asiguri ca ai un chirurg bun, nu neaparat un stomatolog.
    Uneori se deschide acea comunicare intre sinus si locul de insertie al radacinilor , se vindeca de la sine, alteori nu….
    Ar fi bine daca ti le-ar salva fara sa le scoata,

    • E vorba numai de o masea Hapi, in partea de jos stanga. Restul sunt plombate toate, dar sunt OK.

    • Da asa e cu cele de sus, dar nu am probleme. Inca nu stiu daca e nevoie de interventie chirurgicala, daca da ma mai gandesc daca o scot acum, cred ca nici financiar nu imi permit…o sa aman mai pe la toamna cand imi intra si mie salar in cont :).

      • Salmi, nu aveti asigurari pentru interventii dentare? Din cate stiu in Germ se asigura „basisul” Adica daca vrei sa-ti faci implantari si alte „luxuri” platesti din buzunar dar daca ai de scos, plombat, tratat- se merge pe asigurare.
        Altfel si aici sunt foarte scumpe serviciile stomatologice

        • Asigurari pentru dentist nu sunt. Pentru ca ccc copiii au gratuit absolut tot pana la 20 de ani, atunci cineva trebuie sa plateasca :). Sunt insa plafoane de la care primesti o parte de bani inapoi. Peste 300 de euro poti primi inapoi jumatate din banii de materiale, intr-un an de zile. Adica suma de 300 de euro sa fi fost cheltuita intr-un an de zile. O sa vad daca eu voi ajunge la suma asta…nu am nu stiu ce lucrari de facut, sunt plombe de pus si de schimbat. E posibil ca maseaua de minte, daca e de scos si de operat sa coste mai mult…dar nu sunt sigura ca vreau sa o scot…

          In tot cazul, o sa vad cand ma duc in 16 aprilie, atunci am a doua intanire si imi va prezenta dentista planul de lucru. 🙂

  3. exact, acopera si försäkringskassan o parte.(dupa ce trece de 3000) Si poti plati cate o parte. si te programezi in fiecare luna dupa salariu…(al tau, al sotului ; ))) Merge. Al meu sot si-a facut o lucrare si a intins-o pe cateva luni. Meeerge )))) Ii faci acum si ai scapat .
    Ma bucur ca-ti merge bine. De-abia astept sa ajung sa am si eu timp sa merg la vreun sport, miscare, aerobic. Ma simt ca o baba lesinata… ))
    Te pup si succese in continuare

    • Da, asa e Ileana…sa vad daca ajung la 3000 de coroane ca nu am nu stiu ce lucrare de facut. 🙂 Apoi salar iau abia in august, poate aman pana atunci schimbatul plombelor, am de facut 3 plombe urgente si sa vad ce va fi cu maseaua de minte…

      Cum merge scoala la tine? Sper ca totul e OK. Spune daca te pot ajuta cu ceva, labbrapporter…

Lasă un răspuns

