5 comentarii

lucrarea de diploma p.1-a

E a doua saptamana din cele 10 (vorba vine, am sa va explic de ce) care sunt date pentru lucrarea de diploma. Spun vorba vine, pentru ca practic sunt 8 saptamani pana cand trebuie predata lucrarea la examinator, el are o saptamana sa le citeasca si apoi ultima saptamana e pentru examinare. Cum joia din acea saptamana e zi libera, de ziua nationala, examinarile vor avea loc luni si marti. Cu cateva zile inainte de examinare, vom primi lucrarea unei colege, la care vom fi oponenti. Trebuie sa citim lucrarea, sa punem calificative pe diferite criterii de apreciere. Tot atunci trebuie sa ne pregatim pentru examinare, ceea ce se numeste sustinerea lucrarii de diploma. Nu e ceva nou, prezentari din acestea am facut de doi ani incoace, dupa fiecare practica. Prezentarea e max. 30 minute, in Power Point.

Ce presupune o lucrare de diploma? E vorba de o lucrare practica, de cercetare, un studiu. Rezultatele obtinute trebuie adunate si facute calcule statistice, trase concluzii, scris discutii pe baza lor. Asta in cadrul unei lucrari scrise laborioase, ca un articol stiintific din domeniul medical. Avem antrenament si la asa ceva, e ceea ce am scris dupa aceleasi practici in laborator. Dar de data asta sunt mai multe calcule si e un proiect mai laborios.

Ce presupune lucrarea mea de diploma si cum am ajuns la tema? Au fost multe intrebari, colaborare stransa cu persoane de la laborator de aici. E premiera pentru ei ca cineva sa isi faca lucrarea de diploma in Visby. Toti studentii de pana acum erau tineri, isi faceau lucrarile in laboratoare mari, in cercetare. S-a plecat de la niste articole de cercetare in care se spune ca  rezultatele hemoleucogramei sunt influentate de volumul de sange din vacutainerele cu capac mov (acestea). Mai precis concentratia anticoagulantului afecteaza aceste analize. Laboratorul spitalului Karolinska din Stockholm a introdus din noiembrie anul trecut o noua regula prin care nu mai sunt acceptate vacutainerele care contin mai putin de jumatate (2 ml) sange. In Visby se accepta in continuare minim 1 ml.

Tema mea de studiu pentru lucrarea de diploma este sa cercetez in ce masura difera rezultatele hemoleucogramei in functie de concentratia anticoagulantului, adica in functie de volumul de sange din eprubeta.

Bun, toate simple si frumoase…dar pentru lucrarea de diploma aveam nevoie de un indrumator. Cineva care sa aiba doctorat in medicina de laborator sau sa lucreze in cercetare. In Visby nu exista asa ceva. Colega mea care este sefa sectiei de biochimie de aici si care a venit cu ideea, a sunat la medicul de laborator care e consultant pentru laboratorul de aici si el m-a acceptat ca studenta. E doctorand, a mai avut studenti. Nu e suedez, e din ceva tara din fosta Iugoslavie, nu stiu din care. L-am intalnit o singura data cand am fost in vizita la laboratoare la Karolinska in februarie, am stat vreo 3 minute de vorba. Martea ce vine ne intalnim din nou, vine el la Visby.

Am inceput martea trecuta, dupa sarbatorile de Paste, nestiind de ce sa ma apuc. In principiu stiam ce am de facut: sa iau sange la circa 30 persoane, cate trei eprubete la fiecare, dar diferite volume de sange in fiecare. Cine a mai luat sange stie ce inseamna. Vacutainerele (le spune si numele) sunt cu vacuum in interior, vacuum care se termina cand eprubeta e plina cu sange. Nicio problema sa iei o eprubeta plina, daca persoana are flux normal de sange. Dar ca sa opresti la jumatate sau la un sfert e greu al naibii.
Apoi am inceput sa ma gandesc cum sa fac „rost” de cele 30 de persoane. Cel mai simplu era sa iau eu sange. Dar cum????? Eu care luasem sange de la 2 persoane pana acum. Si asta in octombrie-noiembrie, cand fusesem in practica. Apoi mi-a venit o idee. Sa le rog pe tipele (doua la numar) care sunt la prelevare de sange sa ma ajute. Am facut linii cu carioca pe eprubete unde sa se opresca la 2 ml si la 1 ml. Am scris un fel de acord pentru pacientii care vor sa ajute laboratorul cu acest studiu, e chestie de etica si ei trebuie sa fie de acord in scris cu asta. Dar lucrurile au mers incet…pana joi aveam probe de la numai trei persoane. Una din ele eram eu…
Sefa de sectie a venit cu o idee. Sa spuna in sedinta saptamanala de joi ca am nevoie de persoane voluntare, dintre colegi, care sa se lase intepati si sa participe cu sange pentru studiul meu. Zis si facut! Dar acum problema era: cine le ia sange? Vineri o colega a venit la mine si mi-a zis ca ea vrea sa ma ajute, sa ii iau sange pentru lucrarea mea, iar eu nu stiam pe cine sa rog sa ma ajute acum cu intepatul si luatul de sange. Pana la urma m-am hotarat sa incerc eu, mi-a zis ca are vene foarte vizibile, e OK sa o intep fara probleme. Si  am facut-o! Am reusit fara probleme, am si fost atenta cam cand sa ma opresc si sa scot eprubeta, sa nu depasesc volumul cerut. Asa ca am prins curaj.

Va continua!

5 comments on “lucrarea de diploma p.1-a

  1. Suna bine ce ne povestesti! Bafta multa in continuare! Si imi place si caracterul de suspans al naratiunii!🙂 Ca sa ne tii cu sufletul la gura😉 Iti tin pumnii stransi, cu siguranta va iesi totul foarte bine, asa cum ne-ai obisnuit si pana acum! Sunt mandra de tine! Pupici!

  2. Multumesc mult de tot, esti o draguta, ca de obicei.🙂 Vine si continuarea, acusi. Pupici si tie!

  3. suna interesant! incep sa inteleg cam cum e cu lucrarea de diploma….cam🙂. Da, e bun semnul de intrebare… cum o fi? Dar studiul asta al tau va fi facut doar in beneficiul spitalului din Visby, sau are aplicatii mai generale?
    Oare la mikrobiologi ce se face pt o lucrare de diploma?? (cauti bacterii si virusi noi?daca e asa, merg la o gradinita, sigur gasesc;))
    Te pup si spor mare la treaba!
    Ile

  4. Studiile se publica in functie de cum vor handledarii🙂 pe portalul Diva. Da o cautare pe google si ai sa gasesti. Vezi acolo si lucrari din mikro, nu cauti bacterii si virusi noi neaparat, dar e posibil si asta🙂. Poti compara metode, poti cerceta daca o metoda e valabila pentru a studia o bacterie sau nu…sunt foarte multe teme. Am mai multe colege care isi fac lucrarile pe mikro, daca esti interesata iti pot trimite lista cu titlurile, atata stiu🙂.

    Spor si tie, bafta multa! Te pup.

  5. Multumesc pt raspuns si da, as fi interesata. Acum mai mult de curiozitate, mai am ceva pana acolo – vreun an si..))
    Eu acum iar nu ma pot concentra pe invatat, piticul are iar magsjuka… De data asta mai rau! M-am saturat de boala asta urata!
    Si oau! pt prelevarea de sange, e ceva sa ai ,,mana''.
    Cele bune, zile frumoase, Ile

Lasă un răspuns

