20 comentarii

tinerete, frumusete, final de liceu

Am scris de cateva ori de-a lungul blogului despre evenimentele ce au loc aici in aceasta perioada, cand termina liceele.

Primul eveniment se numeste mösspåtagning si in traducere libera ar fi punerea sepcilor pe cap. In timpul anului tinerii isi comanda sepci de absolvire, neaparat cu numele pe el. Cu doua saptamani inainte de ziua finala are loc acest eveniment, in parcul Almedalen, unde elevii din anul terminal isi pun sepcile pe cap. Le poarta apoi daca doresc pana in ultima zi, cand le vor arunca de pe cap. La propriu.🙂. Ziua aceea va fi in 5 iunie.

Asa a aratat absolventa mea cu o zi inainte, cand am avut momentul foto in curte🙂 :

IMG_5589 IMG_5618 IMG_5630

Azi e balul. Spun e, pentru ca e in desfasurare in acest moment. Un eveniment care nu e deloc de neglijat, daca ai un absolvent in familie.

Se aduna toti la scoala pa 14.30, unde se grupeaza cate doi in masini decapotabile. Cuplurile sunt stabilite cu mult timp inainte, stie fiecare exact cu cine si in ce masina va urca. Ei isi aranjeaza soferul si masina.

Alaiul pleaca la ora 15 de la liceu, are un traseu bine stabilit, care e inchis publicului in acest timp. Lumea asteapta pe drum, dar grosul e in parcul Almedalen, unde coboara din masini si se aduna pentru picnic sau pur si simplu pentru a sta cu familia si a face fotografii. Am facut multe, multe fotografii, va las cateva.

IMG_6019 IMG_6024 IMG_6028 IMG_6033 IMG_6055 IMG_6073 IMG_6087 IMG_6091 IMG_6094 IMG_6104 IMG_6110 IMG_6128 IMG_6137 IMG_6148 IMG_6153 IMG_6168 IMG_6191 IMG_6204 IMG_6208 IMG_6212 IMG_6215 IMG_6250 IMG_6261 IMG_6285

Vinerea viitoare revin cu povesti si fotografii de la ultima zi.

20 comments on “tinerete, frumusete, final de liceu

  1. Superba nepoata am:) Sunt o bunica tare mandra:)

  2. felicitari!
    Ce frumoase si naturale sunt fetele!! O explozie de viata si energie.

    Si mai am o remarca…nu vad acnee pe acolo! ce se intampla in zona aia a lumii, ca in liceu la mine eram peste juma din clasa atinsi de bube…

  3. Superbe poze si absolvente.Le doresc fericire in viata.Sa calce numai pe petale de flori si cerul sa le fie mereu senin.Suuuucces.

  4. Ce emotionant! Mult succes in continuare.

  5. Felicitari! Mult succes in continuare! Sa ne tii la curent cu alegerile pe care le face, catre ce se indreapta… Va imbratisez cu drag!🙂

  6. Buna ,Salmi! Felicitari pt Diana! Mult noroc ii doresc! Eu sunt mai noua aici , am citit cate ceva si am vazut multumirile si nemultumirile anterioare despre sistemul de invatamant . Vreau sa te intreb acum ,la final de liceu ,care e parerea ta despre cum a evoluat Diana? Cum e cea mica fata de ea,inteleg ca ea venind acolo la 6 ani a avut parte din plin de sistemul acela? Crezi ca le-ar fi fost mai bine acasa, ar fi evoluat altfel?
    Si noi ne gandim sa plecam in suedia,nu suntem hotarati . Dupa atatia ani care sunt partile negative ?pt ca sigur le vezi altfel. Multumesc frumos!

    • Multumesc mult! Felicitările sunt pt ea, e meritul ei🙂.
      Diferențele dintre fete sunt multe, desigur ca in pricipal Orca sunt foarte diferite. Nu stiu cat sa pun pe școala si cat pe felul lor de a fi.
      Silvia e relaxata, pe ea n-o prea interesează școala, in sensul ca inca nu li se cere foarte mult. Trebuie sa stam dupa ea sa isi faca temele, dar la vârsta asta stateam si dupa Diana.
      Anul ce vine are Silvia teste naționale, o vad putin stresată. In sensul ca nu asteapta clasa a 6-a, pt ca are testele🙂. Nu are probleme la școala, are probleme cu temele. Uita, daca nu o intreb ce are de facut. La școala merge cu drag inca, are materii preferate, ii plac caii si animalele in general, implicit biologia. Suedeza, literatura, geografia.

      Diana e multumita de ce a facut. A avut calificative bune, drumurile ii sunt deschise. Cand se va hotărî pe ce drum o sa apuce, o va face. Deocamdată vrea sa înceapă cursuri de traducător. Dar mai vrea di altceva. Lucrează, anul asta a luat pauza de școala. In Ro nu e posibil așa ceva, asta mie mi se pare ceva extraordinar. Are 18 ani si a experimentat deja cateva domenii, stie ce NU vrea sa lucreze🙂. Bine, domenii fara pregătire speciala, asta lucrează tinerii aici. Vânzător la casa, la farmacie, mac Donalds, la o cafenea si la un restaurant.

      Diferențele sunt mari, nu pot sa imi imaginez ce era in Ro, probabil studenta, asta fac toti cei ce termina liceul. Daca o iei mot-a-mot, pare ca e un regres, pentru multi probabil ca este. Viata aici insa are alt curs, din clasa Dianei nimeni nu a dat la facultate. Tinerii experimentează, au timp sa faca si facultate, cei care idi doresc. Cei care nu, nu fac.
      Multi lucrează un an, strâng bani si pleacă in calatorii. Isi gasesc de lucru si pe acolo. Sunt dezinvolți, liberi, se descurca singuri, au o viata frumoasa. Altfel decat am avut noi, dar la fel cu cea a parinților lor, cei localnici.

      Nu stiu daca sunt parti negative, depinde cum le privești. Pt mine sunt doar altfel. Eu sunt multumita, fetele la fel. In mod cert, Silvia nu ar fi avut multe din lucrurile de aici.

  7. Felicitari Dianei, dar si mamei!
    Mie mi se pare ,mai ok, asa, sa-si ia un an pauza, sa lucreze , sa descopere in acest an ce-si doresc sa urmeze cu adevarat.

    Oare, la noi, in Romania, cati dintre tineri stiu cu adevarat, la terminarea liceului, ce facultate doresc sa urmeze? Vorbesc acum din punctul meu de vedere, pentru ca ma aflu intr-o asemenea situatie cu a mea fiica. Si, din ce in ce mai des, ma gandesc, ca poate ar fi mai bine ,sa stea o perioada, sa munceasca, sa-si dea seama ce vrea. (mai are 2 ani pana atunci, cine stie, poate va descoperi ceea ce ii place).

    • Multumim Isabela!

      Da, e adevarat, multi, foarte multi nu stiu la terminarea liceului pe ce drum sa o apuce. Mie mi-ar fi placut sa experimentez diverse meserii dar n-am avut ocazia. Dupa terminarea facultatii insa, am lucrat mult prea putin in domeniul meu, as putea sa spun aproape deloc. Am experimentat asadar meserii din alte categorii pana am ajuns sa fructific facultatea facuta aici.

  8. Multumesc pt raspuns! Ma bucur ca esti multumita cu tot ceea ce e altfel acolo,gasesc important peste ani sa vezi ca ai luat decizii bune. Am citit si din urma si cred ca nu e usor sa emigrezi..eu ma gandesc daca as rezista…si da si nu as spune ,citind blogul tau .Spune-mi cum te-ai obisnuit cu vremea? E chiar asa nasol sau e ok,nu e chiar de speriat?? Daca ai fi sa alegi ,ai mai alege Suedia ca tara de adoptie ?
    Va doresc numai bine .Sa va mearga bine si in continuare! Te pup cu drag

    • Asa e, daca meseria ta nu e una care sa fie acceptata si sa aiba nevoie stringenta de personal, cum e cazul medicilor, e cam greu sa patrunzi si iti trebuie rabdare si ani pana sa poti sa ajungi sa muncesti ce iti doresti. Daca esti dispusa sa aloci acesti ani, sa lupti cativa ani, daca vii pregatita asa, cred ca emigrarea nu va mai parea la fel de grea.

      Vremea…e foarte diferita in functie de locatia in Suedia. Pe Gotland e cea mai blanda vreme, fiind insula. Toamna si iarna vin tarziu, dar la fel si primavara. Decalate cam cu o luna, o luna jumate fata de sudul Suediei de ex. Temperaturile sunt OK, putin mai cald daca ar fi vara nu m-as supara🙂. Iarna rar scade sub 10 grade si zapada e in general putina, am avut insa si un an cu 6 luni zapada non stop.🙂 Insa sunt vanturi si furtuni multe, iarna e sezonul lor.
      Cel mai greu insa mi se pare cu intunericul, dar verile sunt minunate cu atata lumina. Insa din octombrie pana in februarie e lumina putina si de obicei e si innorat. Nu stiu daca e de speriat, dar e altfel🙂.

      Daca ar fi sa aleg…nu prea stiu cum e sa traiesti in alte tari. Am fost turisti in multe, dar e altceva. Sunt sigura insa ca SUA nu e tara in care as vrea sa traiesc, Italia, Spania, Franta la fel. Viata foarte agitata, mereu pe fuga, trebuie sa fii facut pentru asta. Dar ca destinatii turistice, sunt minunate! Nu stiu Germania, Marea Britanie si restul tarilor nordice…eventual, dar inclin sa cred ca fiecare are plusuri si minusuri, depinde ce vrei sa ai. Noi am nimerit aici, la fel puteam nimeri in orice alta tara, nu am ales. Am acceptat-o insa, asa cum ea ne-a acceptat pe noi.

      Multumesc de urari! La fel sa va fie si voua daca va hotarati. La urma urmei, oriunde ai emigra, procesul e cam acelasi. Iar Suedia nu e mai buna sau mai rea decat alte tari, depinde insa ce ti se poteriveste.

  9. E bine ca vezi partea buna a lucrurilor .Cred ca fiecare tara are plusuri si minusuri ..spune-mi cate saptamani de concediu are sotul tau ?difera mult in functie de vechime sau nu prea conteaza ? aveti concediu in perioada in care e mai putina lumina ,sa puteti pleca , de exemplu ?
    E adevarat ca scolile private sunt mai bune acolo ,am auzit un zvon ca nu se platesc ,dar mi-e greu sa cred ca e real . De asemenea am auzit ca multi localnici isi ineaca tristetea in alcool si tinerii ,la fel . e adevarat?
    Multumesc pentru raspunsurile si timpul tau alocat .Gasesc cumva ca Suedia are un raport satisfacator timp petrecut la serviciu /timp ramas familiei ( eu sunt medic si am primit niste oferte in sudul Suediei. am 2 copii (sub 7 ani ) si asta cred e un avantaj fata de alte tari (pe langa civilizatie si protectia sociala f bine pusa la punct ; cu un dezavantaj considerabil -clima , as spune eu ) . E tare grea decizia asta si nu as vrea sa-i bulversez pe copii ! multumesc inca o data !

    • Buna din nou!

      Legal, statul acorda 25 de zile de concediu de odihna, pentru 365 de zile lucrate. Nu are importanta vechimea. Apoi contează contractul colectiv de munca. Angajații la Region sau kommun cum suntem noi, au in contractul de munca 25 de zile de odihna pana la 40 de ani. La 40 de ani primesti inca 6 zile, la 50 inca una. Amândoi, eu si sotul, avem cate 31 de zile de concediu pe an. Si le luam, medicii si in general angajații in sănătate sunt obligați ca vara sa isi ia 4 saptamâni de concediu de odihna. Se fac cererile din timp, sa stie cat personal vikarie sa ceara, se fac înțelegeri intre colegi daca e posibil.
      Da, de vreo 5 ani încoace ne luam doua saptamâni de concediu si iarna si mergem in concediu la soare si caldura.

      Școlile private nu se platesc, învățământul este gratuit in Suedia, cel obligatoriu. Si este gratuit, nici rechizite nu cumpăram si se primește masa gratuită la pranz la școala. La liceu se cumpara caiete dar nu altceva. Pranz primesc si la liceu.
      Facultatea e si ea gratuită.

      Bețivi si afectați psihic or fi, dar nu ne deranjează cu nimic. Are grija statul de ei.
      Tinerii nu beau mai mult decat tinerii din alte tari, cel putin aici pe insula.

      Se poate ca in orașele mari sa fie diferențe. Sau mai in nord, unde e întunericul mai multe luni. Eu pot spune doar cum e unde locuiesc eu.

      Iti inteleg frământările. Stiu cum eram eu. Dar dorința de a pleca si a ne face o viata intr-o tara care oferă mai multe, au fost puternice. A fost greu, nu neg. Dar atâta vreme cat tu ai un contract ferm, ca medic, totul tine de personalitate si de capacitatea de adaptare. Pentru ca suntem diferiți. Ceea ce la mine s-a potrivit si mi-a plăcut, e posibil ca la tine/voi, sa nu se întâmple. Un lucru stiu insa, copiilor le va placea cu siguranța. N- auzit copii care sa nu se adapteze in tara in care au ajuns.

      Sunt aici daca mai ai întrebări. Cu drag

Lasă un răspuns

