22 comentarii

concert, carnati in pod si o reteta dulce (printre alte maruntisuri)

Weekendul asta sunt libera. De la munca. Acasa am atata treaba de am impresia ca nu imi ajunge ziua. Bine, e adevarat ca la cat e de scurta (se intuneca la 14.30 acum) muncesc jumatate din timp pe noapte.🙂

Zilele trecute zapada ne-a pacalit, a nins frunos doua zile, a fost frig cat sa tina, eu am invatat sa conduc pe alunecus (stiti probabil ca la noi zapada pe drum nu se topeste, nu se arunca sare) si apoi brusc, intr-o noapte s-a topit toata…Silvia a plans, abia incepusera sa se dea cu saniile. De atunci refuza cam tot ce e in legatura cu Craciunul: de ex. a fost targ de Craciun la noi si ieri si azi si ea a zis ca nu are niciun farmec daca nu e zapada…si are dreptate. A vrut totusi sa faca o casa de turta dulce, n-a prea avut entuziasm la impodobit ca alta data:

IMG_2800

Azi a plouat, sunt 4 grade…nici gand sa ninga de Craciun, e urat asa, nu-mi place nici mie. Mai ales dupa ultimii 3-4 ani cand am avut zapada sa dam si la altii.

IMG_2705

IMG_2726

Despre cadouri: marea majoritate cumparate, ici pe colo cate un detaliu. Anul asta e primul an cand Silvia s-a hotarat sa nu mai creada in Mos Craciun ci vrea cu placere sa participe si ea la cumparat cadouri. Va primi o suma de bani din care sa ia cadouri. Va face schimb de cadouri si cu cateva colege.

Apoi bradul: azi a fost Ovi sa cerceteze terenul, cica au aparut. Saptamana viitoare vrem sa luam si noi, sa il impodobim in weekend.

Acum despre alte chestii:
Mai intai, Diana a facut lussebullar, painici dulci cu sofran, foarte apreciate de noi toti.

Reteta e simpla, o scriu si aici sa nu o pierd (desi cred ca am mai scris-o pe undeva prin blog…)

Lussebullar, lussekatter
25 g drojdie, 50 g unt, 2,5 dl lapte, 125 g kvarg sau kesella(quark daca nu va aflati in Suedia sau iaurt), 0,5 g saffran, ca 8 dl faina, 3/4 dl zahar, putina sare, stafide, 1 ou pentru uns deasupra. Drojdia se zdrobeste intr-un vas, untul se topeste, se adauga laptele si se incalzeste la 37grade, se adauga drojdia. Se adauga restul ingredientelor si se framanta aluatul. se lasa la dospit ca 30 min sub un servet de bucatarie. Se imparte apoi aluatul in ca 17 bucati (noua ne-au iesit mai multe, ca 30 daca ii faci mai mici) si le lucrezi sub forma de lussekatter, se adauga stafidele (ca in fotografie) care au fost inmuiate in apa in prealabil (se evita astfel sa se usuce la copt). Se aseaza pe o tava pe o hartie de copt si se mai lasa la crescut ca 20 min. Se ung cu pensula cu oul batut. Se coc in cuptorul preincalzit la 225 grade, timp de 5-8 minute. Se lasa sa se racoreasca pe un grilaj. Pofta buna!

IMG_2709

IMG_2714

IMG_2716

IMG_2717

IMG_2720

IMG_2721

Va spuneam ca joi ma voi duce/am fost la concert, ca insotitoare a adolescentei noastre. Cand am ajuns acolo ea s-a evaporat la colegii ei, iar eu am ramas singura. Bine, nu eram singura mama singura, m-am relaxat pe o canapea cu o cola de la bar (da, stiu, toata lumea bea bere, vin sau coktailuri dar nu-mi place sa beau singura, apoi eram si cu masina. Da, se poate bea o bere si apoi sa conduci in Suedia, dar eu nu-s prietena cu berea). Prietenul i-Phone mi-a tinut companie cele 30 minute pana a inceput concertul cand m-am ridicat si eu si m-am dus mai in fata. Concertul a avut loc intr-o sala ciudata, era etajul de la intrarea spre sala de concerte, o sala mare si incapatoare, cu doua baruri deschise, asta fiind motivul pentru care adolescentii a fost nevoie sa fie insotiti de adulti. Interesant, mi-a placut chiar daca am stat in picioare tot timpul, chiar daca muzica lui nu e tocmai in topul preferintelor mele, dar atmosfera, faptul ca era live au facut mult.

IMG_2747

IMG_2750

IMG_2756

IMG_2767

IMG_2783

IMG_2786

Tot joi, inainte de concert am avut Lucia la laborator. Fiind in comitetul de petreceri de anul asta, am avut si eu cateva sarcini: am fost la cumparaturi si apoi am ajutat la aranjarea salii si la pregatirea glögg-ului, aranjarea pe farfurii a bunatatilor servite: lussebullar, prajiturele, turta dulce, mandarine, dulciuri. O colega a copt tot felul de bunatati dulci. A venit si mosul si a impartit daruri (am cumparat fiecare cate un cadou si l-am pus in sac), mie mi-a revenit un kg de godis (dulciuri), cam neinspirat mosul :)). Apoi un coleg care s-a pensionat a fost si el sarbatorit, un alt coleg ne-a anuntat ca tocmai a primit o veste mare de tot, vor merge in Ungaria sa isi aduca acasa baietelul de doi ani jumate.

IMG_2729

Ieri am facut pentru prima data in viata noastra…carnati! Deocamdata sunt in pod, sa vedem daca avem unde sa ii afumam, cred ca mai greu…poate ne facem si o afumatoare🙂.

IMG_2793

Si pentru ca i-am promis lui Paul ca traduc reteta de prajitura ce vreau sa o fac de Craciun, iat-o:

Cheescake cu sofran
Pentru „blat”/partea de jos:
200 g pepparkakor (turta dulce suedeza, se gaseste la IKEA)
75 g unt topit

Cheesecake aluat:
1 pachet sofran (0,5 g)
1 dl frisca
600 g branza philadelphia (e pasta de branza tartinabila, merge de orice firma)
2,5 dl Kesella (quark daca nu sunteti in Suedia sau iaurt gras)
1 dl zahar
1 dl amidon alimentar (sau orice intaritor alimentar)
2 lingurite zahar vanilat
3 oua
200 g ciocolata alba
2 dl strugurasi rosii congelati (merge desigur si cu alte fructe de padure)

Incalzeste cuptorul la 175C. Topeste untul si zdrobeste pepparkakor, de preferat in robot de bucatarie. Amesteca-le si apoi intinde aluatul format intr-o forma rotunda cu pereti detasanili de ca 22-24 cm diametru. Pe fund se poate pune hartie de copt, astfel va fi mai usor de transferat la sfarsit. Precoace „blatul” in partea de mijloc al cuptorului timp de 8-10 minute si lasa-l sa se raceasca.

Incalzeste frisca intr-o cana si dizolva sofranul, lasa-l sa stea ca sa aiba timp sofranul sa se dizolve complet si sa isi „faca” culoarea. Amesteca branza philadelphia cu keselle. Adauga amestecand zaharul, zaharul vanilat si intaritorul alimentar. Adauga cate un ou pe rand, amestecand dupa fiecare cu o lingura iar la sfarsit adauga frisca in care s-a dizolvat sofranul. Taie marunt ciocolata alba si topeste-o pe baie de apa, adaug-o apoi in compozitie. Toarna totul pste „blat” si presara peste strugurasii rosii. Coace prajitura in mijlocul cuptorului timp de ca 40 minute. Stinge cuptorul si lasa prajitura in cuptor inca ca 30 minute. Apoi scoate-o si lasa-o sa se raceasca la temperatura camerei inainte sa o pui in frigider. Prajitura are gust mai bun daca e rece, e de preferat sa o lasi peste noapte in frigider.

De aici: http://baraenkakatill.blogspot.se/2013/12/livs-saffranscheesecake.html

Astea fiind zise, ma retrag spre saptamana de 6 zile ce urmeaza, voi avea duminica libera si apoi 23 si 24, in 25 lucrez…asta e! O sa apuc totusi sa intru sa va urez toate cele bune. Promit!🙂

22 comments on “concert, carnati in pod si o reteta dulce (printre alte maruntisuri)

  1. La voi se innopteaza la 14:30? Really???? Omg!!! La noi e noapte pe la 16:30, si tot mi-e frica :)) O saptamana minunata iti doresc :*

    • Da, cam o luna tine asa cu intuneceala la 14.30. Lumina se face pe la ora 8.30, dar nu e niciodata lumina ca ziua, e un amurg constant, crepuscul. Din 21 decembrie se lungeste ziua, deja dupa 15 ianuarie e mai bine…scade drastic dar si cand incepe sa creasca…:). Multumim, la fel si tie!

  2. Frumoasa trecere in revista! Iar ma intreb aiurea ca nah, daca Silvia fara entuziasm si a decorat atat de frumos casuta, cu entuziasmul la purtator cum o mai decora😉
    Pentru ca tot e o postare plina de retete, as vrea sa te rog, cand ai timp, (si daca vrei, normal :)) sa scrii si reteta ta de crema pentru torturi. Am tot cautat-o pe blogul tau dar n-am avut noroc s-o gasesc; apoi mi-a fost jena sa o cer asa tam-nesam dar acum am zis ca poate vrea sa stea si ea langa suratele retete😀 De obicei, am un fisier in care imi notez sfaturi, linkuri, retete de pe net etc. Dar nu am gasit-o nici acolo. Si as vrea ca tortul de sarbatori sa il incerc cu crema cea noua😉 Merci frumos! Pupici

    • :)) Probabil mai incarcata si mai ninsa :)).

      Cu drag scriu reteta de crema, e tare simplu de facut. 6 oua, 200 g zahar, 4 linguri cacao, un pachet de unt (nesarat). Ouale se amesteca bine cu zaharul si cacaoa si se pun pe foc mediu pe baie de apa. Apa nu trebuie sa fiarba, altfel se branzeste crema, am patit-o. Se amesteca mereu si e gata cand luceste si are consistenta de crema. Dureaza putin, e adevarat.🙂 Untul se bate cu mixerul cateva minute, sa se faca spumos, apoi se adauga in crema si se amesteca cu mixerul cateva minute din nou. Si gata!🙂

  3. Saru’mana mult de tot! Si de cand ma tineam sa te intreb! Dar nu indrazneam, ca stiam ca i-ai dat-o si Anei, am avut impresia ca am notat-o atunci dar nu. Am cautat-o pe blog, dar fara succes. Cum o incerc, cum dau de stire. As fi vrut sa o fac si pe cealalta dar mereu uit sa cumpar sofran din timp. Anul asta am ramas si fara lussekatter si chiar nu stiu daca mai am sanse sa gasesc sofran. Si anul trecut am avut aceeasi problema si am folosit esenta la sticluta desi nu am fost prea incantata. Acum nici macar d-asta nu am mai gasit. Imi place cum i-au iesit Dianei, la aspect ma refer, ca eu le-am facut tare grasane data trecuta lol Un soi de mucenico-cozonacei asa😀 Merci mult inca o data! Pupici

    • Da-mi adresa ta pe mail, iti trimit eu doua pliculete sau mai multe, la noi sunt cu siguranta, n-a fost niciodata sa nu fie. Chiar vreau sa iau si eu pentru prajitura.

      • Saru’mana Miha pentru initiativa, dar ma gandesc ca nu are rost sa ne complicam mai ales ca suntem cu cateva zile inainte de Craciun si posta e aglomerata in perioada asta. Plus ca tre sa imi fie invatatura de minte ca nu ma gospodaresc din timp. In functie de cum o sa lucrez saptamana asta o sa mai trec si prin oras poate acolo o sa am mai mult noroc. Pe la mine pe aici oricum nu e fir de sofran asa ca nu mai insist. Ai fost draguta ca de obicei. Pupici

        • Nu cred ca face mai mult de doua zile pana in Stockholm, nu era mare lucru ca oricum mergeam sa cumpar pentru mine. Oricand ai nevoie de ceva, cu cea mai mare placere😉.

  4. Sunt de acord cu Silvia in legatura cu zapada.Nici noi nu avem deloc si nici o speranta de Craciun si Anul Nou.Acuma fac speranta ca nu va ninge in jur de 8 ianuarie🙂.
    Ati avut o saptamana plina,fara plictiseala…
    Va pupi

    • Nici noi nu avem nicio speranta de Craciun, m-am uitat la prognoza si vor fi tot asa 5-7 grade, ca si acum :((. Asa ca sa nu ninga nici in 8 ianuarie🙂.

  5. Hey Salmi,
    Sunt o „mormor” din Romania, am venit la fiica mea care are un bebis suedez, dar lucreaza si prefer sa o ajut un pic, decat sa duca copiii de cu noaptea la cresa si la scoala.
    Bune retetele tale, cheese cake-ul, crema, dar am doua intrebari: ce sunt aia strugurasi (poate or fi afine? – scrie-mi in suedeza, ca oricum nu inteleg nimic, desi vb perfect engleza si cica ar fi 40 % engleska, dar ma uit la supermarket pe pungi…hahahahaha si a doua: pachetul de unt? sa fie de 500 g sau de 250 g, ca aici majoritatea sunt de 500 g, parca?
    Sunt tare bucuroasa sa mai intalnesc macar pe net romance suedeze ! Imi plac de mor, uimesc pe toti cu harnicia, inteligenta, sensibilitatea lor!
    Te pup si sarbatori fericite!
    Vio

  6. Buuuunnn! Daca te-ai ostenit cu reteta pentur mine, trebuie musai sa scriu un comentariu in care sa zic macar „Multumesc mult!”. Acesta este🙂
    Pe linga asta am totusi doua mici nelamuriri : pentur blat, cam cit de mici sa ajunga pepparkakor ? Sa fie „praf, pulbere fina” sau zrobiti ca si cum i-as face in piuã ? Tot pentur blat : untul sa fie chiar topit (lichid) sau sa fie moale (sa fac un fel de crema cu kakor-ul) ?
    Acum si o nelamurire mai mare : eu nu am tava din aia , dar am una (o stii tu din pozele de pe FB) in care fac tarta, de obicei. Mie mi se pare ca ar fi suficient de ‘naltuta. Tu ce crezi, daca fac „umplutura de brinza” mai subtire oare pierd prea mult din efect ? Oricum, cred ca voi cumpara ingrediente pentur doua prajituri, fac una si daca iese bine o fac si pe a doua.

    Desi s-ar putea sa ne mai „auzim” pe net in zilele urmatoare, pentur siguranta va spun de pe acum „Craciun fericit!”.

    • Cam grele intrebarile, pentru ca nu am facut inca prajitura si nu stiu cum iese…dar cred asa: pepparkakor sa fie cat mai fin si untul topit lichid, ca atunci cand le amesteci trebuie sa rezulte ca o pasta groasa (gen aluat) pe care o intinzi pe fundul tavii.
      Nu-mi dau seama cat de inalta e tava ta, cred ca e suficient sa fie 7-8 cm. Eu zic sa incerci reteta asa cum e prima data. Poate iese si nu mai e nevoie sa o repeti. Sau poate dimpotriva, va fi atat de buna incat te vei bucura ca ai ingrediente pentru inca una🙂.

      Sigur ne „auzim” pe FB, dar iti multumesc de urari, Craciun fericit si voua! Sa va aduca mosul cadouri frumoase si tot ce va doriti.

      • Buna! E la cuptor!
        Am adaptat putin reteta, pt ca era mai usor sa pun doua pachete de brinza a cite 250g fiecare, smintina nu stiu citi dl am pus, dar erau 200 gr… si a incaput in forma mea cu inaltime de 4 cm. Nu i-am masurat diametrul, dar sigur e mai mare decit 22cm. Cind ma gindesc ca are si frisca si ciocolata si zahar, sper sa nu iasa prea dulce!

        • Si a mea, si a mea!🙂 Eu am respectat reteta pentru ca am avut ingredientele toate, mai putin coacazele rosii, ca nu am gasit! Am pus zmeura si afine.

          Sa scrii cum a iesit, daca v-a placut. Eu acum trec la sarmale!🙂

          • HEJ! Sper ca ati petrecut frumos de Craciu (inca nu am citit ultimele tale post-uri – urmeaza in curind)! Eu am facut doua cheesecake-uri cu care m-am prezentat la masa de Craciun organizata la nasii nostri. Au adunat o multime de prieteni care au apreciat in mod deosebit prajitura (si cofetarul, care a rosit de placere🙂 ). A fost foarte, foarte buna! Stii ca mi-era teama ca o sa iasa prea dulce – nu a fost asa, a iesit absolut perfecta. Multumesc pentru reteta, e memorabila!
            „Fug” sa te citesc!

            • heeej! da, am petrecut bine, in 3 sau 4 uneori🙂, am lucrat pe rand, am mancat, am lenevit, am vazut filme, am dormit mult, n-am facut nimic special, ne place sa fie linistite sarbatorile, vom merge in concediu in 11 ianuarie asa ca va fi destula agitatie atunci🙂.

              ma bucur ca v-a placut cheescake-ul, a avut succes si la noi. Rar se termina vreo prajitura la noi acasa, de cele mai multe ori arunc macar o bucata, dar asta s-a terminat in timp record. A fost cel mai bun cheescake ce l-am mancat. O sa il incerc si cu cacao sau lamaie in loc de sofran.

              Cu mare placere! Sa iti dau si reteta tortului de revelion?😉 E tot in premiera! O sa scriu un post nou imediat, daca te interseaza spune.🙂

              • Nu ma tenta!😀
                Nu ma bag la tort, cel putin nu acum. Unde mai pui ca e si tirziu, nu mai e timp de cumparaturi si nici chef de munca nu mai e.
                La multi ani 2014 !

                • Sa stii ca nu e un tort clasic, o sa pun reteta anul viitor, ai sa vezi ca e foarte usoara. Am facut-o aseara in doua ore, din care o ora a fost statul in frigider. A prajiturii, nu a mele🙂.

                  La multi ani!

  7. Buna Mihaela,
    Casuta Silviei este din povesti, noi astazi ne apucam de ea (cu doi baieti pe post de chefs), am amanat pentru ca eu nu am gasit solutia cu care sa o impodobim (substanta alba? – te rog sa nu razi!) Fata asta a ta chiar are talent, isi poate deschide o scoala de construit casute de turta dulce unicat .
    Crissy

    • Multumim Crissy! Da, substanta alba (kristur in suedeza, glazura cred in romana :)) se gaseste de cumparat in tub, ma gandesc ca nu ati gasit ca era epuizata? Se face simplu si acasa, eu insa n-am incercat dar am vazut la bucatarii de la tv🙂.

      Spor la treaba!

Lasă un răspuns

