20 comentarii

ia cetatenia, nu-i cetatenia! Am dat si noi nas in nas cu birocratia suedeza

Legal, dupa 5 ani de locuit permanent in Suedia, datorita faptului ca Ovi are job permanent de cand am ajuns aici, puteam aplica pentru cetatenie. N-am putut atunci, am facut-o dupa 5 ani jumate, in ianuarie anul acesta mai exact. Pe site-ul Migrationsverket, institutia care se ocupa de acordarea cetateniei, exista o abundenta de informatii care mai de care mai plastice si elastice, adica le poti invarti si intelege cum vrei. Se pare ca la fel fac si functionarii institutiei…

Pe acelasi site scrie ca dupa ce ai aplicat (pe langa ca costa 100 de euro de persoana adulta) ei sunt obligati ca in timp de 10 luni sa iti raspunda. Iaca s-au facut 10 luni si ne-au raspuns. Cam asa:

-prima data cu o scrisoare in care ne scriu ca trebuie sa avem uppehålltillstånd suedez, un fel de drept de sedere permananta. Care chestie intra in contradictie cu ceea ce tot ei scriu pe site, ca venind ca membru UE in Suedia, e suficient sa ai uppehållsrätt, adica drept de rezidenta, pe care l-am primit atunci cand am ajuns. Tot in scrisoare ne spun ca uppehålssrätt se egaleaza cu uppehållstillstånd si ca uppehållsrätt trebuie sa fie permanent si ca il obtii dupa 5 ani de sedere in Suedia. Sedere care sigur ca se traduce prin muncit/trait aici. Dar ca noi nici macar nu am aplicat pentru uppehållsrätt permanent. Mda, noi citisem pe site ca il primesti automat daca ceri sa fii cetatean. Se pare ca nu, cum spuneam, fiecare intelege cum vrea din randurile legilor. Asadar, in prima scrisoare ne cer documente care sa ateste ca Ovi a muncit in acesti 5 ani (care intre timp s-au facut 6) cu contract legal in Suedia. Trimis hartia cat de repede, primit raspuns din nou, de data asta si eu si el, cate o scrisorica pe numele fiecaruia.

– a doua scrisoare ne cere sa trimitem pasapoartele inapoi la ei (le cerusem inapoi in iunie cand am plecat in concediu) alaturi de o scrisoare in care sa explicam unde am fost plecati, cat timp si din ce motiv. Ei vor pasapoartele ca sa ne verifice identitatea (deci dosarele au stat la ei 5 luni fara sa faca nimic!) si unde am fost plecati. Sac, sac, n-o sa afle mai mult decat le scriem noi, pentru ca in UE nu se mai pun stampile…in fine.

Ce ma enerveaza e ca nu au cerut totul intr-o singura scrisoare, e ca si cum de fiecare data cand ne iau dosarul, mai gasesc ceva „in neregula”, desi scrisorile sunt semnate de aceeasi persoana (nesuedeza, dar nu cred ca are relevanta).

Sa vedem ce urmeaza!

20 comments on “ia cetatenia, nu-i cetatenia! Am dat si noi nas in nas cu birocratia suedeza

  1. Din pataniile mele din Franta, v-as sfatui sa nu lasati asta sa se rezolve prin posta. Mergeti la biroul lor, sa va vada motivatia. Cereti informatii complete, bateti-i la cap, cetatenia o obtineti oricum.

    • Alina, nu ai cum sa mergi acolo, nu au program cu public decat la telefon. Sotul a stat in doua randuri la coada cate o ora la tf ca sa obtina niste informatii. E OK, se rezolva, dupa prima scrisoare au raspuns in cateva zile, cu a doua.🙂

      • acum am vazut in scrisoare, tipa are program cu publicul o ora pe zi, numai la tf. De luni pana vineri, intre 10-11. Ore la care noi muncim de zor…

        • Eu am patit-o la fel cu niste acte si am fost nevoita sa ma duc acolo la ei in timpul programului (am lipsit de la lucru) si doamna de la ghiseu se minuna de zor de incompetenta colegilor. M-am chinuit inainte cu scrisori, cu citate din legi, etc, dar tot fata in fata a fost mai simplu. Sper sa se rezolve cat mai repede, stiu cat de frustrant e🙂 Si tocmai de aceea e si importanta cetatenia, dupa totul va fi mult mai simplu, cand va veni vorba de ceva administrativ. Abia astept sa o cer si eu, dar mai am un pic de asteptat.

          • Da, noi nu avem unde sa mergem, nu au ghisee. Totul se rezolva la tf sau prin corespondenta. A trimis sotul ieri actele si ce mai cereau. Sa vedem…

  2. Pana la urma se aranjeaza!Rabdare!

    • Sigur se aranjeaza tusi, dar e frustrant ca dupa ce am asteptat 10 luni, ne bombardeaza acum cu scrisori ca nu e aia si cealalta la dosar…cand era deja termenul sa ne dea cetatenia, nu lipsele astea.

  3. Mihaela, recunosc povestea ta din povestea mea cu obtinutul numarului personal… Noi nici acum nu avem asigurare de sanatate, de exemplu, pt ca mereu primim inapoi raspuns ca nu avem uppehållstillstånd ci doar uppehållsrätt… Si ca degeaba muncim daca nu avem ala….
    Cand am obtinut numerele personale a fost un intreg circ, intai nu stia nimeni ca Ro e in EU, apoi nu stia nimeni ca din EU primesti automat uppehållstillstånd, apoi nu aveam loc de munca, apoi cand aveam loc de munca nu aveam nr personal si nu puteam sa ne deschidem cont la banca sa ne vireze salariul, si tot asa…
    Tara asta mi-a oferit muuulte satisfactii, dar, din pct de vedere birocratic, pt mine e mai rau ca in Ro.

    • Roxana, foarte ciudat…eu cred ca s-au schimbat lucruri de cand am venit noi. Pentru ca asigurarea de sanatate intra automat cu uppehållsrätt. Noi n-am avut niciodata uppehållstillstånd pentru ca suntem tara membra UE.

      pentru noi e prima data in anii astia cand ne lovim de birocratie…

  4. buna!!! esti un om destept..oare nu intelegi ca ce se intampla in ro va afecteaza si pe voi?noi?

  5. Iti urez sa ai nervii tari:) si sa se rezolve cat mai repede.
    xo

  6. fata de Uk esti mic copil. cetatenia costa peste 1000 lire. completarea dosarului pe care trebuie sa-l trimiti prin posta (nu exista program cu publicul) te face cu nervii. contractele si perioadele in care ai lucrat. daca nu ai lucrat cine te-a sustinut financiar. plus trebuie specificate perioadele cand ai fost plecat din UK si unde. plus examenul de cetatenie. bafta .

    • Mihaela, asa e si la noi. Numai ca nu scrie pe site, cer ei completare dupa 10 luni cand au catacdisit sa iti ia dosarul sa vada ce ai trimis. Exact asta ne-au cerut ca si competari: contract de la angajatorul sotului (ca el trebuie sa dovedeasca ca a lucrat anii astia, noi suntem legati de el desi acum si eu lucrez, dar ii intereseaza pana acum) si pasapoartele, sa vada unde am fost plecati, iar noi sa scriem pe hartie si sa trimitem la ei unde am fost.

      Mda, costa mai putin si nu e examen. Primim hartia acasa.🙂

    • Nici la noi nu e program cu public, decat la tf (o ora pe zi!, cand noi lucram) si prin email. La care raspund tare greu.

  7. Nu e niciun test,examen,nimic? Aici nu doar ca nu ai dreptul la dubla cetatenie,dar daca o vrei,mai treci si un test de vreo 200 de intrebari parca,cel putin 100 sunt sigur.
    Nu m-a interesat prea mult sa aflu mai multe, ca oricum nu renunt la cea romana,desi am intalnit astfel de cazuri. Nasol e cand calatorim toti si eu fac opinie separata cu pasaportul meu pe care scrie mare,sa se vada pana la ultimul om din coada din spate, România😀 (ca la cel danez scrie asa,cu litere mai mici ,mai finute,da’ noi suntem mai mândri- oare de ce? – si le bagam asta in ochi si altora).

    • Nu, absolut nimic. Trimiti hartiile si daca ai drept legal, primesti cetatenia, vine beviul prin posta si gata! O sa ne strige in public de ziua Nationala in 6 iunie, pe noii cetateni in ultimul an.🙂 Sa stie tot satu’! :))

  8. Eu am asteptat 10 luni sa-mi raspunda pt dreptul de sedere pt sotie si copil , nu ca m-ar fii deranjat cu ceva dar nu putea sa ia alocatia , intr-un final mi-au dat-o retroactiv pe 12 luni , Asta in contextul in care legea spune ca cetatean european fiind , avand si loc de munca stabil aici ca tata , trebuia sa primeasca acest drept pe loc instant dar …. Multumim pt info si eu mai am vreo 2 ani pana sa aplic de cetatenie asa ca sunt bine venite toate pataniile sa stim la ce ne asteptam🙂

  9. Mircea, cum ai reusit totusi sa obtii de la Migra dreptul de sedere? Sotul a aplicat cu 6 luni in urma pt intreaga familie (online) si a primit un email ‘noreplay’ ca nu e nevoie sa ne inregistram la ei fiind cetateni ai unei tari UE, asa cum scrie si pe site-ul oficial. Apoi dupa cateva luni de zile observand ca mai peste tot ni se cerea lucrul asta si aplicand si pt alocatii intre timp, a sunat din nou la Migra si dupa o ora de asteptare i-a raspuns un tip care a confirmat exact acelasi lucru…iar la intrebarea sotului „cum vom putea aplica pt cetatenie in lipsa unei hartii de la voi”? i s-a raspuns ca se vor utiliza date de la Skatte, de la compania angajatoare etc. Pentru alocatii am aplicat relativ recent si daca ne vor cere de la Migra ca si voua intram intr-un cerc vicios, de-asta te-am abordat

Lasă un răspuns

